Jump to content

Animation på dvd - För starka färger när den körs på datorn

Reflections

Recommended Posts

Jag jobbar med en tecknad film och ska ha den på dvd.

Den ser bra ut på standard- och widescreen-tv, inga "överblödningar", men när jag kör dvd:n på datorn så får den alldeles för starka färger.

Det ska väl inte se exakt lika ut på datorn som det gör på tv:n, men jämför jag med en annan riktig film, så blir det inga jätteskillnader, tycker det ser nästan lika ut.

Men min animation skiljer sig mycket i färgstyrkan, det nästan lyser i färgerna.

Jag vill ju inte ändra i råmaterialet för att anpassa att dvd:n ska se bra ut på datorn, det är ju främst för tv:n den ska fungera för, men vill även att den ska se bra ut om någon kör den på datorn.

Den tekniska biten av filmproduktion är inte min starka sida, så är det någon här som vet vad detta beror på?

Skillnaden i färg beror på att dator och tv har olika färgtemperaturer i grunden. Sedan har en konsument-tv justeringskretsar för upplevelsen som micklar med gamma och chroma lite efter varje märkes behag. Skaffa dig en monitor med rätt färgtemp så löser det sig.

Dessutom har TV luma och chroma i en kompositsignal medn dataskärmen har RGB.

Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model

Skaffa dig en monitor med rätt färgtemp så löser det sig.

Men varför blir färgerna inte för starka när jag kör en riktig film på datorn då? Det ser ju nästan lika ut som på tv:n då.

Det verkar som att det är något speciellt man ska göra när man gör dator-animeringar, så att den beter sig lika som filmat material, på tv OCH dator.

Kan det har något med att man måste komprimera rätt eller något, när man kodar om filmen för dvd-bränning?

Det KAN vara om du kört ut dina animationer som ex TIF-sekvenser med RGB och att dom sen inte mått så bra av att få omfånget ändrat. RGB-vit är nämligen 255 255 255 medans ex en DV AVI vill ha 235 235 235 som vit. Det samma gäller också, i synnerhet, rött. Kodar du sen om det till en DVD så kommer mpeg2 kodaren, beroende på vilken typ det är, att eventuellt göra en massa dumt med dina färger.

Beror mycket på ditt "arbetsflöde" från animation > DVD.

/Max