Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag läste bara andra versionen, och förutom stavfelen var det ett ascoolt zombiefilmsmanus,

"consider this dawn of the dead" och "im flying with the dolphins" delarna var assköna repliker. hoppas du lägger upp filmen här på voodoo, ser fram emot att se den.

Postad

Lite (mycket) cliché-aktig och själv gillar jag inte manus skrivna på på engelska med svensk beskrivning eller tvärt om.

Dialogen och storyn verkar lite..... Tråkigt ;) Ta inte illa upp, du är en bra manusskrivare men denna idé kräver nog lite mer tid. Fråga dig själv te.x. hur du skulle göra i samma situation som karaktärerna, då får du en någorlunda realistisk gång på det hela.

Försök komma på nån speciell början, för ett virus på en fest låter lite... Amatörmässigt. En idé som poppade upp nu var att detta "virus" kan ju typ vara en ny partydrog :P Det är en ny drog som ger ett otroligt rus osv, och det blir jättepopulärt runt om i världen. Ca en månad senare upptäcker man att alla som någonsin tagit drogen får hjärtstillestånd.... Inte för att detta hindrar dem från att gå runt på jorden :D Huvudkaraktären kan ju typ varit på en fest med sina kompisar och typ varit den enda som avstått från att prova drogen. Och sen självklart så sprids det via saliv :)

Håller själv på med ett zombiemanus för tillfället, så är du intresserad så kan du PM:a mig så kanske vi kan byta idéer lol :P Jag är mitt i manuset och har liksom inga kvar :)

Postad
Lite (mycket) cliché-aktig och själv gillar jag inte manus skrivna på på engelska med svensk beskrivning eller tvärt om.

Dialogen och storyn verkar lite..... Tråkigt ;) Ta inte illa upp, du är en bra manusskrivare men denna idé kräver nog lite mer tid. Fråga dig själv te.x. hur du skulle göra i samma situation som karaktärerna, då får du en någorlunda realistisk gång på det hela.

Försök komma på nån speciell början, för ett virus på en fest låter lite... Amatörmässigt. En idé som poppade upp nu var att detta "virus" kan ju typ vara en ny partydrog :P Det är en ny drog som ger ett otroligt rus osv, och det blir jättepopulärt runt om i världen. Ca en månad senare upptäcker man att alla som någonsin tagit drogen får hjärtstillestånd.... Inte för att detta hindrar dem från att gå runt på jorden :D Huvudkaraktären kan ju typ varit på en fest med sina kompisar och typ varit den enda som avstått från att prova drogen. Och sen självklart så sprids det via saliv :)

Håller själv på med ett zombiemanus för tillfället, så är du intresserad så kan du PM:a mig så kanske vi kan byta idéer lol :P Jag är mitt i manuset och har liksom inga kvar :)

det där med drogen är redan använt tyvärr, i en film kallad "frostbiten"

Postad
det där med drogen är redan använt tyvärr, i en film kallad "frostbiten"

Meh, den filmen handlar ju om vampyrer och shit, och storyn är inte alls som det förslag jag gav.

-----

- Jag ska göra en agentfilm

- Näh, det går inte, finns redan James Bond.

- Då gör jag en båtfilm.

- Näh, finns redan Titanic.

----

Duh...

Postad

Mä... nu har jag suttigt och läst och kommenterat och grejer så postar du nytt! Nu måste jag ju börja om från början... Man får ju bara hoppas att det nya manuset är bättre än det förra.

Postad

Då så, då börjar vi om från början då…

Gillar taglinen eller vad det heter, “They went to a party. They arrived in hell”, det är nästan så att man hör den där hesa rösten (för det later ju som samma kille som snackar på alla trailers).

Hm, det är fest och i ett hörn står grandpa Simpson och berättar historier? Det är viktigt att berätta hur gamla de som festar är, är de i 20+ så börjar man (i alla fall jag) undra vad en gammal man gör där. Känns som en nödlösning för att få in kyrkogården och historian, då köper jag hellre att de är på väg till festen, stannar och frågar en gammal man om vägen och han säger saker som, ”Nej, åk inte dit!!” och så vidare. Om det inte är så att det finns en väldig bra anledning till att den gamla mannen är på festen, kanske är det personen som har festens farfar och hans hus, (och kanske är farfar en gammal zombie jägare och nu är de tillbaka för att hämnas!!)

