Joel.N Postad 27 juli 2007 Postad 27 juli 2007 Hej! Nu närmar jag mig slutet av min filmproduktion som ska tryckas/kopieras i ett större antal för distrubition. Min fråga gäller bästa inställningar mm för att få bäst underlag för tryck av DVD-omslaget. (Som ska tryckas på ett tryckeri, dvs INTE egna utskrifter på hemmaskrivaren...) Jag tänker göra omslaget i Photoshop. Jag vill gärna få tips & råd angående val av upplösning och annat som är värt att tänka på... Tack på förhand. Mvh Joel.N 0 Citera
Rogge Postad 28 juli 2007 Postad 28 juli 2007 Jag tänker göra omslaget i Photoshop. Jag vill gärna få tips & råd angående val av upplösning och annat som är värt att tänka på... Tryckerier kräver en upplösning på 300 Dpi och inte 72 Dpi, det är viktigt att veta. Jag har en engelsk version av Photoshop och väljer där CMYK under Color Mode när jag skapar ett nytt dokument som skall till tryck. Det går iofs att konvertera, men jag tycker det är bäst att börja med CMYK istället för RGB från början. Ring till tryckeriet och hör vad du skall tänka på, dom hjälper väldigt gärna till så att allt blir rätt från början. :) 0 Citera
Joel.N Postad 28 juli 2007 Författare Postad 28 juli 2007 Tryckerier kräver en upplösning på 300 Dpi och inte 72 Dpi, det är viktigt att veta. Jag har en engelsk version av Photoshop och väljer där CMYK under Color Mode när jag skapar ett nytt dokument som skall till tryck. Det går iofs att konvertera, men jag tycker det är bäst att börja med CMYK istället för RGB från början. Ring till tryckeriet och hör vad du skall tänka på, dom hjälper väldigt gärna till så att allt blir rätt från början. :) Okej! Då var det som jag trodde... -men ska jag inte välja högre än 300dpi, möjligheten finns ju... -Eller blir det "galet" då? Jag använder CMYK-inställningen sedan tidigare då man ser en mer exakt "tryckeri-färg" på skärmen då materialet ska tryckas... -Men tack för ditt inlägg... Är det något annat jag bör tänka på? Finns det någon som har en "mall" med rätt inställningar (storlek, dpi mm) sedan tidigare som vill maila mig den? Tack på förhand. Mvh Joel.N 0 Citera
Rogge Postad 28 juli 2007 Postad 28 juli 2007 -men ska jag inte välja högre än 300dpi, möjligheten finns ju... -Eller blir det "galet" då? 300 dpi är tryckstandard och för omslag/affischtryck/månadstidningstryck kräver dom inte mer. Hur det är för affischer som täcker hela hus vet jag inte. Är det något annat jag bör tänka på? Att rastrera text innan du skickar eller bifoga tryckeriet det/dom typsnitt du använder. Finns det någon som har en "mall" med rätt inställningar (storlek, dpi mm) sedan tidigare som vill maila mig den? Jag har för mig simonrahnster har det, kolla med honom. 0 Citera
plf66 Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Konvertera inte bara rakt av rgb->cmyk, då kan det bli vilka färger som helst. Använd naturligtvis icc-profilen från tryckerier. Jag gör en del original som för pressningar som görs på Dicentia. Till trycksakerna då använder jag _naturligtvis_ icc-profilen som Dicentia tillhandahåller till kunder. 0 Citera
Joel.N Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Konvertera inte bara rakt av rgb->cmyk, då kan det bli vilka färger som helst. Använd naturligtvis icc-profilen från tryckerier. Jag gör en del original som för pressningar som görs på Dicentia. Till trycksakerna då använder jag _naturligtvis_ icc-profilen som Dicentia tillhandahåller till kunder. Tack för ditt svar. jag ska höra med tryckeriet, och be att få deras "mallunderlag"... Mvh Joel.N 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.