antonjansson Postad 15 september 2007 Postad 15 september 2007 Hej nu är det såhär att jag köpt ny dator (winows xp proffessional OS) och har lagt in massa klipp jag filmat och allt funkar precis som det ska förutom när jag ska byta namn på klippen:/ då kommer det upp en ruta som det står såhär: Om du ändrar filnamnstillägget finns det risk att filen inte går att använda. sen kan man välja om man vill ändra det ändå men om man gör det blir det en fil som inte går att öppna. Alla klipp delas upp var för sig för mig så det går inte att redigera ifall alla klipp ska ha samma namn för det kommer ta timmar att bara hitta klippen (jag filmar extrem sport så det blir väldigt mycket tagning) och jag har ca 5band jag ska lägga in. om någon vet hur jag ska göra för att kunna byta namn på klippen så är jag oerhört tacksam:) 0 Citera
Team_fagott Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Du ska inte ändra filändelsen, alltså .mov .qt. .mpg avi eller va det nu må vara, för då kan det bli krångligt när ditt uppseplnigsprogram ska spela upp dem. Så heter filmen 12162636.mpg så får du helt enkelt kalla filen tex bettanisängen.mpg Villket program redigerar du i? 0 Citera
antonjansson Postad 16 september 2007 Författare Postad 16 september 2007 problemet är löst nu, jag gick in i verktyg, mappalternativ, fliken visning, sen klickade jag i dölj filnamn för kända blabla tänkte ifall någon annan får liknande problem så nu står de inte .avi efter varje klipp 0 Citera
Rogge Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 någon som vet hur man får bort .avi ändelsen på klippet? eller iaf göra så jag kan byta namn på hela klippet? Varför vill du ta bort filändelsen? Om datorn gnäller på att du öht inte kan byta namn kan det bero på flera saker, bla att du har filen öppen i ett annat program. Tex, att öppna en fil i tex Windows Media Player och försök byta namn på den går inte förräns du stänger Windows Media Player. Samma princip gäller för dom flesta, läs alla, program som jobbar med filen. 0 Citera
Team_fagott Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Ok tack! men...jag kunde ju byta namn på hela klippet på min förra dator, jag vill kunna det nu med för det underlättar sjukt mycket:) någon som vet hur man får bort .avi ändelsen på klippet? eller iaf göra så jag kan byta namn på hela klippet? tacksam för svar igen:) och just de, jag redigerar och lägger in allt med vegas 7.0b. men som sagt detta har aldrig varit ett problem förut Du kan ta bort filändelsen, xp varnar bara för det först. Av god skäl. 0 Citera
antonjansson Postad 16 september 2007 Författare Postad 16 september 2007 som sagt jag löste problemet:) men anledning till varför jag inte vill ha någon .avi ändelse är att jag vill kunna byta namn snabbare och slippa skriva.avi efter varje..och faggot, när jag klickade att jag ville byta namn på filen ändå så blev filen oanvändbar men åter igen, läs vad jag skrev däruppe ifall ni har samma problem 0 Citera
Team_fagott Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Om du byter namn i redigeringsprogrammets klipplista behöver du väll inte bry dig om filändlesen? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.