Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Loggade det första materialet idag på nya Premiere-datorn via firewire men man fick inte se vad man loggade utan det dök upp en grön ruta där det stod nåt med video hardware eller nåt. Hann inte sätta mej in i det hela nåt närmare men vore bra att veta vad det beror på. Materialet loggades i alla fall som det skulle även om man itne såg nåt, dock va synken lite kass i Premiere men inte i avi-filen när man spelade upp den i mediaspelaren. Nån inställning som jag missat? Ska man köra OnLocation istället?

Tack på förhand

Postad

Du har nog rätt inställninga, tyvärr...

Det finns nämligen inget stöd för HDV-visning under loggningen.

Du får vackert använda kamerans display om du vill snegla på ditt material.

Du har kanske märkt en sak till, "Scene Detekt" saknas vid HDV-loggning.

Gjorde nyss dessa irriterande upptäkter då jag skulle logga ett tjog HDV band.

MVH / Jonsson

Tur att Premiere Pro är så billig, annars hade man blivit sur. ;-)

Postad
Materialet loggades i alla fall som det skulle även om man itne såg nåt, dock va synken lite kass i Premiere men inte i avi-filen när man spelade upp den i mediaspelaren.

- Vilken kamera (är det möjligen Jvc eller Canon)?

- Eller är klippen inspelade med en kamera och uppspelade i en annan?

- Hur långa klipp (och är det några tidkodsbrott i klippen)?

/Max

Postad

Canon XL H1 är det inspelat och uppspelat på. Scene detect funkar som sagt itne heller vilket är en aningens störande. Klippen varierar i längd från några sekunder till några minuter styck. Sammanlagt va det cirka 40 minuter.

Postad

Scenedetect är, grymt irriterande men tyvärr, "som det ska". Dvs o-existerande. Låg högt upp på prio men tiden tog slut. Men det ligger långt upp på "Most wanted feature-listan" så...

Är det osynk på alla klipp (korta kan ju vara svårt att se) eller syns det bara på de längre?

Driftar det mer och mer eller är det konstant?

Är det 50i eller 25f?

/Max

Postad

Jag tankade in allt i ett enda långt klipp bara för att testa och där e det osynk hela vägen igenom, det är inspelat i 24f men tankat i 25f tror jag, men det är bara i premiere som det blir osynk.

Då får man bara härda ut med scene detect då. Ska se om Aja's egna captureprogram kanske fixar allt det här bättre.

Postad

Inspelat som 24F - är kameran konverterad för detta alltså (eller klarar alla XL-H1 att "spela upp" 24F men inte "in")?

Möjligen att conformingen får spader någonstans på vägen.

/Max

Postad

Nja jag vet inte men asså jag testade att tanka i OnLocation nu till m2t filer och då är det bra synk samt att jag ser bilden, så kommer nog köra därigenom i fortsättningen. Det är bara nåt med just capturen i premiere som det blir vajsing med.

Postad

Ok. Bara så jag fattar rätt:

- Du spelar in 24f (????) i en XL-H1, tankar i ett 25f-projekt i Ppro och det blir osynk i PPro - men inte i Windows Mediaplayer.

- Tankar du samma material i OnLocation, som M2T, blir det synk när du tar in det i PPro.

Korrekt?

Varför 24F i ett 25F projekt, eller är det ett stavfel?

/Max

Postad
Ok. Bara så jag fattar rätt:

- Du spelar in 24f (????) i en XL-H1, tankar i ett 25f-projekt i Ppro och det blir osynk i PPro - men inte i Windows Mediaplayer.

Korrekt.

- Tankar du samma material i OnLocation, som M2T, blir det synk när du tar in det i PPro.

Korrekt.

Korrekt?

korrekt:)

Varför 24F i ett 25F projekt, eller är det ett stavfel?

Hittade inget preset för 24f så tog 25f istället, orkade inte leta för tillfället.

Postad

Kan du högerklicka på klippet och kolla "Interpret Footage"? Om klippet rapporteras som 29.97 (fast det egentligen är 23.976fps) är det en bug (known issue). Annars, kan du kolla på scen-brytningarna om det finns några röda frames, då kan det också uppstå trubbel med vår MPEG-dekoder.

Lösningen är, precis som du märkt, att köra capture i OnLocation.

/Max

Postad

Nope - tyvärr inte. OnLocation är egentligen endast för "Live-inspelning" (jättebra vid ljussättning av Chroma Key tex.). Jag kan i framtiden förhoppningsvis se en "merge" av Premieres Capture och OnLocation, men vi får se.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...