Jump to content

Canon DM-XM2

Guldragge

Recommended Posts

Hej.

Ett par frågor om Canons DM-XK2 kamera innan jag slutligen köper den.

Är det en bra kamera att filma i 16:9 läge med? Har läst texter jag inte riktigt förstår där det stått något om att alla kameror inte är bra att ställa om till 16:9 för att det blir försämrad kvalitet i förhållande till att man skulle köra i 4:3. Jag filmar alltid i 16:9.

Är det en bra kamera att välja om man vill ha en kamera som kan filma under litet sämre ljusförhållanden? Konserter och liknande?

Jag har runt 20 tusen att lägga på en kamera och HD tilltalar mig inte.

Cheers / Ragge

• 3 weeks later...

Varför tilltalar HD-formatet inte dig? Jag menar, HD är 5 ggr skarpare än SD och är det formatet som kommer att användas flera år framöver, så varför inte satsa på en HD-kamera istället för en SD? (HD spelas alltid in i 16:9, så oroa dig inte för dålig kvalitet).

/Samuel

finns ju ganksa många nackdelar med HD.

Men bara för xm2an spelar in i 4:3 och får kompromissa lite när den spelar in i 16:9 så blir det ju inte dåliga bilder i 16:9 formatet, tvärtom. Men det blir väll som sagt en liten kvalitetsförlust.

Kanske finns andra kameror som lämpar sig bättre i den prisklassen, vad vet jag.