Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Ska införskaffa en bärbar lösning för redigering. I dag jobbar jag stationärt i PC med Avid express Pro, men vill gå över till en mer mobil lösning och är inte främande att börja använda Final Cut pro istället om så behövs. Nu till mina frågor.

Behöver jag mer internminne än 2048? (vissa handlare rekommenderar 4 gig!)

Hårddiskhastighet, räcker 5400v/m eller är det värt att köpa med 7200v/m?

Externa diskar, behöver man raida eller fixar en större disk med Fw800 jobbet?

Är det svårt att lära sig Final cut om man har vana att jobba i Avid?

Går det att exportera ut OMF från Final cut och sen importera i Avid?

Många frågor blev det, men när det handlar om en investering på ganska många tusen så vill man ju inte stå där sen med byxorna nere. Kan ju nämna också att i dagsläget klipper jag uteslutande dv-material.

Vad hade ni köpt i mitt läge med en budget på ca 30-35 000kr?

Tacksam för svar!

Joh3

Postad
Hej

Ska införskaffa en bärbar lösning för redigering. I dag jobbar jag stationärt i PC med Avid express Pro, men vill gå över till en mer mobil lösning och är inte främande att börja använda Final Cut pro istället om så behövs. Nu till mina frågor.

Varför känner du att du måste gå över till FCP från Avid för att du byter plattform? Du vet väl om att Avid traditionellt har varit en Mac-applikation. Det var först för sex, sju år sedan som Avid portade sin programvara för PC. För många industriproffs som jobbar med Avid är Avid på PC otänkbart.

Behöver jag mer internminne än 2048? (vissa handlare rekommenderar 4 gig!)

Handlare skulle säkert rekommendera tusen gig om du kunde stoppa det i maskinen. 2GB räcker alldeles utmärkt för normal videoredigering. Dock bör du inte ha mindre. Handlare brukar överdriva minneskrav och framförallt grafikkortskrav på enkla videoredigeringar oerhört mycket.

Hårddiskhastighet, räcker 5400v/m eller är det värt att köpa med 7200v/m?

För programdisken klarar du dig med 5400.

Externa diskar, behöver man raida eller fixar en större disk med Fw800 jobbet?

Det beror helt på vad du ska rulla för material. Snackar vi DV eller Okomprimerad HD?

Är det svårt att lära sig Final cut om man har vana att jobba i Avid?

Ja och nej. Det beror helt på vem du är och vad du har för anlag för att plocka upp nytt sätt att jobba. Avid och FCP skiljer sig ganska mycket åt. jag känner Avid-klippare som inte fattar någonting av FCP fast dom har försökt och jag känner Avid-klippare som hajjar skillnaderna på en kvart. Jag tror helt enkelt inte att det finns något "man" i den frågan. Det är högst individuellt.

Går det att exportera ut OMF från Final cut och sen importera i Avid?

Nej. Det finns en XML/AAF-plug som heter Automatic Duck som gör det där för 3-4000 kr.

Många frågor blev det, men när det handlar om en investering på ganska många tusen så vill man ju inte stå där sen med byxorna nere. Kan ju nämna också att i dagsläget klipper jag uteslutande dv-material.

Då klarar du dig med en enkel FireWire-disk och t o m en USB2-disk. RAID är helt onödigt för 3,2MB/sek DV.

Vad hade ni köpt i mitt läge med en budget på ca 30-35 000kr?

Minsta Macbook Pro (eller t o m en standard Macbook), en Firewire400-disk, en extern LCD och FCP eller Avid (styrt av vad jag själv gillar bäst att jobba med).

Postad

Tack för ditt svar!

Angående att jag funderar på att gå från avid till FC är framförallt en kostnadsfråga då FC är betydligt billigare än Avid. Sen hade jag en föreställning om att FC kanske är mer optimerat för mac än vad Avid är, men där kanske jag får tänka om.

Vad gäller dina synpunkter på ram och varv på hårddisk så känns ju det skönt att höra att den enklaste macbook pro duger för ändamålet. Det enda som får mig att tveka lite på att köpa snikvarianten är att den ska hålla ett tag. Vill ju inte stå där igen om ett år och ångra mig, men visst man kan ju uppgradera allt eftersom.

Tar tacksamt emot fler synpunkter!

/ Joh3

Postad

Jag kan garantera att 200 MHz högre klockfrekvens och en aning fetare grafikkort kommer att spela någon som helst roll om några år. Kolla på Macarna nu. Hur intressant är G5-processorn som var det hetaste som fanns för ett och ett halvt år sedan. Nu är det enbart Intel Core 2 Duo som gäller. G5 känns stenålder nu. Oavsett om det är en 1,8GHz eller en 2GHz-modell.

