massimou Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 Titel: Extro Voodooversion 3 (Länk till tidigare version: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14954) Ett tag sen jag var aktiv med det här manuset. Uppdaterat en del. Inga enorma förändringar utan mer uppläggsmässiga ändringar. Mest hur Nova utvecklas och hur Ola uppför sig. Om intresse finns (kvar) så kommentera gärna. Det här är en film jag vill göra, så all hjälp är bra. Tack i alla fall till de som kommenterat på de gamla versionerna. Väldigt tacksam. Hoppas ni känner att jag tagit en del till vara på era åsikter. Handlar, för de som inte läst, om Ola som blir kidnappad av två tjejer i en hämndaktion.Extro v3.pdf 0 Citera
greenlighted Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 Det är sent och jag tänkte bara läsa igenom det här innan jag gick och la mig men nu när jag läst det vill jag dela med mig av en spontan synpunkt: Jag tror att den här berättelsen vinner mycket i spänning om du när du väl gått ner i källaren stannar i källaren tills Ola kommit därifrån. Jag tycker därför att du helt ska stryka scenerna 6 och 8, tjejernas ståndpunkter är tydliga nog i källarscenerna, samt flytta ner scen 11 i källaren. Hanna och Nova kan gott ha sitt lilla bråk i källaren medan Ola ligger och snyftar hjälplöst i ett hörn. Låt Nova göra sorti till "Jag ska döda den jäveln" och tona ner och avsluta scenen när Hanna följer efter och protesterar. Låt oss uppleva det hela genom Ola. Sen tycker jag att slutet behöver något mer. Någon form av upplösning för Ola. Någon indikation till hur, om över huvud taget, Ola har påverkats av upplevelsen. Är lite för trött nu för att ge något mer konkret än så. Har planerat att kommentera några manus här i helgen. Kanske hinner jag med lite mer på det här manuset då också. Lycka till! 0 Citera
massimou Postad 21 september 2007 Författare Postad 21 september 2007 Jag hålle helt med dig om att slutet. Ola känns inte färdig som slutet är nu, utan något måste läggas till/ändras. Förslag? Det andra däremot.. Jag tvekar lite, för det skulle kännas lite som att Ola ligger där och vill säga: "Ehum.. Hallå.. Jag är här också" Men det kanske bara är jag? Jag ser inte riktigt vad jag vinner på att flytta in scener i källaren. Att jag har med scen 6 och 8 beror på att jag vill visa hur Nova och Hanna utvecklas åt lite olika håll. Känns det inte som att det skulle saknas en del i deras utveckling om man tog bort dem? Återigen, kanske bara är jag. Jag vill inte försvara mig. Det är bara en känsla. 0 Citera
greenlighted Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 Jag hålle helt med dig om att slutet. Ola känns inte färdig som slutet är nu, utan något måste läggas till/ändras. Förslag? Vad vill du säga med berättelsen? Vad, om något, vill du att konsekvenserna ska vara för Ola? Ska han förändras av det hela eller ska han fortsätta sitt liv som inget hänt? Vad är egentligen kärnan i din berättelse? Medan du försöker besvara de där frågorna så kommer du antagligen att få en ganska god bild av hur du vill avsluta filmen. Det andra däremot.. Jag tvekar lite, för det skulle kännas lite som att Ola ligger där och vill säga: "Ehum.. Hallå.. Jag är här också" Men det kanske bara är jag? Jag ser inte riktigt vad jag vinner på att flytta in scener i källaren. Att jag har med scen 6 och 8 beror på att jag vill visa hur Nova och Hanna utvecklas åt lite olika håll. Känns det inte som att det skulle saknas en del i deras utveckling om man tog bort dem? Återigen, kanske bara är jag. Jag vill inte försvara mig. Det är bara en känsla. Som jag tolkade det så är Ola redan knäckt i scen 10 och när han sedan blir sparkad av Nova i huvudet så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han kröp ihop i sin egen lilla värld och grät. I det läget kan tjejerna säga i princip vad de vill eftersom Ola helt enkelt har kopplat bort. Jag hittar ingenting i scen 6 och 8 som jag egentligen skulle sakna. Och två duktiga skådisar borde kunna förmedla olikheterna mellan Hanna och Nova i scen 7 (eventuellt med hjälp av någon extra replik om det behövs). När jag läste det här så såg jag det här som en berättelse om Ola. Vi börjar med honom, vi följer honom och vi avslutar med honom. Det känns rimligt att fokusera på vad han blir utsatt för. Jag tror helt enkelt att källarsekvensen blir starkare om det är ett antal scener i rad med Ola i källaren. Det är vad jag tror du vinner på att stryka två och en halv scen samt förlägga den återstående halvan i källaren. Men frågan borde kanske ställas åt andra hållet: Vad vinner du på att ha dem kvar? Vad vinner du på att låta tjejerna verbalt utveckla det som vi ändå ser i bild? Vad vinner du på att visa att tjejerna har låst in Ola hemma hos Nova? (Och vad säger mamma och pappa om det?) Om syftet med scenerna är att visa djup i tjejernas karaktärer, deras bakgrunder och motiv, så tycker jag inte riktigt att de uppfyller det syftet som de ser ut nu. Jag tycker att du borde endera stryka eller vidareutveckla de scenerna. Men det här är så klart bara mina åsikter och vad jag tror. Kom ihåg, det är ditt manus. Lycka till! 0 Citera
