Gå till innehåll

Problem med bilder med text i premiere elements/after effects

Recommended Posts

Postad

Jag håller på att klippa ihop en film med video och stillbilder.

Ett problem som dyker upp är att jag inte får till bra/skarpa stillbilder, har läst andra trådar på forumet och försökt att ändra till rätt storlek. Men i slutändan så när jag exporterar filmen så blir bilder suddiga.

Har löst detta genom att inte skala bilderna och då blir det bra.

Men när jag till exempel läger in en bild i after effects och lägger på text så ser det bra ut när jag exporterar det hela till en dv avi, men när jag sen lägger in det jag exporterat från after effects i premiere tillsammans med annat material och exporterar det igen till en dv avi så blir bild och text suddiga/dålig kvalité.

Är det någon inställning som ska göra på klippen jag exporterat från After effects i Premiere?

//Björn

Postad

1. Jobbar du med stillbilder, se till att dom är större än 720 x 576 vilket är videobildens storlek.

2. Zoomar du mer än 100% blir det sämre kvalitet.

3. Stora mängder linjer och små detaljer är jobbigt. Att lägga viss oskärpa på bilden hjälper. Ett trick är 1-pixels 90 graders vertikal motion blur i Photoshop.

3.5 Om du "stannar" bilden under en animering, ex när åkningen är klar, se till att stanna på ett jämnt pixelvärde.

4. Se till att du exporterar materialet i samma storlek som Premiere ska redigera det i. Jobbar du med DV 4:3 PAL 720 x 576, exportera det hela som det från AE.

5. Ska du rendera om materialet i PPro, exportara det inte som DV från After Effects. Då blir det DV kompression två ggr = Inte bra.

Titta också på länken om hur man skapar snygga titles för DV (som Rogge alltid skickar) : http://library.creativecow.net/articles/hodgetts_philip/titles.php

/Max

Postad

Kanon! Tack för snabbt svar!

En fråga till:

"Ska du rendera om materialet i PPro, exportara det inte som DV från After Effects. Då blir det DV kompression två ggr = Inte bra. "

Vad ska jag exportera det som?

//Björn

Postad

Om du absolut måste rendera om materialet en gång till i PPro (om du lägger ytterligare text/färgkorr/etc), kör ut det som okomprimerat. Alternativet är att du kör ut stillbildsanimationen som DV och lägger texten separat i PPro.

Men håller du dig till rätta färgerna och formaten (dvs undviker tokrött, små krångliga fonter, mm) bör du klara två generationer DV.

/Max

Postad

Jag har gjort en hel drös bildspel i premiere pro 1.5 och alla tjatar på mig att jag måste skala om bilderna innan jag lägger in dem i premiere. Men faktum är att det för det mesta fungerar tillfredställande att zooma ut bilderna. Min kamera är bara på 6 Mpix så bilder med högre upplösning kanske inte fungerar lika bra. Då jag ibland plockar bort en del av bakgrunden brukar jag hamna på 24-30% av originalstorleken.

Det enda jag märkt är att tunna vita/blanka linjer kan bli en smula taggiga. Jag såg det bäst på en närbild av min katt då hennes morrhår uppvisade detta fenomen.

När jag gjorde ett bildspel till min farmors 85-årsdag blandade jag stillbild och gamla HI-8 klipp och det blev kalas. Bild och mellantexter lade jag in direkt i premiere. Exporterade till DVD och farmor fick den bästa present hon någonsin fått.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...