Petigt kanske men det tycks vara en del av min personlighet så… Skriv inte namnet på karaktären inom parantes. Skriv det du ser, ”PARKER 20+ kille (här kan du skriva om du finner det nödvändigt, tjock punkar, preppie eller annan info) sitter i soffan”

Gillar inte heller sättet som du draaagit ut på Parkers repliker, skriv i så fall att Parker är full så fattar vi att det är fyllesludder som gäller.

Hur många är det i rummet, i början står det ”flera”, Robert säger att det är en ”crowd” och Parker säger att det är 15, det hade varit kul att vet vem som har rätt, eller om båda har fel.

Vet inte om jag är den enda, men jag får gayvibbar av scenen då Vincent kommer över. Parker gillar honom tydligen inte (vi vet inte varför). Vincent försöker ge honom en komplimang samt ta på honom? Fast det kanske bara är jag? Som när Gandalf visslar på hästar och de pratar om gyllene trumpeter och grejer…

Parkers flashback känns totalt onödig, och inte särkskilt bra eller trovärdig heller.

Att du skriver på svenska och sedan har dialogerna på engelska stör mig inte men ibland gör din engelska det, ”OLD MAN: In the old days you could kill a man for urinating in someones mouth! Ooh hail to the king we’d say, but not any heil to the hitler like nowadays!” Va? Kungar, Hilter (I bestämd form dessutom) vad snackar gubben om? Ska det vara roligt gubbsvammel så får du nog jobbar mera på det, ska det fylla någon funktion får du nog jobba ännu mera på det.

Det händer ibland att du skriver vad som händer istället för att ”visa” det ”Han går till en buske och frågar denne var toaletten är.” Det här kan bli en kul scen, kanske bockar han då han frågar? Om människan nu är så full att han får för sig att gå upp på taket för att leta efter toaletten så verkade det som om personen i fråga är för full för att ens ta sig upp för en steg. (hittar på lite eget då jag läser så Parker ger sig naturligtvis upp på taket för att kissa i skorstenen, kul typ den där Parker) Det känns som en nödlösning att Parker ger sig upp på taket. Kan inte han få ställa sig vid och en zombie smyger sig på honom?

Fortfarande är det lite missar med namnen här och där… ”Flera partyscener, musik, Robert går runt och letar efter Parker när han ser den tomma soffan. Parker kommer fram till honom.” Det ska vara Vincent och inte Parker som kommer fram till honom. Och sen så är det nog Parker som Vincent frågar efter (igen, dock inte lika starka gayvibbar, varför är han så intresserad av Parker, han märkte ju tidigare att han gick på hans nerver?)

Varför dyker zombiesarna upp just nu? Vad är anledningen till att de kommer nu, den gamla gubben har ju hört historier så…

Skriv inte att det står ”några” i köket, skriv antalet.

Känns slappt då du inte ens har tagit dig tid att slå upp ord som eldgaffel och skriver ”metallpetpinne som mar har i öppna spisen”

Alla dör som bananflugor eller nått men inte Robert, hur håller han dem undan? Och varför är alltid zombies på tv så sköra att man ta sticka saker igenom dem som om de vore gjorda av smör?

Först verkar det som om de är helt omringade av blodtörstiga zombies men de två kompisarna kan i alla fall ha ett avslappnat samtal om zombies och film… Om Robert eller Vincent spottar ur sig detta medans de försöker barrikadera sig i köket eller nått så blir det bättre.

Det är svårt att se vilka som är huvudpersonerna, finns det någon, förutom zombiesarna… Jobba mera på karaktärerna det känns som det som stör mig mest men historian behöver mera jobb också. Kanske en liten story mellan karaktärerna? Varför Parker ogillar Vincent tex, just nu är det bara ”överlevnad” och det känns tunt. Det behöver inte vara någon invecklad bakgrundshistoria, samt att en sådan skulle också kunna hjälpa oss att lära känna karaktärerna som känns klenare än historian just nu.

Det hela känns stressad, vilket verkar vara ganska vanligt för jag får ofta den känslan då jag läser saker här (och på skribentforum), som om man vill få det hela överstökat men så lätt ska man inte få ha det. Låt det ta tid, Rom byggdes inte på en dag… Det känns som om du skrivit detta på en timme, ge det hela tid. Så skriv om och posta igen, och igen och igen och igen för att skriva är att skriva om…

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...