Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

HVD redigering

Idag tankar jag in HDV med FW till hdv sen drar över till DVCPROHD vet ej om det är det bästa. och sen redigerar, men kan jag med ett aja eller blackmagickort tanka in HDV till DVCPROHD så det blir det direkt och få bättre kvalitet och enklare red, (det tar ju en himla tid att red HDV, renderingar m.m.. Alltså vill jag veta om det går att ta in bättre kvalitet på HVD till FC med ett kort och dessa fördelar?. Och man kan väl också med ett kort skala ner HDV direkt till SD om man vill och på så vis få betydligt bättre video än dv. Nån som kan svara. Fördelen med att ta in det till DVCPROHD är väl att det då inte är gop utan iframes och därmed lättare att lägga effekter på klippen. Eller är det nåt annat format som är bättre än dvcprohd för att köra hdvmtr på.

Postad

Med både Decklink och Aja korten kan du ju välja codec. DVCPro HD codecen är ju trevlig eftersom den är en bra avvägning av kvalitet kontra storlek plus att den tål grading ganska bra. Men det är på ett sätt dumt att koda om eftersom HDV är en förstörande codec och DVCProHD likaså. Och DVCPro HD är ingen höjdarcodec för multigenerations jobb.

Bäst är mao en okomprimerad codec eller ngn lossless codec funka (ex Prores 422 alt Cineforms kommande NEO för Mac - ev kan Munthe flika in ngn codec som han har testat). Beror på vilket jobba man gör och vilken längd på filmen det och hur mycket disk man har.

Men det riktigt coola med Aja/Decklink är, som jag nämnt tidigare, att man kan ta in okomprimerat via komponent från ex Sony FX1/Z1. Blir MYCKET bättre än HDV om man ex kör i studio.

/Max

Postad

Hej mzreklam och förlåt att jag ej svarat på ditt mail, har för fullt upp just nu, det kommer ett svar dock.

Så här är det.

Har du spelat in materialet på HDV (band) och vill tanka in det för att klippa det, och endast färgkorrigera och dylikt ett led innan färdig produkt. I så fall tycker jag att du bör hålla dig till HDV hela tiden, aldrig byta format.

HDV är HDV, har du spelat in på HDV-band (miniDV) så är det HDV, för du sedan över det via firewire så är det exakt samma kvalité som på bandet. Firewire är ett dator interface och för nästan alltid över exakt all information från band, P2 kort eller Firestore disk etc utan förlust. Att som du talar om föra övar via blackmagic kort eller liknande är urbota dumt i nio fall av tio, då du får en förbannat mycket fetare fil, sämre kvalité (yes box, kameran tolkar codecen och kör ut den med förlust via SDI (eller annat interface) samt så ändras antagligen pixel aspecten och pixlarna formas om från 4:3 till 16:9. (HDV är nämligen 4:3 (t.ex. 1440x1080) jämför med 16:9 (t.ex. 1920x1080)). Kort sagt, avkapade pixlar, större filer, omkodning, sämre kvalité till högre pris.

MEN! Skall du börja färgkorrigera och trixa så är det extremt dumt att hålla sig till HDV. Ta in dem som HDV, men undvik det därefter, spara dina klipp som någon bättre codec, själv kör jag jpeg-2000, dock har ju final cut pro någon ny trevlig codec de vurmar för, kolla upp den på Apples hemsida.

Sparar du klippen som HDV efter att du gjort effekter, färgkorrat dem, brusreducerat dem etc så förlorar du kvalité med största sannolikhet då HDV är ett grovt komprimerat format, är det HDV från början så kan du inte få det bättre än HDV innan du ändrat något, så kör HDV från start.

Blackmagic kort kan du använda om du kör direkt via SDI på t.ex. Canons XL-H1a, då undviker du att lagra informationen på HDV band och således HDV formatet. Det kan även vara smart att använda vid batchningar, för att få in material som skall blandas med andra, p.g.a. behov av snabbt flöde samt som du också skriver, för att nedkonvertera HDV till SD m.m. Dock är det en hel vetenskap med nedkonverteringar och dessa görs faktiskt oftast bäst på dator, dock till en kostnad av tid.

Kanske har jag missat något, varför tar det tid att redigare HDV? Kanske finns det något annat du kan vinna på blackmagic kort, men inte är det i kvalité i alla fall.

Hoppas du fått lite hjälp av mitt förvirrade snack.

Postad

En sak att notera med Decklink/Blackmagic korten som jag glömde nämna: Använd INTE dom för att mastra HD/HDV nedskalning till SD. Bättre att konvertera i mjukvara - Decklinksignalen är klart diskutabel för att inte säga "luddig/oskarp". Har aldrig jämfört med Aja så jag vet inte om dom är bättre.

Men Decklink/Aja har ju en fördel givetvis, om du har en SDI-monitor: Du kan färgkorrigera med en titt via SDI istället för firewire till kamera till monitor eller via grafikkortet till en dataskärm.

