Jump to content

Mac för framtiden

Ubbe

Recommended Posts

Hej

Jag blir mer och mer sugen på att köpa en Mac och jag tänkte höra lite om rekommendationer här. Lönar det sig att köpa en Mac Pro om man har råd? Jag menar behöver man "lådan" så att säga för att lättare kunna konfigurera den.

Alternativet är ju en bärbar, som ju har just fördelen att vara portabel, men samtidigt ska det vara lätt att accessa hårddiskar (ev raidade), att koppla in ev. två bildskärmar, snabbt kunna flytta material på kanske 50-100 GB mellan hårddiskar etc.

I nuläget kör jag bara DV men vill inom en snar framtid kunna redigera HDV och så småningom bränna HD-DVD/blueray. Samtidigt är jag (tyvärr) inte rik (än) och vill ju gärna få ner priset så mycket det bara går. Och man vill ju inte sitta och vänta på renderingar.

Jag vill iaf ha en Intelbaserad Mac, så mycket vet jag.

Tips och tankar?

Framtidssäkra datorer vore en härlig grej. Tyvärr har jag ännu inte stött på någon sådan varken Mac eller PC...

Billigare Macar skiljer sig inte särskilt mycket i specifikationer mer än ren GPU-kraft (det sitter alltid billigare grafikkretsar i de billigare Macarna). Och nästan alla videoprogram använder mer och mer av GPUn. Men å andra sidan kommer en dyr Mac Pro att vara utdaterad om ett par år på GPU-fronten den också.

Jag kör HDV på min fyra år gamla Powerbook 12" 1.5 GHz och det funkar. Fast importen går i halva hastigheten.

På iMac 2.16 GHz funkar det förträffligt. Dock kan h.264 codad 1080p hacka lite ibland vid uppspelning. Apple Intermediet codec funkar bättre.

/KN

Ett par insticksfrågor:

a) Hur funkar det med NTFS-diskar och Mac? T ex om jag gjort nåt i Mac och vill komma till en PC-baserad miljö och tanka in saker. Eller vice versa.

b) Vilka av de nya Macarna klarar inte två bildskärmar?

Hejsan,

Jag skulle i ditt lägen uteslutit iMac och en bärbar helt ur mina tankar. Det grundar jag på att du efterfrågar möjligheten att kunna bygga ut ditt system. Redan nu kan man hitta fixar Frasses gör det själv sidor på nätet för att bygga om en quad MacPro till en octacore. Så det skulle förvåna mig om det inte dyker upp företag som erbjuder denna tjänsten med garanti på jobbet innom snar framtid.

Den har även fyra HD slots (var av tre är lediga för vad du vill) som tar mindre än fem minuter att installera plus kortplatser för att bygga ut en egen RAID eller plugga in VIDEO-kort mm.

Minne mm, kan det vara lönt att kolla på från andra återförsäljare än Apple själva, t.ex. macoteket eller liknande.