massimou Postad 5 oktober 2007 Författare Postad 5 oktober 2007 Mitt manus. Absolut, men jag vill ju att det ska vara ett bra sådant. Jag vill att filmen ska sluta på ett sådant sätt att Ola vinner på det planet att han överlever. Men på alla andra plan förlorar han. Hans framtid ska kännas hopplös. Han kan springa, men han kan inte gömma sig, ungefär. Förslag på slut? Efter så många kommentarer att Hanna - Novascenerna borde flyttas till källaren/tas bort, får jag nog ta och göra något ordentligt åt det. Jag vill nog inte ta bort dem helt, men flytta dem till källaren kan jag kanske göra. Nånting jag annars är inne på är att låta Ola höra en del av deras samtal genom dörren. Får bli lite intressantare dialoger kanske.. Förslag? Förresten.. Karaktärerna? Känns de utvecklade eller borde jag utveckla någon/några mer? Vill ha spännande karaktärer som man känner för. 0 Citera
jbergman Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Frånsett scenerna mellan Hanna och Nova, vilka jag kommenterat tidigare, tycker jag att början av filmen (allt fram till att Ola vaknar upp i källaren) är rätt svag. Det finns några olika detaljer jag inte gillar, som att det är för mycket fokus på ett enstaka sms, trist miljö samt ett ganska omotiverat påkslag i huvudet (om nu våldet skall trappas upp så känns det udda att börja med en så våldsam urladdning, för att dra en påk i skallen på någon så att denne blir medvetslös är en minst sagt brutal handling). Men framför allt är inte början vad den skulle kunna vara. Ett förslag är att börja filmen på en fest där vi får se lite av en packad Ola "in action", där han hamnar i bråk med en tjej etc., för att sedan gå därifrån, eller bara gå ut för att röka, där han träffar Hanna som bjuder hem honom och förklarar att hennes föräldrar är bortresta och att hon har tillgång till spritskåpet. Väl hemma super hon ner honom så att han slocknar, varpå han vaknar i källaren. Tiden från det att de kommer hem till henne till att han slocknar kan användas på en massa spännande sätt som förhöjer känslan att det är något skumt på gång och att det kommer att sluta illa. /Jakob 0 Citera
massimou Postad 9 oktober 2007 Författare Postad 9 oktober 2007 Tack Bergman! Att hela första delen skulle vara svag har jag inte tänkt på, men självklart har du rätt! Det där med påkslaget har legat och gnagt ett tag och jag har velat ändra på det, men inte riktigt kommit på något bra. Det där med en fest ter sig ju tämligen naturligt och självklart! Varför har jag inte tänkt på det liksom? Ola kan gå runt på festen och vara allmänt asig och så kan vi känna att han är bevakad av någon. Hanna kommer fram till Ola och pratar lite och bjuder med honom hem. Ola får en dålig magkänsla som han trotsar för han vill ju trots allt bara få sig ett ligg eller så med en tjej. Väl hemma hos Hanna så söver hon honom med någon tablett eller något. Ola ser Nova i sista sekund innan han däckar. Nu stjäl jag din idé rakt av bergman. Ta det som något positivt att jag tycker det var en bra idé! Hur tycker ni andra? Sen måste jag fråga igen.. Karaktärerna? Saknas det något hos någon och vad isf? 0 Citera
jbergman Postad 10 oktober 2007 Postad 10 oktober 2007 Sen måste jag fråga igen.. Karaktärerna? Saknas det något hos någon och vad isf? Det är svårt att säga, för det beror mycket på vad du väljer att göra med scenerna med Nova och Hanna. Som många har sagt så är de ett stort problem med filmen, eftersom de känns så påklistrade och överflödiga. Det skall bli spännande att se vad du gör med dem. Jag kan dock konstatera att både Ola och Nova känns som rätt raka karaktärer som funkar, medan Hanna är den som skapar problem och samtidigt är mest spännande, eftersom hon går från en ståndpunkt till en annan. Just den här övergången måste du göra trovärdig, utan att låta allt hända i ganska ospännande dialog mellan henne och Nova. Hur är det med den där våldtäkten? Om Hanna verkligen upplever sig vara våldtagen av Ola så känns det inte naturligt att hon plötsligt bestämmer sig för att hjälpa honom (hon har ju i så fall starkare motiv än Nova att hämnas på honom). Om det å andra sidan inte är sant, utan något hon bara intalat sig själv för att motivera hämnden, så känns det som att det är något som borde behandlas i filmen. Hur det än ligger till så är filmen för oklar på den punkten. Hanna behöver mer jobb, helt enkelt. Vad gäller att "sno" min idé om filmens början, känner jag mig bara hedrad. /Jakob 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.