yooonis Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 Hej! Någon här som pluggar/ska plugga/har pluggat psykologi på högskolan? Jag funderar på att plugga till psykolog då detta är ett intressant ämne/ger en trygghet plus att det säkert är en bonus om man vill bli regissör. Det är säkert skitsvårt och läkarna säger ja har manodepressivitet så man kan ju fråga sig om en jävla psyko som mig är lämpad till att göra varken det ena eller det andra, men det får tiden utvisa. Någon annan som lider av "något" här? Ha det Bäst! YONIS! 0 Citera
jernby film Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 Manodepressiva filmare finns det gott om. Många är dom. Dom lider inte av någon sjukdom utan gör jävligt bra filmer i högt tempo. /nils 0 Citera
yooonis Postad 26 augusti 2007 Författare Postad 26 augusti 2007 Manodepressiva filmare finns det gott om. Många är dom. Dom lider inte av någon sjukdom utan gör jävligt bra filmer i högt tempo. /nils Det låter gött, fast stress är inget bra för oss manodepressiva, de förvärrar bara sjukdomen sååå... undrar hur det slutar för sådana? Dom kanske tar ett år mellan filmerna o varvar ned lite eller nåt. 0 Citera
jernby film Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Det låter gött, fast stress är inget bra för oss manodepressiva, de förvärrar bara sjukdomen sååå... undrar hur det slutar för sådana? Dom kanske tar ett år mellan filmerna o varvar ned lite eller nåt. När det är uppotläge kan ju inget hindra kreativiteten, den är enorm. Sedan blir det down för vissa, men inte alla. Stress finns inte under det kreativa, tuta och kör gäller. Dö i förtid kan manodepressiva göra, med knark och sprit som tillbehör. Vi känner eller har känt dessa, som du vet. /nils 0 Citera
Radioman Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Att få en diagnos manodeppressiv låter ju allvarligt för en icke insatt. Det finns väl olika grader? Att få något stort arbete gjort där det krävs engagemang och kreativitet och som märks av omgivningen eller sätter spår i konstvärlden, kräver ganska mycket maniskhet. De flesta säger väl kanske envishet, tålamod och att man "brinner" mycket för något. Det är väl snarlikt att man är manisk :) Glöm inte att vila lite ibland bara. :) Det är när det alltid går på högvarv, utan vila, som man tillslut blir deprimerad för att orken helt enkelt tar slut. Jag är själv lite sån när det gäller olika hobbys jag har. Kör stenhårt tills jag lyckas med några mål jag har. Sedan blir jag trött på det och lägger ner den hobbyn ett tag. Sedan kan det dröja en tid innan jag hoppar på något annat intresse jag har och kör hårt där en tid. Håller på med alldeles för mycket saker. Blir allmänt duktig men aldrig något mer eftersom orken tryter och jag tröttnar efter ett tag. Förstår inte de som orkar hålla på i oförtrutet högt tempo med en sorts intresse, år ut och år in utan att släppa en tum. Fast de personer som "blir något" fungerar ju så. det krävs nog om man skall platsa bland "de ihågkommna" :) Jag roterar runt mellan Foto (video numera), musik, elektronik, Amerikansk muskelbil och släktforskning. Ibland kombinerar jag :) Se min hemsida på allt skit jag sysslar med. Det blir aldrig något Nobelpris men jag har roligt under tiden. ;) 0 Citera
jernby film Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Att få en diagnos manodeppressiv låter ju allvarligt för en icke insatt. Det finns väl olika grader? Diagnosen manodepressiv har man delade meningar om. Diagnosen sätts av psykiatriker. Många har ju det som du säger Radioman. Fler än man tror. De flesta har inte fått nån diagnos, skiter i det. Utmärkande för en manodepressiv är enligt min erfarenhet av dessa att de oftast lyckas med sin företagaranda. Mångmiljonärer inom IT och reklam är vanligt, åtminsone på 80-talet fram till 00. Efter det kom "svansen" av lycksökare, ville göra samma sak. Dömt att misslyckas. Råkar känna en hel av dessa "vassa" personer. Inom film vet jag inte. Har du fått diagnosen, som jag inte tror så mycket på, ta vara på den ;) Finns nya mediciner depressionen. "Sjukdomen", som du säger, är inget vara rädd för, tvärtom. Många känner att de skulle vilja mörda sin svärmor, för att hon står i vägen, men är tillräckligt smarta att inte. /nils 0 Citera
Delta one Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 här kanske det finns nån som kan förklara en sak som hände mej för ungefär en vecka sen :p jag och två kompisar var på våran gamla skola och spelade basket på skojj när jag tycker att jag ser en skugga som liknar en människa en bit bort, jag ignorerade det först men sen så ser jag att den vinkar åt mej :p jag går emot den och då försvinner den, sen för någon natt sen drömde jag att jag "spionerade" på mej själv från ett par buskar, och det var på samma ställe där jag tyckte mej se skuggan, jag vet att jag inbillade mej att jag såg skuggan men det hela känns väldigt sjukt på nått sätt. nån som har nåra ideér på vad det kan betyda ? 0 Citera
