Jump to content

NTSC/PAL lösning?

OP5

Recommended Posts

Jag skulle också rekommendera att konvertera till slutgiltigt format direkt. NTSC är ett milt uttryckt helvidrigt format eftersom jänkarna envisats med 29,97 rutor per sekund vilket är delbart med...ingenting, och resulterar i att det inte heller är kompatibelt med någonting som rullar i jämna och fina rutor per sekund (25 som i PAL eller 24 som film). Det gör att i konverteringen från PAL till NTSC som måste "standard conversions"-verktyget (som det heter) slänga bort informatio eller skapa informnation som inte finns. Resultatet är alltid degradering av bildkvalité. Även om man gör det i ett hårdvarusystem för 6 miljoner spänn.

HDTV är äntligen en väg ut ur NTSC-helvetet. 24/25/30/50/60 är iallafall jämna rutor per sekund och därmed möjliga att utan upplösningsförlust konvertera sinsemellan.

Jag har testat i princip alla Standard Conversions-mjukvaror på marknaden. ProCoder är en av dom som producerar minst hemskt resultat. Nattress plug betatestade jag och tyckte att PAL till NTSC funkade ok men inte tvärtom.

Man brukar i inställningarna ha två vägar att välja på och det är lite som att välja på att skjuta bort höger eller vänster fot. Den ena är att förlora skärpa och bildkvalitet mot mjukare rörelse och den andra vägen är att behålla bildkvalité men istället drabbas av stundtals hackiga rörelser som går i loopar på en och en halv sekund (det beror på att convertern måste slänga bort överflödiga rutor).