Gå till innehåll

Super 8 med ljudremsa


Radioman

Recommended Posts

Jag blev förvånad att det var så populärt att fortfarande filma med super 8 när jag började lusläsa detta forum.

Trodde att det var i det närmaste utdött. Ser ju ut att ha fått en ny renässans.

 

Jag har läst på lite om super 8 och undrar om det är någon som filmar med ljud på själva super 8 kameran? Går det med dagens Ektachrome t64? Läste i wikipedian att standarden tillåter magnetremsa men antar att det kanske inte finns kasetter att köpa idag som fungerar?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag har möjlighet att köpa 3 kameror ! för mycket lite pengar som säger sig ha ljud:

1. Kodak Ektasound 130

2. Chinon 606S Directsound

3. Chinon 605S Directsound

 

Den sista kameran ligger i en sliten väska men kameran ser oanvänd ut. Dessutom medföljer svensk manual och två mikrofoner.

Om jag köper dem så tänker jag serva dem själv. Det är inte första gången jag micklar med elektromekanska ting så det är jag inte rädd för. Är bara motorerna OK så bör det inte vara något problem att frächa upp en super 8 kamera som är lite använd.

 

Är de värda något överhuvudtaget mer än att testa att göra en film? Ingen av dessa kameror klarar 24 eller 25 b/s. Å andra sidan vill man göra en film om folk som åker i tiden eller annat kul så skulle det ju vara en fin effekt att filma super 8 med 18b/s i de delar som är från typ 1970 :)

 

Många frågor men jag vet att här finns eldsjälar som filmar med super 8 och värnar och vurmar för att fler skall börja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok Team_fagott

Det låter som du provat att spela in ljud separat? Det gick smärtfritt eller ...?

 

Det klagas ju idag på ljud som ev. kan komma från DV kamerornas drivning eller zoom. Det är ju inte ens viskningar i jämförelse med filmkamerans ohyggliga surrande LOL :o

Någon skrev lite skämtsamt att man helst skall ha kameran i ett annat rum :)

 

Hur gjorde proffsen som använde 16 eller 35mm film förr och även idag? Kamerorna måste väl låta idag med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Förr i tiden satte man 16mm eller 35mm kameran i en s.k. blimp (ljudisolerande låda) för att få bort ljudet. Moderna kameror är självblimpade, dvs ljudisoleringen är inbyggd, vilket tyvärr är kostsamt.

 

Super-8 kameror som har ljudinspelning KAN vara lite tystare än motsvarande utan ljud, men det är inte säkert. Du kommer vara tvungen att bygga en blimp eller lägga ljudisolerande mattor el likn. över kameran. Inte ens säkert att det räcker dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok Team_fagott

Det låter som du provat att spela in ljud separat? Det gick smärtfritt eller ...?

 

Det klagas ju idag på ljud som ev. kan komma från DV kamerornas drivning eller zoom. Det är ju inte ens viskningar i jämförelse med filmkamerans ohyggliga surrande LOL :o

Någon skrev lite skämtsamt att man helst skall ha kameran i ett annat rum :)

 

Hur gjorde proffsen som använde 16 eller 35mm film förr och även idag? Kamerorna måste väl låta idag med?

 

 

Jag har inte spelat in ljud i realtid då jag ej provat att använda film för dialog (bara efterljudalgt), jag antar att du undrar angående störande mekaniskaljud, så det kan jag inte svara på. Dock finns det kameror som är förhållandevis väldigt tysta (vissa beuilie tex), samt möjlighter att isolera rätt bra själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...