yooonis Postad 27 augusti 2007 Författare Postad 27 augusti 2007 . Har du fått diagnosen, som jag inte tror så mycket på, ta vara på den ;) /nils Jag har träffat psykolog regelbundet och tätt i 1 år samt socionomer och läkare och de är alla överens om att jag är bipolär (vilken sort vet dem inte än), så diagnosen stämmer nog. Just nu käkar jag medicin så värst manisk är jag inte och har inte vart på 1 år, kanske ockskå därför jag inte producerat ett piss film. Skulle vilja dock och börjar få mer lust. Radioman: jag känner igen det där med att ha olika hobbys och sen tröttna, fan det går väl inte o fortsätta år in och år ut med samma skit? Personligen läser jag ganska mycket, gör du det? Jag köper det mesta som verkar intressant, typ religionsböcker, psykologi, symbolböcker, allt som verkar intressant. Men jag är ingen snabb läsare så det tar sin tid... Har läst att Napoleon, Alexander den store och Beethoven var manodepressiva och dom lyckades ju minsann med en del grejer! Men det betyder ju inte att alla manodepressiva är genier och går runt o tar över världen eller nåt. DELTA ONE: Det du vart med om låter fett jävla intressant! Tog du LSD då eller!? Låter som om du såg din egen "skugga" alltså typ en del av din personlighet "spionerade" på dig själv? Alltså vår "skugga" står ju för alla delar av vår personlighet som har förträngts när vi var små. Typ säg att du var väldigt glad som liten men dina föräldrar blev arga varje gång du var glad då kanske du har en "glad" skugga. Alltså en del av din personlighet som är väldigt glad men som du inte använder. Det finns en bok som heter "Meet the Shadow" som du kanske borde läsa för att bättre förstå det hela. Själv har jag inte läst den men vill gärna göra det. Kan inte komma på mer vad det kan betyda, jävligt konstig händelse - och dröm. Att du ser något som inte finns på riktigt låter dessvärre psykotiskt och som om du har schizofreni. Nu är jag inte expert så ta mina ord för vad dom är. Men det är bra att du vill veta mer om vad det betyder och så och det är nog viktigt. Gå gärna in på http://www.terapisnack.se och posta en fråga om din dröm och upplevelse om skuggan där. Där kan du få kloka svar av psykologer. Lycka till! Ha det! //Yonis 0 Citera
Pace Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Jag spelade in en dokumentär om Stephen Fry, som är bipolär, förra veckan. Verkligen intressant och samtidigt tragiskt att se hans livsöde. Jag har själv haft en depression och fått en annan syn på livet, men det maniska har jag aldrig upplevt (inte i bipolär mening i alla fall). Men jag antar att enbart kontrasten mellan de två tillstånden är tillräckligt för att bli deprimerad... Men på frågan om de i dokumentären skulle vilja vara utan sjukdomen sa de flesta konstigt nog nej. Den maniska perioden upplevs trots allt som väldigt positiv. Är, eller var, det likadant för dig? Psykologi och sociologi har fascinerat mig länge och läser ganska mycket om det. Försöker dock hitta en bra bok om ämnet. Mest har jag plöjt igenom psykologi inom organisationer med mera. 0 Citera
Radioman Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Radioman: jag känner igen det där med att ha olika hobbys och sen tröttna, fan det går väl inte o fortsätta år in och år ut med samma skit? Personligen läser jag ganska mycket, gör du det? Jag läser så mycket jag kan och hinner, varje dag, i de ämnen som för tillfället intresserar mig. Tar varje chans, t.o.m. på arbetstid ... :r Det är svårt för mitt arbete sammanfaller med mitt intresse för elektronik, så ingen ser någon skillnad och det jag lär mig "för egen vinning" har företaget också nytta av. Billig utbildning för dem, om det nu skulle lite tid från det "riktiga" jobbet :) Hmm, en flaska vin på fredag har en lugnande sorts "reset" effekt, när man är uppskruvad. Det är kanske inte heller en så bra vana. Det finns ju fler som har den har jag hört ... @Delta one Häftigt med din upplevelse och dröm. Det behöver dock inte vara så märkvärdigt. Du undrade vad det var för skugga. Att sedan framkalla ett sånt "smart" manus i drömmen faller inom det normala. Jag har haft mycket mer skruvade saker i huvet men är nog inte lika benägen att tro på något övernaturligt som är svårt att förklara. Är t.ex. inte det minsta religiös heller. Ja just det. Ett bra manus? Var det kanske ett uppslag Delta one? Kom av någon anledning att tänka på filmen "The Butterfly effekt". Har någon i denna tråden sett den filmen? Nä, nu är klockan ett igen och jag skall upp 5.30 i morgon .. öh idag, så jag hinner till jobbet. Fyra och en halv timme sömn.... Lite manisk kanske :) ? 0 Citera
