Gå till innehåll

Behöver elastiska material, främst band.


02simond

Recommended Posts

Hej

Jag ska försöka bygga en sådan där manick som skjuter upp jord från marken och har en liten idé om hur jag kan göra det, utan att ha kollat på andra idéer.

 

I vilket fall som helst. Min fråga är om ni vet några bra elastiska band(gummiband mm) eller möjligtvis elastiska tyg. Jag har redan använt mig av vanliga små gummiband men de är för klena och tål inte så mycket.

 

Så posta gärna några olika sorter, och gärna med länk till där man kan köpa en sådan elastisk tråd.

 

Tack så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cykelslang som redan nämnts, men det kan vara lite svårt att handskas med och kräver att man bygger rätt stora saker.

Ventilgummi annars kanske? Jag behövde beställningsbygga en slangbella för ett tag sedan, och efter tester med lite olika material föll valet till slut på ventilgummi. Det är billigt och blir ruskigt starkt ruskigt fort.

 

Men jag är lite skeptisk till en idé som involverar just gummiband (eller dragfjädrar i största allmänhet). Hur hade du tänkt dig det hela egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Cykelslang som redan nämnts, men det kan vara lite svårt att handskas med och kräver att man bygger rätt stora saker.

Ventilgummi annars kanske? Jag behövde beställningsbygga en slangbella för ett tag sedan, och efter tester med lite olika material föll valet till slut på ventilgummi. Det är billigt och blir ruskigt starkt ruskigt fort.

 

Men jag är lite skeptisk till en idé som involverar just gummiband (eller dragfjädrar i största allmänhet). Hur hade du tänkt dig det hela egentligen?

 

Jag tänkte ha en slang, cirka 20 cm lång, som jag böjer på mitten. Så fäster man nåt elastiskt i ena öppningen och föster ett snöre i det och spänner det genom att dra upp snöret genom det andra hålet. Där sätter man en spärr. Sedan fyller man slangen med lite jord mm och drar i ett snöre som släpper sprärren. Så flyger det upp jord mm.

 

Man gräver ner den här lilla grejen.

 

Här är en ritning jag försökte göra.

 

dsmovies.se/ovrigt/sma_bilder/slang.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...