Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Vi håller på med klippning och redigering av en musikvideo och i ett parti av videon brinner eld bakom bandet. Nu skulle vi behöva piffa upp elden och lägga till eld i de scener som saknar eld helt. Hur gör vi lättast? Går det att skapa snygg eld i after effects?

Tacksam för all hjälp!

Posted

Nja, jag skulle inte ge mig på att skapa eld. De ser alltid väldigt billigt ut. Det bästa är att elda loite framför en svart bakgrund och sedan använda det som komponent i din composit.

Posted

carbe och Joey JRP

att göra blixt, eld, och mycket annat i AE kan vara kul, men blir knappast realistiskt. Då dom flesta är bortskämda med snygga effekter. Beror ju på vilken typ av film man ska göra. Mycket pillande i olika program kan ju bli bra, men du kommer inte i närheten av dagens effektmakare.

Om det ska bli proffsigt alltså, som i långfilmerna vi ser nu.

/nils

Posted
Nja, jag skulle inte ge mig på att skapa eld. De ser alltid väldigt billigt ut. Det bästa är att elda loite framför en svart bakgrund och sedan använda det som komponent i din composit.

Eller så får du lära dig maya och animera detta. Men de krävs nog ett antag timmars träning :)

Posted
Hur gör proffsen när de skapar eld? Använder de program eller inte?

Nej, det används typ aldrig program. Elden görs på plats eller framför en svart skärm som sedan keyas in.

Posted

Man gör aldrig eld digitalt. Jag jobbade på Exit som har en ganska imponerande eldsvåda med Mads Mikkelsen farligt nära lågorna. Trots duktig pyro på plats så ser det aldrig tillräckligt dramatiskt ut. Därför tog man på plats rena "plates" av bara eld som brinner mot svart som Digital Film i Finland sedan fick addera till scenen digitalt. Det är normalt sätt så alla gör.

Posted
Hmm, låter vettigt. Ska eldsätta lite. Undrar dock om det är bäst mot greenscreen eller mot svart bakgrund? Tack för alla vettiga svar.

Svart är bäst när det gäller eld.