Delta one Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Nej Yonis :p jag hade inte tagit LSD, det är det som är det läskiga med hela saken, jag hade inte druckit nått häller, jag var 100% nykter på alla sätt, jag har skapat en ny tråd på Terapisnack nu och ska se vad jag får för svar där, fast det du sa om att det var min "skugga" jag såg låter ganska vettigt måste jag säga :) Radioman, det låter faktiskt som en bra idé til lett manus =) jag ska klura lite på saken och se vad som kommer fram ;) tack för ideén :) 0 Citera
jernby film Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Jag har träffat psykolog regelbundet och tätt i 1 år samt socionomer och läkare och de är alla överens om att jag är bipolär (vilken sort vet dem inte än), så diagnosen stämmer nog. Just nu käkar jag medicin så värst manisk är jag inte och har inte vart på 1 år, kanske ockskå därför jag inte producerat ett piss film. Skulle vilja dock och börjar få mer lust. Hej, jag menade inte att det det skulle vara något fel på din diagnos. Amatöriga läkare kan ställa den diagnosen på busiga personer. Gå till en psykiatriker. Dom har både läkarutbildning och högre inom psykiatri. Psykologer finns mest på amatörnivå. Socionomer hör väl ihop med det busiga ;) Inte för att det kommer spela nån större roll i ditt liv, men rätt medicinering ska nog ställas av någon som kan. /nils 0 Citera
yooonis Postad 28 augusti 2007 Författare Postad 28 augusti 2007 Hej, jag menade inte att det det skulle vara något fel på din diagnos. Amatöriga läkare kan ställa den diagnosen på busiga personer. Gå till en psykiatriker. Dom har både läkarutbildning och högre inom psykiatri. Psykologer finns mest på amatörnivå. Socionomer hör väl ihop med det busiga ;) Inte för att det kommer spela nån större roll i ditt liv, men rätt medicinering ska nog ställas av någon som kan. /nils Ja jag måste säga att en del grejer känner jag inte igen mig så mycket, jag brukar exempelvis inte vara speciellt manisk (jo kanske var jag det med skolan) men när jag började på antidepp förra året så blev jag sjukt manisk. Diagnosen kan mkt väl inte stämma (det vore bra det), dom vet ju fortfarande inte vilken typ jag har/är osv, osv. Jag ska nog försöka satsa på att få en mer seriös diagnos, känns viktigt för mig så att jag får rätt behandling, de kanske visar sig ja har nåt annat? Pace: jag såg dokumentären också, väldigt intressant och upplysande angående sjukdomen. Om jag fick en knapp där jag fick trycka bort det skulle jag antagligen trycka på den o bli av med det. Varför inte liksom? Vill man leva ett assjobbigt liv eller? Dem kanske inte pallar o va som medelsvenson med inrutat liv: villa o barn o ett tråkigt jobb. Jag tyckte om min maniska period mycket, kände mig väldigt levande och full av energi, potens och potential. Men det gränsade till vansinne - det var vansinne. Jag ville tatuera mig, men en tautering räckte inte - jag skulle tatuera hela kroppen på en gång! Jag hade många galna idéer och som tur är hann jag inte genomföra alla. Delta one: bra att du utreder saken på terapisnack.se. Lycka till med det, det var en cool upplevelse. Sånt me drömmar tycker jag är rätt viktigt, läser mycket böcker om sånt. Jag ser det som att drömmar är ditt eget innersta psyke som berättar för dig vart du är på väg i livet, vad du gör rätt/fel eller borde göra eller inte gör m.m. Hade själv en dröm för exakt 1 år sen när jag först började min terapi att jag dök ned till botten av ett farligt hav till mitt eget hus och rensade det från bläckfiskar. Slog upp i mitt drömlexikon vad det betydde: hav/vatten - känslor, omedvetna, hus - din personlighet, bläckfisk - modersbindning m.m. Jag tolkade drömmen som en profetia, jag skulle med hjälp av min terapi "dyka ned" i mina känslor, där det kändes farligt (skulle jag överleva? ja det gjorde jag ju), och "rensa" min personlighet, min hjärna, min själ, från gamla moderskomplex o annat. Kan jag haft fel? Vet inte, men den drömmen ger mig en positiv känsla och förhoppningar inför framtiden. Drömmen slutade visserligen när jag skulle börja rensa så jag fick aldrig slutföra det men jag tror att jag kommer göra det/klara det. Aja, nu babblar jag på, Radioman: det är gött att du har ett sånt jobb som du har nytta av dina läskunskaper. Vad är det för "skruvade" saker du haft i huvudet då? Jag tror inte direkt på övernaturliga saker men jag tror på en mening och på ett liv efter döden. Men vem kan veta egentligen? Jag är inte säker. 0 Citera
