Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Vegas verkar ha en väldigt välskriven och bra kod i grund och botten. Inget fel i det avseendet och ljuddelen i Vegas är vida bättre än de flesta redigeringsprogram inklusive FCP och PPro kan erbjuda. Men det ÄR ett STORT problem att att flödet i Vegas inte uppmuntrar att man jobbar med trepunktsklippning som har sina rötter långt tillbaka i tiden. Så långt som till filmens födelse. Vegas bygger på att man kastar upp klippen på ett bord och skär av delar man inte vill ha och lägger bitarna på plats (väldigt grovt och enkelt beskrivet). Det är samma paradigm för hur man jobbar med ljud i program som t ex ProTools eller Logic.

Trepunktsklippningen går ut på att man tittar på klippet man ska klippa ifrån i en källmonitor och sätter där en inpunkt och efter det en utpunkt (det är två punkter) och sedan bestämmer man en plats i timeline, i den klippta filmen, där man vill att detta källklipp ska lägga sig (det är den tredje punkten) sedan trycker man på en knapp och klippet lägger sig på plats. var man inte riktigt nöjd så kan man trimma i timeline. Problemet med Vegas är att det bygger hela sin klipp-paradigm på den där trimmningen i timeline. Tanken är oftast att man ska både grovklippa och fintrimma i timeline och det är ett väldigt konstigt sätt att jobba. Nu kan man jobba med tre punkter i Vegas men det är jäkligt bökigt jämfört med Avid, FCP eller Premiere Pro som alla är byggda kring trepunkts-principen.

Jag har hittills aldrig träffat en riktig filmklippare som har någonting gott att säga om Vegas och jag är full av beundran för dom få själar där ute som i sin envishet och passion orkar sätta ihop hela långfilmer med programmet.

det är precis så det är. och jag kan tänka mig att det är drygt at tklippa långfilm i vegas. men om man vill ha det så då? jag klarar inte av premiere pro för att just man har inga valmöjligheter i tidslinjen. om jag vill skapa effekter enkelt med flera klipp och olika transsions in/utpunkter så känner man sig väldigt begränsad i ppro gentemot vegas där allt liger på klippbordet. bara att dra och ändra om.- vid korta minuterfilmer så funkar vegas faktiskt riktigt bra. det har allt man önskar sig.

däremot saknar det bra komprimerings möjligheter. kvalitén har jag inte kunna få lika bra som i adobes produkter. vilket är synd. så råklipp i vegas, effekter i ae och rendering i ppro är en fin kompromiss.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...