Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har precis sett att Beowolf ska gå upp på biodukarna i november.

Lite lustigt för jag har just fått upp ögonen för vår skandinaviska sagokunga historia.

Beowulf var enligt många en västergötsk kungason som enligt sagan skapade ett välde från Götaland till östra England. Drakar och troll innehåller denna engelska 1100-tals nedteckning.

Filmen ser ut att vara helt dataanimerad men med riktiga skådespelare som mallar.

Till saken, det har varit en regnig sommar så jag har passat på att läsa en hel del. På en promenad runt trollhättefallen hittade jag en del informationstavlor om Trollhättan och fallen med dess historia.

På en tavla hittade jag historien om Starkodder och Hergrim. De går en holmgång om kvinnan Ogn, som båda vill ha, på de stora fallens kant. De båda är av jättars släckt men Starkodder beskrivs med åtta armar och kan bära fyra svärd. Med denna fördel vinner Starkodder över Hergrim. Jag blev nyfiken av denna historia så jag har sökt och läst massor, det har regnat som sagt.

Hervars Saga och Gautreks Saga är ju en guldgruva att skapa filmer från.

Man kan ju undra varför inte det har används av våra svenska filmare.

Men nu har Hollywood tagit tag i saken och använt det tredje eposet där Starkodder, eller Starkad som han kallas på engelska, figurerar, Beowulf Saga.

Kom ihåg att det är en del av den svenska historien om ni ser filmen även om det är kryddat med sagans figurer.

Postad

jag kan ju tipsa om Beuwolf och grendel 2006, som jag såg här om dagen. Den finns på ----------- att ladda ner har jag sett... inte för att jag skulle göra det! herregud. Den var i alla fall grymt bra med stellan skarsgård i täten.

Inlägg redigerat med hänvisning till § 3.1

3.1 § – Det är inte heller tillåtet att använda Voodoo Film forum som ett medium för att tillgodogöra sig själv eller andra med upphovsrättsskyddat material.

Vid frågor, skicka PM.

/Java ex Machina

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...