Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag skulle vilja koppla min kamera till datorn och kunna se vad jag filmar på stor skärm. När jag går genom capture i mitt redigeringsprogram så blir bilden försenad. Finns det något litet separat program som är specefierat för att utföra detta på ett bra och snabbt sätt?

Postad

läste nånting om "dv rack" förrut. har ingen direkt koll på om det funkar som du menade. själv brukar jag använda "windv" en del (helfönster men inte fullskärm).

//johan

Postad

DV Rack heter numera OnLocation och ingår i Premiere Pro CS3. Det är en mjukvara för att kunna "se" det kameran skickar ut via firewire på en dataskärm och OnLocation kan också spela in det (DV, HDV eller DVCPro). Synkat med kameran (dvs OnLocation spelar in när du trycker rec i kameran) eller endast på datorns disk. Du kan också ställa in (kalibrera) overlaybilden på datorn så du mer kan lita på det du ser (dock inte lika bra som ex en riktig CRT-monitor).

Dock ingen fullskärmsvisning.

/Max

Postad

Ett snabbt sätt kan vara att köpa en lite monitor att bära vid sidan av. Du kan se vad sökaren ser men i behändigt format. Nackdelen är att du sitter fast i en sladd till kameran. (Om du inte köper en triax för sändning av videosignalen. Det finns även små modeller som använder FM-bandet för kort avstånd.)

Sju-tums-monitor från Panasonic duger bra. Monitorn klarar av videosignalen från kameran och ställer automatiskt om mellan NTSC och PAL. Den klarar både 4:3 och 16:9. Det finns andra monitorer också att köpa men jag avstår från att göra en lista som snabbt blir inaktuell med mässan i Amsterdam i antågande.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...