forstheim Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Vilken utrustning (kamera, mikrofon, redigeringsprogram etc) skulle ni rekommendera för professionellt bruk för att göra naturfilm och "samhällsdokumentärer". Med det senare menar jag en liten dokumentär om tex en gammal kvinna som bor ensam på landet utan varken vatten eller el, men som ändå är nöjd med sitt liv. Det kan också handla om den gamla fabriken som en gång var full av liv, men som nu är nedlagd sedan många år och totalt förfallen. Eftersom jag är dåligt insatt hade det varit intressant att höra från er vilken utrustning som egentligen krävs för att man ska kunna göra dessa dokumentärer på professionell nivå. Föreslå gärna utrustning av två slag: 1. Det optimala som för en privatperson kan vara överkomligt rent prismässigt (alltså kanske under 150 000 kr eller så). 2. Lite billigare utrustning som skulle kunna användas för professionellt arbete. Tex har ju Canon en modell (XLH1) för 85k som anses vara en promodell, men även tex modellen XHA1 som ligger på drygt 36500 kr. Skulle en sådan här modell fungera i rent professionella sammanhang? 0 Citera
16kolon9 Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Jaaa du... lite väl öppen fråga med för många aspekter att belysas. Fråga på SVT vad de kräver för leveransformat och hur mycket de betalar per minut. Lägg till din lön och omkostnader så får du fram vad du kan röra dig med. Med lite stativ och lugna bilder kan du klara dig med DV eller HDV som du redigerar i Final Cut Express, Avid Express, Vegas, Premier eller annat för raka klipp. Hyr kamera, stativ, ljus och mick och planera inspelningsdagar till ett fåtal. Scanna in bildmaterial. Köp arkivmaterial. Hyr speaker-mick. Köp egen redigering så att du kan dutta i tid. Det mesta blir bra om det görs inom teknikramens begränsning. Lycka till 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Till naturfoto är canons XL kameror väldigt bra. Både XL2 och XL H1, mest pga att man kan byta optik men också för att du kan göra en rad olika inställningar på dessa kameror för att få en så bra bild som möjligt. Som naturfotograf så är det svårt att hyra kameror... om du inte har ett speficikt mål och resa som du ska filma för så är det oftast svårt att tidsbegränsa naturfilmsproduktioner. Det kan lät dra i väg i tid. Till dokumentär produktioner så är det nog lättare att veta sin produktionstid. Jag har aldrig försökt at hyra kamera men jag kan tänka mig att det kan vara lite "svårt" att hyra kamera för naturfilm... det kan ju hända en del med kameran. Nu har jag pladrat på en hel del utan att säga någon vättigt och jag måste tyvärr gå... jag återkommer senare med kanske lite mer intressant info. 0 Citera
forstheim Postad 31 juli 2007 Författare Postad 31 juli 2007 Håller med. Att hyra kamera vid naturfilmsinspelningar kan inte fungera särskilt väl i praktiken. Men jag tror att "16kolon19" hade samhällsdokumentärer i tankarna när detta rekommenderades. Härom dagen såg jag det danska programmet "Jan och räven", och han verkade använda en Canon XLH1 med medföljande objektiv (20x förstoring). Hur mycket skiljer det på XLH1 och billigare modeller som tex XHA1 eller för den delen en XM2:a? Går det att konkurrera professionellt med en XM2:a eller saknar den något väsentligt (förutom det som nämnts ovan) som tex XLH1 har? Teknik är ju sedan inte allt förstås. Fotografens skicklighet och förmåga att närma sig djuren för att få fina möjligheter till bra bilder är nog enligt mig faktiskt ännu viktigare. En skicklig fotograf kan nog skapa sevärda och helt ok naturfilmer med en enkel dv-kamera, medan en dålig fotograf med pro-utrustning trots allt förmodligen kommer att misslyckas. I alla fall kan man försöka trösta sig med det innan man har kommit över lite bättre prylar.. ;-) 0 Citera
16kolon9 Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Det var samhällsdocu jag menade med att hyra kamera till. För natur kan fjärrstyrning och gömslen vara mer användbara bara man har en kamera att plåta med. Jag tror att naturfilm uppskattas för motivet och beteendet istället för produktionsvärdet av tekniken. CCD är med andra ord mindre viktig än motivet och fotografen. Lycka till med den inköpta kameran och gör det du kan med den. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 mitt inlägg var inte riktat mot 16kolon9, utan bara en reflektion mot att äga eller hyra kamera vid olika typer av produktioner. Absolut är det så att det är motivet och berättartekniken som är prioritet när det gäller naturfilm. det är en stor prisskilnad mellan XHA1 och XL H1 och om man bara tittar på sifror så är de ganska så lika. Dock skiljer de på en, i min menig, väsentlig sak. Fast och utbytbar optik. Om man tycker att XL H1 är för dyr så kan XL2 vara ett alternativ. Dock börjar kameran bli lite gammal och blir omkörd i sifrorna. Men som sakt... sifror är inte allt och det är en riktigt bra kamera. När det kommer till stativ och sånt så är det mycket av en vikt fråga. Ska du ut och Haika eller är det mer stationär filmning. i många större produktioner så spelas mycket av ljudet in separat och till och med tillverkas i efterhand så att det ska passa. I lågbudget produktioner så tas ljudet upp i kameran och då beror det på i vilken terräng man är i hur ljudet ska tas upp. 0 Citera
