Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag planerar på att köpa en Letus 35mm adapter och ett objektiv till. Men jag vill inte köpa Canon EF-objektiven då jag inte är så värst imponerad av deras kvalité. Det jag undrar är om Tamrons objektiv fungerar tillsammans med Letus 35mm adapter?

Tacksam för svar!

Ha det gott!

Mvh Yonis

PS: Funkar det att använda ett 55mm objektiv till en kamera (Canon XH-A1) som har 72mm filterdiameter?

Postad

Hej,

Canons EF objektiv finns i flera olika prisklasser. Man får vad man betalar för.

Det är stor skillnad på ett 18-55mm kitoptik och ett 16-35/2,8L och det kostar ju ca 15 ggr så mycket.

Tamrons optik är också bra fast billigare byggd är canons proffsoptik. Dock har dom ett par ljusstarka normalzoomar som ska vara mycket bra bildkvalitet. Ljusstarka optik är viktigt med 35mm adapter så beg fasta brännvidder kam vara intressant och billigt.

55mm optik har inget med diametern att göra, det är brännvidden det handlar om.

/KN

Postad
Hej,

Canons EF objektiv finns i flera olika prisklasser. Man får vad man betalar för.

Det är stor skillnad på ett 18-55mm kitoptik och ett 16-35/2,8L och det kostar ju ca 15 ggr så mycket.

Tamrons optik är också bra fast billigare byggd är canons proffsoptik. Dock har dom ett par ljusstarka normalzoomar som ska vara mycket bra bildkvalitet. Ljusstarka optik är viktigt med 35mm adapter så beg fasta brännvidder kam vara intressant och billigt.

55mm optik har inget med diametern att göra, det är brännvidden det handlar om.

/KN

Hej, tack för svaret men det hjälpte mig ändå inte riktigt. Funkar Tamron med Letus då alltså? Och jag vet för övrigt att 55mm optik inte står för diametern men det finns alltså objektiv som har FILTER DIAMETER t.e.x 55mm men det borde inte vara något problem eller?

Ljustarkt objektiv är säkert mkt viktigt men man sparar både pengar och man har ju nytta av effekten att "zooma" med zoomobjektiv. Så köper jag ett objektiv blir det förmodligen nån form av "superzoom". Vi får se...

tack för svaret iaf,

ha det! Yonis

Postad

Värt att notera är att när man zoomar med ett objektiv för stillbildsfoto så flyttar sig focus ofra väldigt mycket. Zoomobjektiv för film har en annan konstruktion.

Dyu kommer behöva ljusstyrkan för att kunna ställa focus med adaptern. För varje bländarsteg så försvinner hälften av ljuset. Skillnaden mellan bländare 1.4 och 4 är således en åttondel så lite ljus in i kameran.

Tamron gör optik till många olika kameror, Nikon/canon/minolta osv. de funkak alla till en 35mm adapter men det måste ju såklart vara rätt bajonett.

En del objektiv idag görs för digitala systemkameror med liten ccd-cell och den optiken kanske inte funkar så bra eftersom den inte skapar en bild i 35mm adaptern som är tillräckling stor.

Om du inta har objektiv liggandes så tror jag det bästa man kan göra är att köpa ljusstarna manuella fasta objektiv som tex, canon FD, nikon F. Dessa kostar nästa ingenting och är gjorda för att focuseras manuellt. Det kan vara grymt svårt att ställa skärpan på en superzoom som är gjord för autofokus.

/KN

Postad
Värt att notera är att när man zoomar med ett objektiv för stillbildsfoto så flyttar sig focus ofra väldigt mycket. Zoomobjektiv för film har en annan konstruktion.

Dyu kommer behöva ljusstyrkan för att kunna ställa focus med adaptern. För varje bländarsteg så försvinner hälften av ljuset. Skillnaden mellan bländare 1.4 och 4 är således en åttondel så lite ljus in i kameran.

Tamron gör optik till många olika kameror, Nikon/canon/minolta osv. de funkak alla till en 35mm adapter men det måste ju såklart vara rätt bajonett.

En del objektiv idag görs för digitala systemkameror med liten ccd-cell och den optiken kanske inte funkar så bra eftersom den inte skapar en bild i 35mm adaptern som är tillräckling stor.