Radioman Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Ofta förstår man själv varför man har vissa drömmar. Det handlar ju om att bearbeta det du upplever i verkliga livet. Det är något som inte är bra, som du saknar eller mår dåligt av. Kanske tränger du bort det? Då visar det sig i någon form i drömmen. Jag tror dock inte att man kan slå upp vad drömmen betyder i något lexikon. Samma saker i drömmen kan betyda olika saker för olika personer. Det beror ju på vad man upplevt tidigare, vilka kunskaper och referenser man har osv. Jag menar också att det kan vara farligt att övertolka drömmar och tro att man måste göra på ett visst sätt eller att de betyder något som man ev. läst från en bok. Jag tycker väl som andra människor att det är spännande med lite mystik och kanske att vårat sjätte sinne döljer något för oss som vi ibland lyckas ta fram men, omedvetet. Jag är dock en sådan person som inte tror på allt jag läser och hör. Några övertygande utomsinnliga upplevelser har jag heller inte haft. Skeptiker alltså. Det är däför du inte ser alla änglarnasäger de som tror..... :) Att våra sinnen kan spela oss spratt är väl inte så konstigt heller. Det behöver ju inte vara Gud, Jesus eller tidsförskjutning för att man får en känsla av något märkligt. En lukt tillsammans med en situation kan säkert trigga känslor från barndomsminnen med mera som gör att man tycker man varit med om en sak tidigare. DejaVu Det är väl de närmaste spökerier jag kommit. Jag skulle dock kunna skapa en ny tråd och berätta om min mormors upplevelser av varsel. Hon levde dock ensam stora delar av året för min morfar var på sjön. Kanske förväntan gjorde att man hörde saker innan de hände t.e.x. 0 Citera
yooonis Postad 28 augusti 2007 Författare Postad 28 augusti 2007 Ofta förstår man själv varför man har vissa drömmar. Det handlar ju om att bearbeta det du upplever i verkliga livet. Det är något som inte är bra, som du saknar eller mår dåligt av. Kanske tränger du bort det? Då visar det sig i någon form i drömmen. Jag tror dock inte att man kan slå upp vad drömmen betyder i något lexikon. Samma saker i drömmen kan betyda olika saker för olika personer. Det beror ju på vad man upplevt tidigare, vilka kunskaper och referenser man har osv. Jag menar också att det kan vara farligt att övertolka drömmar och tro att man måste göra på ett visst sätt eller att de betyder något som man ev. läst från en bok. Jag tycker väl som andra människor att det är spännande med lite mystik och kanske att vårat sjätte sinne döljer något för oss som vi ibland lyckas ta fram men, omedvetet. Jag är dock en sådan person som inte tror på allt jag läser och hör. Några övertygande utomsinnliga upplevelser har jag heller inte haft. Skeptiker alltså. Det är däför du inte ser alla änglarnasäger de som tror..... :) Att våra sinnen kan spela oss spratt är väl inte så konstigt heller. Det behöver ju inte vara Gud, Jesus eller tidsförskjutning för att man får en känsla av något märkligt. En lukt tillsammans med en situation kan säkert trigga känslor från barndomsminnen med mera som gör att man tycker man varit med om en sak tidigare. DejaVu Det är väl de närmaste spökerier jag kommit. Jag skulle dock kunna skapa en ny tråd och berätta om min mormors upplevelser av varsel. Hon levde dock ensam stora delar av året för min morfar var på sjön. Kanske förväntan gjorde att man hörde saker innan de hände t.e.x. Jag har hört att en del människor har extra förhöjt sinne för varsel, så kanske kunde din mormor typ "sniffa" sig fram till vad som skulle hända innan det hände. Jag vet inte. Min dröm har på inget sätt ändrat mitt beteende eller liv förutom att jag fick en posotiv kick. Mer än så var det liksom inte, sååå så värst farliga blir inte mina drömmar för mig i mitt fall. Angående lexikonet så är den baserad på över 3000 olika drömmar där man analyserat och kommit fram till att en del symboler betyder samma sak för alla människor. Sen brukar det stå i lexikonet på varje symbol typ 100 olika flummiga förklaringar så lexikonet ger en bara en "hint" på vad det kan betyda. Det står inte rakt av: "du kommer dö om du drömmer att du tappar tänder". Att du inte tror på allt du läser låter som sunt förnuft. Jag kan inte komma på något exempel där en bok har sabbat för mig på nåt sätt för att jag trott för mkt på vad som står däri. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.