Navahos Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Tjena! En glad men mindre bra pappa som försöker lära sig hur man får bra resultat i videovärlden. Här filmat med grabbens hv-20 i hdv format och importerat det till premiere elements 3.0 Riktigt fin bild och "wowfaktor". Ska sedan bränna ut det på dvd. Jag vet att bilden försämras eftersom dvd inte är hdv kvalitet. Men när den färdiga skivan har sämre bildkvalitet än vår flera år gamla sony dv kamera (billig skitkamera) blir man lite rädd. Har hört att det borde bli avsevärt mycket bättre fast man "nedkomprimerar". Konturerna på människor och andra objekt är pixliga och kantiga linjer. vad blir fel? /fundersam pappa 0 Citera
Pehrbau Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Har du verkligen kollat att det blir 576*720 efter konverteringen? Dessutom skall det bli bredbildsformat eftersom HDV är bredbild med 1080*1440. Jag använder Canon XH A1 där bilden blir mycket bra i DV format efter konvertering. Konverteringen gör jag i Canopus Procoder men det borde också fungera i andra program. 0 Citera
Navahos Postad 31 augusti 2007 Författare Postad 31 augusti 2007 Jag ska kolla igen. Jag kör inget eget konverteringsprogram utan väljer att exportera till skiva direkt från elements 3.0. Är det inte bra? Konverterar du ditt mt2 format eller vad det heter när filmen är klar eller innan du arbetar med det? Jag ska i allafall titta på ditt förslag (Jag kan ha slarvat). Tackar för hjälpen. 0 Citera
Navahos Postad 2 september 2007 Författare Postad 2 september 2007 AHHHHHHHHH!!! Nu har jag provat 5ggr att rendera ut filmen i 720*576 16:9 format till microsoft dv avi, microsoft avi m.m. Filmen blir 4:3 ändå. Jag exporterar filmen i elements 3.0 vad är fel? Orginalet är hdv (mt2 eller vad det heter). Fan snart köper jag en blueray brännare. Det är filmat i 16:9 så varför gör han om skiten till 4:3 när jag valt 16:9........ /Trött tröttare tröttast 0 Citera
John1604319361 Postad 1 oktober 2007 Postad 1 oktober 2007 Hej ! Kan det vara så att du har valt 4:3 när du valde att läsa in bandet, dvs när du valde nytt projekt(när premiere startar upp) ? 0 Citera
Navahos Postad 2 oktober 2007 Författare Postad 2 oktober 2007 Hmmm...tackar för svaren. Ska kika. 0 Citera
video_sync Postad 11 oktober 2007 Postad 11 oktober 2007 Även om han valt 4:3 som aspect ratio i Elements så skall ändå strömmen tankas in i sin rätta aspect ratio. I detta fall då HDV som endast KAN vara 16:9. Hur projektet sedan behandlar renderingen i slutet är en annan sak. HV-20 bandar 1440x1080 till en MPEG-2 ström. Komprimera till följande: MPEG-2 (PAL 720x576) Aspect Ratio: 16:9. Nedskalning kan ske mycket enkelt i till exempel Sony Vegas. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.