niklaseriksson Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Går i tankarna av att köpa en MAC som endast skall användas som arbetsstation för video/ljud och tänkte samtidigt införskaffa Final Cut Express. Nu undrar jag om det är möjligt att fånga in råmaterial från DV-kameran via USB i nämnda redigeringsprog? Min nuvarande kamera, som jag är mycket nöjd med, har nämligen endast USB-utgång och då jag tidigare loggat klipp via Final Cut har detta skett via extern dv-bandspelare. Så, kort och gott, går det att logga via USB, eller krävs Firewire för Final Cut? /Niklas 0 Citera
Vandraren Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Vad är det för kamera du har? Det låter helt otroligt att din kamera inte har en FW port. 0 Citera
niklaseriksson Postad 17 september 2007 Författare Postad 17 september 2007 Ahh. Jag är något av ett ägg. Jag har en Panasonic NVGS180 och då jag läste ditt svar plockade jag upp den och hittade självklart hastigt DV-utgången (belägen på annan plats än där USB-utgången satt). Vanans makt gjorde mig blind. Tack för att du öppnade mina ögon i alla fall. :) 0 Citera
beta75 Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Välkommer till mac-välden. Du kommer älska det. Prova även iMovie 6. Grymt bra program för enklare grejor och helt gratis. /KN 0 Citera
niklaseriksson Postad 17 september 2007 Författare Postad 17 september 2007 Jag älskar redan Mac (har lekt mycket med såväl Final Cut som iMovie) och nu då det är dags för ny dator, samt då mina ambitioner och krav inför mitt skapande har eskalerat avsevärt, finns det ingen tvekan om vad det blir för station. 0 Citera
Vandraren Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Ja tänkte väl det :-). Kul att det ordnade sig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.