Rjzonez Postad 1 september 2007 Postad 1 september 2007 Hejsan! jag har hållt på med mycket grafik-skapande och vill prova på att skapa musik, nu är frågan: Jag vill ha ett program där man kan spela och redigera musiken på datorn ... Ska jag köpa Cubase eller ProTools? Vilket är bäst, vad är skillnaden? Eller finns det ngt annat prog som skulle kunna användas? Jag har ett digital-piano hemma och ska typ fixa ett ljudkort :P Tack så lääänge PS. jag använder vista 0 Citera
Rabies Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Vad är det du vill göra? Vill du micka upp pianot eller line in det eller är det midi du vill köra? Andra instrument, osv? 0 Citera
Rjzonez Postad 2 september 2007 Författare Postad 2 september 2007 Jag har noll koll faktiskt :S Det jag vill göra är bara att skapa egen musik på datorn hed hjälp av mitt piano. Jag vill skapa musik som pianostycken, orkester mm. 0 Citera
Luzer Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Om det är ett specifikt ljudkort du vill ha är det ju värre med PT då bara vissa interface stöds, antingen digis egna eller om du vill köra PT M-powered så kan du köra många av M-audios kort. Generellt sett är cubase billigare då du inte är låst vid vissa interface. Men å andra sidan är PT lite mer branchstandard så har du nån gång tänkt mixa vidare i en annan studio så är det enklare med PT då du lätt kan flytta mellan olika ställen. Sen kan man titta på olika pluggar eller softsynthar om du tänkt använda dessa också var de funkar bäst, just den biten är jag inte så haj på dock. Editeringsmässigt tycker jag PT är överlägset då det går snabbt att jobba i och är otroligt enkelt när man lärt sig grunderna. 0 Citera
Rabies Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Kör du midi så är ju Reason ett billigt och bra program med många bra ljudbanker som man redan får med på köpet. 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Jag har arbetat i både och & skulle påstå att det ganska mycket är hugget som stucket vad du använder. Däremot så tycker jag Pro Tools är ganska uselt på MIDI,men att det kan köra effekter & dynamikprocessorer via externa DSP:ar är en förtdel, medans Cubase/Nuendo klarar av samma saker mjukvarumässigt men är betydligt biligare. Faktum är att, inom musik, så är det betydligt fler studior av dom jag känner som kör med Cubase eller Logic än Pro Tools.Ytterligare många andra kör med allt ifrån SAW Studio till Soundscape & en massa andra plattformar jag inte redigt minns namnet på just nu :-) 0 Citera
Rjzonez Postad 3 september 2007 Författare Postad 3 september 2007 ok :D jag ska ta en funderare ;) tack för svaren så långt!! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.