mmoberg Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Jag har en novis fråga: Mitt DV Camera band på 60 minuter blir ca 13 GB på min hårddisk när jag för över det med Windows moviemaker till min hårddisk med full kvalitet. En ordinarie spelfilms DVD med kanonkvalitet får ju plats på en 4,7gb inspelningsbar DVD skiva. Hur gör jag för att packa ihop de 13GB till 4,7GB så att kvaliteten på filmen blir lika bra som den ordinarie spelfilmskvaliteten. Går det att välja i Moviemaker så det sker automatisk anpassning till 4,7GB? 0 Citera
arvid Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Dom köpta dvd-filmerna är inspelade i två lager. alltså 2 gånger 4,7 GB. Sedan är allt komprimerat på olika sätt. När dina 13 GB ska över till DVD komprimeras även detta i lämpliga nivåer och då tar allt mycket mindre plats. Hur Moviemaker funkar i det fallet har jag ingen aning om, men andra kanske kan svara. 0 Citera
Joel.N Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Jag har en novis fråga: Mitt DV Camera band på 60 minuter blir ca 13 GB på min hårddisk när jag för över det med Windows moviemaker till min hårddisk med full kvalitet. En ordinarie spelfilms DVD med kanonkvalitet får ju plats på en 4,7gb inspelningsbar DVD skiva. Hur gör jag för att packa ihop de 13GB till 4,7GB så att kvaliteten på filmen blir lika bra som den ordinarie spelfilmskvaliteten. Går det att välja i Moviemaker så det sker automatisk anpassning till 4,7GB? Ditt råmaterial från DV-kameran är i formatet AVI och således i ditt fall ca 13GB. Då du ska bränna en DVD sköter ditt redigeringsprogram konverteringen till Mpeg-fil som blir mindre än 4,7GB med en viss kvalitéförlust, men denna brukar vanligen knappast vara synbar då du sedan tittar på filmen i din Tv. Lycka till Mvh Joel.N 0 Citera
Radioman Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Det går lätt att få plats med 1 timme på en enlagers DVD skiva (4.7gb) Materialet omvandlas i ditt program till en mpeg2 fil som sedan måste göras om till diverse andra filer (VOB, BUP osv) för att kunna brännas till en DVD skiva. Det finns program som kan räkna ut vilken bitrate du kan ha för att få plats med en viss mängd film. med 1 timme går det att ha hög bitrate och alltså bästa kvalitet. (I praktiken mycket liten skillnad mot DV materialet) 0 Citera
Pehrbau Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Att det kan bli så stor skillnad på filstorlek beror på att DV är kodat var bildruta för sig och på DVD-skivan används MPEG2 där endast en del bildrutor är kodade i sin helhet. Mellanliggande rutor kan räknas fram genom att endast förändringen i bildinnehåll mellan den referensruta man jämför med och den önskade rutan överförs. Det kan göras på olika sätt och kräver mycket beräkningskraft men sparar massor av utrymme. 0 Citera
mmoberg Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Tack för alla era svar, jag förstår nu att jag sparar film i Moviemaker när jag har redigerat klart och väljer så hög kvalitet jag kan för att få plats på en DVD. Om jag dessutom använder 8,5GB DVD skivor så kan det bli det riktigt bra. Jag skall prova och se. Återkommer med resultatet eller fler frågor. 0 Citera
High1ander Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Tack för alla era svar, jag förstår nu att jag sparar film i Moviemaker när jag har redigerat klart och väljer så hög kvalitet jag kan för att få plats på en DVD. Om jag dessutom använder 8,5GB DVD skivor så kan det bli det riktigt bra. Jag skall prova och se. Återkommer med resultatet eller fler frågor. Stirra inte blint pa storlek. DVD-spelare klarar inte av hogre bitrate an ca 8-9 mbps, sa komprimera video pa ca 6.5 mbps, och ljud pa 1 mbps eller mindre sa har du hygglig DVD-kvalite. 0 Citera
Munthe Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Jag har en novis fråga: Mitt DV Camera band på 60 minuter blir ca 13 GB på min hårddisk när jag för över det med Windows moviemaker till min hårddisk med full kvalitet. En ordinarie spelfilms DVD med kanonkvalitet får ju plats på en 4,7gb inspelningsbar DVD skiva. Hur gör jag för att packa ihop de 13GB till 4,7GB så att kvaliteten på filmen blir lika bra som den ordinarie spelfilmskvaliteten. Går det att välja i Moviemaker så det sker automatisk anpassning till 4,7GB? Svaret är enkelt. Du kan inte packa ihop 13GB till 4,7GB med "kanonkvalitét". Du packar ihop det till Mpeg2 med låg bitrate. Det ser helt ok ut, men det är inte "kanonkvalitét". I komprimeringen slänger du bort massor av färg och bildinformation som du aldrig kan få tillbaka. Testa att färgkorrigera en rippad Hollywood-DVD så förstår du vad jag pratar om. Det spricker direkt. Det finns absolut ingen mer information i Mpeg-strömmen än den du ser medan DV har lite att ta av (även om DV också är extremt tunnt jämfört med lite bättre format). 0 Citera
megawatti Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Packa ner till en rar-fil De borde få ner några GB. Om inte så kan du välja i Winrar att den ska dela på filen efter ca 4gb så du kan ta 2 dvd skiver. INGEN kvalitéts förlust what so ever. 0 Citera
Munthe Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Varför inte bara göra en backup på projektet och köra ut den färdigklippta filmen på en DV-tejp (och på så sätt generera en klassisk master). Så som man normalt sett gör. Varför lagra alla dessa mediafiler som ändå finns på band på hårddiskar? Det fattar inte jag. 0 Citera
Radioman Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Packa ner till en rar-fil De borde få ner några GB. Om inte så kan du välja i Winrar att den ska dela på filen efter ca 4gb så du kan ta 2 dvd skiver. INGEN kvalitéts förlust what so ever. Rarfiler går inte att spela upp på en DVD spelare... Varför inte bara göra en backup på projektet och köra ut den färdigklippta filmen på en DV-tejp (och på så sätt generera en klassisk master). Så som man normalt sett gör. Varför lagra alla dessa mediafiler som ändå finns på band på hårddiskar? Det fattar inte jag. En återföring digitalt till en DV kassett gör väl alla som håller på med detta eller? Det är dock inte lika smidigt att titta på. Jag menar välja filmsnutt, kapitel osv. Jag sparar utöver detta också en DVD skiva med de renderade mpeg2 alstren. Det går snabbt att göra en ny DVD med menyer då. Dessutom kan ju, i värsta fall, också DV mastern ge upp. Hängslen och livrem alltså :) Om någon undrar så gör jag mest familjevideos. Jag tar session för session när jag jobbar med editeringen. Det kanske blir ca.5 filmer för en dryg timmes DVD med hög kvalité enligt DVD standard mätt. DV är som sagt något bättre på en TV skärm men inte lika praktiskt att titta på. 0 Citera
megawatti Postad 4 augusti 2007 Postad 4 augusti 2007 Rarfiler går inte att spela upp på en DVD spelare... Han frågade inte de heller! Som jag förstog ville han nog flytta materialet eller spara de på en dvd skiva. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.