soulmate Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Hej. Om en vecka fyller min farmor 80 år och släkt och vänner ifrån hela världen kommer för att fira henne. och min present till henne är att jag tagit gamla hi8 och video8 filmer och redigerat ihop det på datorn med bilder på oss barnbarn som små och när hon är yngre m.m nu behöver jag råd och hjälp med att hitta någon fin och lugn låt som kan användas. Jag har funderat på att använda John Williams Classical Guitar - Cavatina (TheDeerHunter) men är inte riktigt nöjd. Några förslag? 0 Citera
Radioman Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Kan vara svårt att välja, jag förstår dig. Hur långt är filmen? Har du tänkt tona upp och ibland ner för att höra dialog, eller skall det bara vara musiken som hörs? Kolla lite på svenska klassiker. T.ex. svensktops hitar från -60 talet som är lite sentimentala. Jag kommer bara på en just nu. Lyckliga gatan med Anna Lena Löfgren, kunde passa in på något äldre boende som din farmor bodde i när hon var 40 år yngre osv. http://musikshop.gp.se/Magellan/pages/main.jsp?storeId=10501&pageId=collectionDisplay&viewId=802846 Just ditt låtval du föreslår kan jag inte bedöma för det var riktigt länge sedan jag såg DeerHunter och kommer inte ihåg låten. 0 Citera
Radioman Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Hmm... Min dotter sitter just nu bakom ryggen på mig på en annan dator och surfar på Youtube. Hon lyssnar och tittar på videon med låten "My heart will go on" från filmen Titanic. Den är vacker och sentimental så det förslår :) 0 Citera
soulmate Postad 8 september 2007 Författare Postad 8 september 2007 Hej tack för svaret!. Jo filmen är drygt 4 minuter lång. och det ska vara musik under hela filmen. (ingen dialog). My heart will go on är ett bra exempel. men vill helst ha en låt som inte folk redan hört för många gånger. !. mer tips. Gärna svenska som du sa =D 0 Citera
beta75 Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Mitt tips: Artist: Ed Harcourt Låt: The Birds Will Sing For Us Album: From Every Sphere Längd: 4.27 Riktigt sweet låt, var tvungen att lyssna på den nu. /KN 0 Citera
arvid Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 När jag lägger musik till gamla stumfilmer brukar jag välja musik utan sång. Det är ändå filmen som är det viktiga. Det är ju inte frågan om musikvideo. Dessutom brukar jag plussa på lite lätta ljudeffekter. Om t.ex. en traktor är i bild så får det gärna finnas lite traktorljud också. Dessutom kanske lite "cartoon-ljud" typ svisch, pling och krasch. Sånt tycker jag lättar upp hela anrättningen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.