Gå till innehåll

Hjärnsläpp


gottegrrabben

Recommended Posts

Nej, det är olika för alla tex. jag kan nästan inte sitta och tänka på bara på manuset, utan det bara kommer när jag som minst tänker på det...

 

För dig kanske det är bra att ta en promenad eller titta på en film... vem vet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja alltid med att skriva ett synopsis, då släpper de flesta idéerna rätt fort. Det gör i alla fall det för mig:)

Då har du ju hela historien innan du börjar skriva och behöver bara fylla på med beskrivningar, dialog och uppbyggnad!

Är det så att du inte har några idéer så prova att skriva tre ord, blanda gärna verb, adjektiv och så.

 

Ex, katt, plåster, hjärnsläpp,

Och sen så skriver då tre lätta meningar av de orden, behöver inte vara så preto.

 

TYP:

En katt får hjärnsläpp och sätter plåster på huvudet.

 

Plåsterbilen kom för att hämta den stackars katt som blivit överrumplad av ett hjärnsläpp.

 

Jag fick hjärnsläpp när jag skulle skriva om någon jävla katt och plåster.

 

"Nu har man ju redan kommit igång med tankeverksamheten på ett lätt sätt."

 

Sen så är det bara att spinna vidare på iden.

 

tex.

En ambulans (plåsterbil) kör snabbt in i en gränd. På marken ligger det en katt han åmar sig (Eller rättare sagt mjaumar sig) Han klagar över det hjärnsläpp som kommit över honom när han gått i tankar om att skriva ett filmmanus.

Han säger till ambulanspersonalen att han varit högst säker på att historien skulle handla om honom själv och hans nära relation till plåster och att han inte fått några som helst idéer.

Ambulanspersonalen ger honom ett plåster som han glatt stoppar på sitt huvud.

 

Nu har man ju början på ett synopsis…. Även om det här kanske inte är så bra det här, så kan man få välldigt roliga idéer ;)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får väldigt olika ideer till texter beroende på vilket humör jag är på.

Vill man skriva en fin scen med kärlek är det bra att känna sig romantiskt lagd för stunden.

Vill man däremot ha en grym scen med hat och våld är det bäst att skriva då man känner sig förbannad.

Även om manusskrivning kanske inte är det första man tänker på då man är på dåligt humör så är

det ett faktum är att det är den perfekta stunden att få ihop en bra text.

Känner man sig väldigt välmående och inte har så mycket att tänka på kan man "påverka" sitt humör med hjälp av bra musik.

Alla har sina favoritlåtar som påverkar en på det ena eller det andra sättet.

TIPS: Lyssna på passande musik och sitt.. bekvämt!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ännu mer bra idéer. Nu borde det inte dröja länge innan ett manus påbörjas.

 

2 Frågor

 

Fråga 1: Vad är lämpligt att skriva när man är på följande på humör --> Trött och seg?

 

Fråga 2: Om man vill skriva ett skräckfilms- eller komedimanus vilka humör ska man vara på då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...