MovieSwede Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Enkelt egentligen ifall man vill ha Canon HD med utbytbar optik = XL H1 HD med fast optik = XH A1 SD med utbytbar optik = XL2 Med tanke på priset så bör man verkligen vilja ha utbytbar optik för att det skall vara värt det. XL H1 kostar 2,5 ggr pengarna mot en XH A1 fast båda levererar samma bildkvalite. 0 Citera
KDA Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Hoppsan! Har sett de tidigare filmerna om Jan som gått de senaste veckorna, Jan och Kungsfiskaren, Jan och Kronhjorten, vid de programmen har han haft en XL2 och kört med! ( Han kanske uppgraderat sig?) En del av filmerna tycker jag att han gjort bra, men jag är tveksam till om han har använt sig av preset inställningar på kameran. Tycker att färger har sett lite fadda ut. Ska man filma natur så rekommenderar jag Canon XLH1 eller XL2, jag tror att vid starka inzomningar på ett tele så ser man inte den stora skillnaden mellan HD el SD, däremot vid vybilder är skillnaden klart märkbar! Men det är klart, har man pengarna som en XLH1 kostar ska man självklart köpa en sådan! Förresten borde väl snart XLH2 vara i faggorna! Mvh KDA 0 Citera
Vandraren Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Jag tycker det är märkligt attt ni inte har tagit upp en annan kamera som har utbytbar optik och som är en väldigt bra kamera för bl.a naturfilm Kameran är naturligtvis JVC 100/200 serie. I första serien hade man vissa problem med "split screen" effekt men det lär numera inte ett problem längre Jag tycker du ska ta dig en titt på den 200 serien filmar dessutom i det formatet som SVT har som HD standard dvs. 720P50 Här har du en test av första generationen av JVC 100 http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=35 Här är en länk till något som du kanske kan vara intresserad av. Det är en DVD om hur man naturfilmar och killen använder just en JVC http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=161 Lycka till med dina inköp 0 Citera
KDA Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Absolut! Har hört en hel del om den kameran är själv en trogen Canonälskare! Men det är verkligen en bortglömd kamera i dessa sammanhang och tråd. rekommenderas!! Mvh KDA 0 Citera
Vandraren Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Jag glömde en sak. Canon spelar in med 1080i och JVC spelar in med 720P. Här har du en länk till som förklarar skillnaden och varför 720P är bra. http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=160 0 Citera
MovieSwede Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Däremot undrar jag hur bra JVC klarar 50fps i 19mbs, tidigare har jag bara sett klipp från den med 25fps på 19mbs. Nu blir det dubbelt så mycket på samma utrymme, om jag inte läst fel? EDIT Får det till bara 18% mer information per mbs jämnfört med 1080i kamerona, så det borde kunna funka däremot så skulle vara kul om nån hade länk till ett 50fps klipp? 0 Citera
forstheim Postad 1 augusti 2007 Författare Postad 1 augusti 2007 Trevligt med lite synpunkter i ämnet! Ska bara poängtera att jag själv inte har tänkt införskaffa några semi-pro eller progrejor just nu, utan var mest intresserad av att höra era åsikter om vilken nivå man behöver lägga sig för att kunna fungera som professionell naturfotograf. Jag har ju min NV-GS80 nu.. ;-) Jag känner dock redan att rörliga bilder är väldigt kul och intressant att hålla på med. Bildkomposition har jag med mig från mitt stillbildsfotograferande, men det finns mycket annat som det måste övas på innan det är läge att ge sig på några progrejor. Dessutom är det förstås en ekonomisk fråga också. Men kanske om 3-4 år eller så om intresset fortfarande finns där. Hade en trevlig obs i förrgår av ett hjortdjur. Troligtvis var det kronhjort. Fick möjlighet att filma den från bilen (ca 4 meter ifrån) under säkert en kvart. Den käkade äpplen från ett träd och brydde sig föga om att jag var där. Det var dock sent på kvällen och jag fick handhålla kameran i en lite konstig vinkel, men det blev relativt stabilt ändå. Kul var det i alla fall att kunna filma hjorten med vidvinkel.. :-) Återkommer senare. Biblioteket där jag sitter nu stänger för dagen och jag måste avsluta. Men som sagt, jag återkommer.. 0 Citera
MovieSwede Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 I stort sett kan alla kameror från 25 000 kr och upp producera nån form av broadcast kvalite. Sen är det en annan fråga om distrubitören nöjer sig med det. Men jag tror i slutändan handlar det om produkten snarare än vad den är filmad på. Skall du filma en Talgoxe kanske du bör ha 4K kamera om du skall få den bli intressant för discovery. Får du Loch Ness odjuret på film, så kommer du komma undan med en mobilkamera. ;) 0 Citera
