Gå till innehåll

Hur kopiera ljud från minidiscen till datorn?!


Sudde

Recommended Posts

Jag har spelat in lite ljud på minidiscen, eftersom filmavståndet gjorde att jag inte kunde koppla micken direkt till kameran.

 

Hur gör jag nu för att få in ljudet till datorn? Jag har programmet cool edit 2000 och när jag testade att koppla minidiscen till line-in ingången på ljudkortet så hördes det jättebra i högtalarna, men jag kunde inte spela in något. När jag tryckte på recordknappen i cool edit så blev det inget inspelat ljud alls trots att ljudet hördes i högtalarna. Däremot gick det att spela in om jag koppla minidiscen till mic-ingången på ljudkortet... Men då blev ju ljudkvalitén kass istället.

 

Så, hur spela in på datorn om jag vill använda line-in ingången på ljudkortet?! Någon som har några bra tips?!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Du får välja i kontrollpanelen för ditt ljudkort vilken som ska vara ingången för ljud... nu har du mic valt, välj "Line in" istället..

 

Hur du gör beror på vilket ljudkort du har.

kolla bredvid klockan. där brukar det finnas ikoner för ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dubbelklicka på den gula högtalaren.

Välj Alternativ - Egenskaper - Inspelning.

Se till att Line-In är ikryssad.

Klicka på OK.

Bocka i Line-In där det står Välj.

 

Klart! Din dator spelar in allting som kommer från Line-In.

Man kan göra likadant med What U Hear (som det heter på min dator) så att man spelar in alla ljud som ljudkortet gör ifrån sig. Bra att ha om du t.ex. vill rippa en radiosändning eller så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...