OP5 Posted September 27, 2007 Posted September 27, 2007 om man tänker sig att köpa en redigering som både skall kunna redigera en långfilm comprimerat och sedan on-lina från HD-Sr band, vilket system skulle ni sattsa på med begränsad budget? PC el Mac? FCP, Premiere eller AVID? vilket ljud och grafikkort? taksam för svar... 0 Quote
16kolon9 Posted September 27, 2007 Posted September 27, 2007 bäst är inte billigast Frågan är för vid och blandad. Vad är filmen inspelat på för format? När du förredigerar filmen, vilket format tänker du dig då? Vad menar du med okomprimerat? 4k, 2k, 1080i, 720p, D5???? 10-bitar, 12-bitars eller 8 bitars upplösning. Rendering i 32-bitar? Vilka effekter är det du är ute efter som kräver din okomprimerade form? Grafikkortet används för presentation på skärm. CODEC-kort används för att visa effekter i realtid och för att tanka in material samt styra bandare med RS-322 och RS-422. Rendering belastar CPU. Ljudkort används vid uppspelning och konvertering. Vilket ljudsystem vill du efterbehandla långfilmen i? Om du ligger på låg budget kan du byta pengar mot tid och använda Cinellera som är linuxbaserat och inte kostar för mjukvaran. Du har även Ardour ljudbearbetningsprogram. Kolla Chainsaw Linux eller Studio64. FCP klarar det du vill göra? Premie Pro klarar det du vill göra? Avid i flera olika nyanser klarar det du vill göra? Vilken budget har du avsatt för maskin, program och inlärning? Det är svårt att ge råd om programmet redan från början ligger utanför budget. Om du vill veta tech-spec på program kan du själv börja med respektive programs hemsida och användargrupper för att lista nödvändig maskin för det enskilda programmet. 0 Quote
OP5 Posted September 27, 2007 Author Posted September 27, 2007 bra frågor. Filmen spelas in på 35mm eller 16mm och jag har fått tipset att scannra till HD SR band. Hur många bitar och så vet jag ej. Tänker mig en budget mellan 25-75,000. Sedan redigerar jag i lägre upplösning, för att sedan onlina från HD SR banden. Behöver bara en stor skärm och sedan separat monitor (alt två skärmar). har inte tänkt på vilket ljudsystem som behövs. 0 Quote
Munthe Posted September 27, 2007 Posted September 27, 2007 Extremt tveksamt om du får ihop en HDCAM SR-redigering under 75 000. Du måste ha fruktansvärt snabba diskar som jag gissar kommer att äta upp dom där 75 bara dom. Videokort på det som klarar 2K 4:4:4 ligger mellan 15 000 och 40 000. Och till det kortet en dator som klaar kortets specar (här funkar inte budget-PC). Förmodligen Mac Pro eller HP Workstation med mycket minne. 20-40 000 bara där. Sedan mjukvara. PPro eller FCP skulle jag säga. Och gör du online själv vill du ju ha en referensmonitor. JVC har nån för 22 000. Billigaste jag hittat. 0 Quote
OP5 Posted September 27, 2007 Author Posted September 27, 2007 tack för bra svar. du är en klippa när det gäller post MM. ja, det kanske blir närmare en hundring då eller mer. men å andra sidan, vad kostar inte en HDSR onlineing hos ett posthus... 0 Quote
Recommended Posts