/Max

Postad
Hej mzreklam och förlåt att jag ej svarat på ditt mail, har för fullt upp just nu, det kommer ett svar dock.

Så här är det.

Har du spelat in materialet på HDV (band) och vill tanka in det för att klippa det, och endast färgkorrigera och dylikt ett led innan färdig produkt. I så fall tycker jag att du bör hålla dig till HDV hela tiden, aldrig byta format.

HDV är HDV, har du spelat in på HDV-band (miniDV) så är det HDV, för du sedan över det via firewire så är det exakt samma kvalité som på bandet. Firewire är ett dator interface och för nästan alltid över exakt all information från band, P2 kort eller Firestore disk etc utan förlust. Att som du talar om föra övar via blackmagic kort eller liknande är urbota dumt i nio fall av tio, då du får en förbannat mycket fetare fil, sämre kvalité (yes box, kameran tolkar codecen och kör ut den med förlust via SDI (eller annat interface) samt så ändras antagligen pixel aspecten och pixlarna formas om från 4:3 till 16:9. (HDV är nämligen 4:3 (t.ex. 1440x1080) jämför med 16:9 (t.ex. 1920x1080)). Kort sagt, avkapade pixlar, större filer, omkodning, sämre kvalité till högre pris.

MEN! Skall du börja färgkorrigera och trixa så är det extremt dumt att hålla sig till HDV. Ta in dem som HDV, men undvik det därefter, spara dina klipp som någon bättre codec, själv kör jag jpeg-2000, dock har ju final cut pro någon ny trevlig codec de vurmar för, kolla upp den på Apples hemsida.

Sparar du klippen som HDV efter att du gjort effekter, färgkorrat dem, brusreducerat dem etc så förlorar du kvalité med största sannolikhet då HDV är ett grovt komprimerat format, är det HDV från början så kan du inte få det bättre än HDV innan du ändrat något, så kör HDV från start.

Blackmagic kort kan du använda om du kör direkt via SDI på t.ex. Canons XL-H1a, då undviker du att lagra informationen på HDV band och således HDV formatet. Det kan även vara smart att använda vid batchningar, för att få in material som skall blandas med andra, p.g.a. behov av snabbt flöde samt som du också skriver, för att nedkonvertera HDV till SD m.m. Dock är det en hel vetenskap med nedkonverteringar och dessa görs faktiskt oftast bäst på dator, dock till en kostnad av tid.

Kanske har jag missat något, varför tar det tid att redigare HDV? Kanske finns det något annat du kan vinna på blackmagic kort, men inte är det i kvalité i alla fall.

Hoppas du fått lite hjälp av mitt förvirrade snack.

Om jag tankar in HDV så drar jag alltså in dessa klipp på en annan seq sen då ex. apples prores 4:2:2 eller ex dvcprohd innan jag börjar jobba med färgkorr o mera filter o dylikt sen exporterar jag till slutformatet i mitt fall denan gång en motion jpg B till TV 4. Eller måste jag först ha en hdv seq och exportera en quicktime till annat format och sen dra in till en ny seq, apple 4:2:2 eller dvcprohd

Alltså är det samma sak att dra in hdvklippen till en ny seq direkt eller måste jag expoprtera dem först från hdvseq till annat format och sen dra in dem på ny seq

Postad

Är ingen expert på FCP men jag skulle exportera klippen till det format jag ska klippa i (om det inte är en fasans massa material). Är det för TV4 är det väl Standard Def eller? Då kan du ju iofs konvertera till DVC Pro 50 - bra format med 4:2:2. Går det inte att batchkonvertera allt i Compressor och sen klippa i en DVC Pro 50 sequence.

/Max

Postad

Jag vet inte hur du jobbar och det var många år sedan jag Använde Final Cut och har aldrig rört HD material i det etc. Jag försökte förklara så gott jag kunde men ok jag försöker igen eller nå.

Om det funkar att redigera HDV utan några problem i FC och om jag inte har någon avsikt att t.ex. exportera filer från FC till t.ex. Shake och sedan från Shake till FC etc, i så fall skulle jag hålla mig till HDV-formatet.

Alltså om FC klarar HDV och du inte tänker hålla på och exportera och importera filer en massa förens en enda gång i slutet till slutformat, i sådana fall förlorar du bara på att byta filformat från HDV till något annat.

Men som sagt, om du t.ex. vill färgkorrigera och göra effekter i något externt program eller spara ut färgkorrigeringen i filer för att sedan lyfta in i FC igen eller nedkonvertera HDVn till något SD format och sedan klippa i det m.m. i sådana fall överge HDV formatet vid första uttankningen/renderingen/exporteringen etc. Men i ditt fall synes ju första export bli av slutresultatet till motion JPEG och då är allt som det skall för minimal förlust.

Vid första export eller sparande till ett filformat, överge HDV-formatet, innan dess, håll fast vid HDVn.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...