Om du inta har objektiv liggandes så tror jag det bästa man kan göra är att köpa ljusstarna manuella fasta objektiv som tex, canon FD, nikon F. Dessa kostar nästa ingenting och är gjorda för att focuseras manuellt. Det kan vara grymt svårt att ställa skärpan på en superzoom som är gjord för autofokus.

/KN

Låter väldigt krångligt och dyrt det här. Vill jag zooma måste ja ju ha ett zoom objektiv men det blir då mkt krångligare att operera. Kan jag inte zooma på kameran istället med ett fast objektiv? Sen om jag ska ha fasta objektiv måste jag ju köpa typ 3 st en vid/normal/tele... :(

Krångligt!

Postad

Det finns inga genvägar till perfektion.

Klart du kan zooma med kameran fast vad du gör att att zooma in på mattskivan i adapterna och damm och kornet blir tydligare dvs kass kvalitet.

Ett tredje alternativ är att använda riktig filmoptik som inte ändrar fokus vid zoomning fast då börjar det bli väldigt dyrt.

Ett billigt zoomobjektiv ändrar ljusstyrka när man zoomar också.

Måste du zooma? Kanske kan ta dom klippen utan adapter i så fall.

Sikta på ett 24mm ett 50mm och ett 135mm så har du så du klarar dig i fasta.

Till min adapter som jag håller på att bygga ska jag använda mina Canon EF 17-35/2.8L och 70-200/2.8L zoomar och jag tycker dom är lite ljussvaga. Det är stor skillnad mot ett 50/1,4.

Här kan du se ett test jag gjorde hur fokus flyttar sig när man zoomar, optik 70-200/2.8:

http://www.beta75.se/35mm_test.mp4

/KN

Postad

Hej beta75,

bra film med exemplet på din zoom. Ska man tolka det som att det går bra att använda en zoom, så länge man inte zoomar när man filmar? dvs att man ställer in en fix brännvidd och sen filmar. tror jag läst nånstans att även om man gör en rackfokus med fast brännvidd så kan brännvidden ändras lite när man ändrar fokus - har du sett det?

Postad

Ja ok, jag kanske inte behöver zooma med adaptern på, kan göra det i kameran. Men det är fortfarande avsevärt mkt dyrare att köpa 3 olika objektiv istället för 1 ENDA som täcker alla brännviddarna. Är det så krångligt att jobba med ett zoomobjektiv? Ursäkta min envishet och tröghet, jag har aldrig arbetat med objektiv så ja vet inte hur det funkar.

yonis

Postad

PS: ett objektiv som har ljuststyrkan 1.4 kostar OTROLIGA 12500:-!!! Det blir ju svindyrt att inhandla flera sånna objektiv. Har inte ens råd med ett tror jag... ska ju köpa andra grejer också: kameran, stativ, filter, band osv...

Postad

Det är klart att man kan använda zoomar men med dom begränsningar som jag beskrivit ovan.

Som jag ser det är ljusstyrkan det största problemet med billiga zoomar. På bl 5,6 kommer det bli vilnjettering, kornigt och grymt svårt att ställa skärpan.

Ta och gå till en kameraaffär och prova en systemkamera med en superzoom och vrid på ringarna och se vad som händer i sökaren.

Canon FD 50/1.4 just nu 155 kr

http://www.tradera.com/Canon_FD_50mm_1_14-auktion-47945667

Här är ett objektiv i Nikonfattning för 60kr 28/2.8

http://www.tradera.com/28_2_8-auktion-47857841

Det är sådana objektiv jag menar. Billiga och gjorda för manuell fokusering.

/KN

Postad
Det är klart att man kan använda zoomar men med dom begränsningar som jag beskrivit ovan.

Som jag ser det är ljusstyrkan det största problemet med billiga zoomar. På bl 5,6 kommer det bli vilnjettering, kornigt och grymt svårt att ställa skärpan.

Ta och gå till en kameraaffär och prova en systemkamera med en superzoom och vrid på ringarna och se vad som händer i sökaren.

Canon FD 50/1.4 just nu 155 kr

http://www.tradera.com/Canon_FD_50mm_1_14-auktion-47945667

Här är ett objektiv i Nikonfattning för 60kr 28/2.8

http://www.tradera.com/28_2_8-auktion-47857841

Det är sådana objektiv jag menar. Billiga och gjorda för manuell fokusering.

/KN

Ok, tack för all hjälp! Ska ha i åtanke det du har sagt...

ha det!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...