KDA Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Förresten vilken landsända bor du på, finns väl bara Kronhjort i Skåne och tror jag en liten grupp på Öland, kanske finns på andra ställen med? Apropå handhållen kamera, har jag precis lagt ut en film på Stormen/orkanen Per som drog fram med all kraft i södra Sverige i vintras. Filmen är som sagt skakig, men för att hinna med så många ställen som möjligt på en dag så användes inget stativ. Det ska ju va dramatiskt!! hoppas den går att titta på ändå! Skulle va kul att se en liten sekvens ifrån din kamera. http://www.wildlifevideopicture.se Mvh KDA 0 Citera
forstheim Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Förresten vilken landsända bor du på, finns väl bara Kronhjort i Skåne och tror jag en liten grupp på Öland, kanske finns på andra ställen med? Mvh KDA Jag bor i östra delen av Blekinge (mellan Ronneby och Karlskrona). Det bör ha varit hona av kronhjort som jag filmade då hornen inte var gigantiska som är brukligt på en hanne. En hane såg jag dock i nästan samma område för bara ett par veckor sedan. Ska försöka lägga upp en liten sekvens på djuret så att du/ni får se. 0 Citera
KDA Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Vad roligt, Tack för Trädmåsen! som Blekinge bjöd på! Väntar med spänning på videosekvens! KDA 0 Citera
Max_H Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Att notera i ämnet JVC, eftersom det är naturfilm det gäller, som ofta har mycket inzoomat: Originaloptiken är inte tok-bra med full tele, eller ens nära full tele (mycket chromatisk aberration). I övrigt en bra kamera! /Max 0 Citera
forstheim Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Vad roligt, Tack för Trädmåsen! som Blekinge bjöd på! Väntar med spänning på videosekvens! KDA Varsågod! Jag var där också förstås och spanade in måsen. Annat vore synd och skam ;-). Hoppas även att vi gav dig fläckdrillsnäppa förra året (eller för två år sedan då den också dök upp här)..? 0 Citera
forstheim Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Behöver nog ha lite instruktioner för uppladdning av bifogade videofiler känner jag. Sitter här med en vanlig CD-skiva där jag har lagt en liten sekvens i MVD-format. Verkar inte accepteras här. Det är brännt från en medföljande programvara till firewirekortet jag införskaffade nyligen. Så hur gör jag..? :-) Storleksmässigt är den under 300kb. 0 Citera
Luddmannn Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Hej ! Många naturfilmare har filmat på semi-pro S-vhs och redigerat det till Beta SP och dessutom fått det sänt i SVT 0 Citera
KDA Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 Jo tack för Fläckdrillen också, vad det gäller att lägga ut filmsekvenser vet jag bara att man kan göra på t.ex Youtube. Själv lägger jag bara ut på min egen hemsida! Men det finns många experter här på forumet som säkert kan hjälpa dig på ett eller annat sätt. Hoppas att det löser sig! Mvh KDA 0 Citera
forstheim Postad 6 augusti 2007 Författare Postad 6 augusti 2007 Ok, tack..jag trodde dock att det gick att lägga upp sekvenser här på voodoofilm.org. Men i vilket format brukar man lägga upp filmsnuttar på nätet? Måste faktiskt åter poängtera att jag är mkt nöjd med min lilla GS80. Visst, bildkvaliteten kan förmodligen inte riktigt jämföras med dyrare kameror..men jag är ändå överraskad över att en så billig kamera kan ge så pass bra bild. Känner att det inte ska vara några problem att skapa fina naturfilmer med denna budgetpryl. Utan det som däremot känns som en klar begränsning är den inbyggda miken. Är det lugnt och stilla fungerar den tillfredställande bra, men så fort det blåser är man körd. 0 Citera
16kolon9 Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Ok, tack..jag trodde dock att det gick att lägga upp sekvenser här på voodoofilm.org. Men i vilket format brukar man lägga upp filmsnuttar på nätet? Måste faktiskt åter poängtera att jag är mkt nöjd med min lilla GS80. Visst, bildkvaliteten kan förmodligen inte riktigt jämföras med dyrare kameror..men jag är ändå överraskad över att en så billig kamera kan ge så pass bra bild. Känner att det inte ska vara några problem att skapa fina naturfilmer med denna budgetpryl. Utan det som däremot känns som en klar begränsning är den inbyggda miken. Är det lugnt och stilla fungerar den tillfredställande bra, men så fort det blåser är man körd. Ta en förbrukad yllesocka eller yllevante och trä på micken när det blåser. Det hjäloer en hel del. Byt mcik till en extern riktmick, via beachtek, men trä på en yllesocka. Det är en fungerande budgetvariant och micket slipper känna sig naken och frusen. 0 Citera
forstheim Postad 6 augusti 2007 Författare Postad 6 augusti 2007 Ta en förbrukad yllesocka eller yllevante och trä på micken när det blåser. Det hjäloer en hel del. Byt mcik till en extern riktmick, via beachtek, men trä på en yllesocka. Det är en fungerande budgetvariant och micket slipper känna sig naken och frusen. Tack för tipset, men jag har inte mikingång på kameran. Det är ju det som är problemet här. Fast du skriver i och för sig "via beachtek"...vad är det? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.