Min erfarenhet som Mac-användare sedan 1986 är att man alltid får mest för pengarna om man låter bli att köpa toppmodellen av Apple. Det lilla extra man får är bara en ego-grej. Det har väldigt lite reellt värde. Jag är dessutom skeptisk till värdet av Macbook Pro. Man betalar 10 000 extra för ett fulare hölje, lite bättre grafik och en FW800-port. I övrigt är det exakt samma sak.

Postad

Min fråga har delvis med det ovanstående att göra:

Jag var inne på AppleStore i Lund häromdagen och framförde mina funderingar huruvida Adobes program (läs: Photoshop CS2+PPro 2.0) fungerar på alla Macar. Handlaren svarade då ungefär att Macbookarna och den minsta iMacen inte klarade av dem.

Jag frågar du dig Munthe t.ex, som uppenbarligen är en erfaren Mac-användare, om det var rätt det han sa? Jag kör med ovanstående program plus DV.

Postad
Min fråga har delvis med det ovanstående att göra:

Jag var inne på AppleStore i Lund häromdagen och framförde mina funderingar huruvida Adobes program (läs: Photoshop CS2+PPro 2.0) fungerar på alla Macar. Handlaren svarade då ungefär att Macbookarna och den minsta iMacen inte klarade av dem.

Jag frågar du dig Munthe t.ex, som uppenbarligen är en erfaren Mac-användare, om det var rätt det han sa? Jag kör med ovanstående program plus DV.

Säljaren snackar. När jag höll mitt seminarium om hur min film Year One är producerad med hjälp av Adobes mjukvaror i våras så höll jag seminariet (med demo av AE, PPRo osv) på min MacBook (den minsta och billigaste i gänget).

GPU-intensiva program blir det problem med. Det är möjligt att säljaren tänker att du inte kan köra RT-filter i realtid på Macbooken. Jag använder aldrig RT-filter (eftersom dom bara jobbar i 8-bitar) så jag har aldrig drabbats av problemet.

Det enda jag har problem med på min Macbook är tyngre 3D-applikationer som har tunga krav på grafikkortet.

Postad

Håller med Munthe i stort. Extern hårddisk, jepp, gärna extra skärm, mus och tangentbord etc.

Själv skulle jag köra Final Cut Pros paket då det ger extremt mycket mer för pengarna än Avid i samma prisklass och utan Avids överlägsna hårdvara (som kostar hur mycket som helst) till, så till vida att du är beredd att lära om. För övrigt kan det vara bra att kunna både Avid och Final Cut eller Adobe Premiere (vilka påminner om varandra). Då klarar man sig i de flesta redigeringar så att säga.

Jag skulle kört med den billigaste Mac Book Pro varianten p.g.a. större skärm, bättre grafikkort (vilket stöds av vissa funktioner i FCs paket), stor DVI utgång (skärmanslutning) samt FW800, vilket är lite av en framtidssäkring om du vill kunna köra tung HD över raidade diskar. Därtill gillar jag Mac Book Prons design och placering av t.ex. optisk enhet etc.

Men det är jag, det är dina pengar som skall spenderas.

Vill du lära dig Final Cut Pro, kolla in och lägg lite av pengarna på tutorials från: http://www.totaltraining.com/ eller http://www.lynda.com/. Det är en riktigt god investering.

Postad

Är det inte bara 17" Macbook Pro som har större skärm än de andra modellerna? Jag har för mig att det sitter exakt samma sak i de andra maskinerna.

FW800 är ingen framtidssäkring. Det är ett interface som är helt på väg bort och som kommer att ersättas av eSATA (medan FireWire 400 kommer att fortsätta vara standard). Jag tror inte att det kommer att säljas FW800-diskar om ett halvår).

Postad

Intressant att höra alla era erfarenheter vad gäller detta...

En av anledningarna att jag funderar på en Macbook pro är att jag vill åt 17" skärmen. Den ska ersätta min stationära dator hemma och då är ju stor skärm att föredra. Varför jag frågar om FCP och Avid är att jag på jobbet sitter och klipper i Avid Adrenaline och tycker att det skulle vara bra om jag kunde jobba på projekt på laptop hemma och sen exportera OMF till jobbet och tanka ut på digibeta. FCP är ju som sagt betydligt billigare än Avid express pro.

Tankarna om FW800 vs E-sata... Om man vill ha riktigt snabba diskar så är det väl bara att köpa ett e-sata-kort och plugga in i macen, eller tänker jag fel där? Som ni förstår så har jag inte superkoll på teknik, är van vid att andra sköter sånt ;)

Varför jag frågar så mycket om externa diskar och prestanda på ev Macbook pro beror på att jag har haft mycket problem med Avid på min stationära dator hemma. Trots att det enbart är dv-material jag jobbat med, ibland från den interna hårddisken och ibland från extern USB2-disk, så går avid grymt trögt. Ofta "not responding" på programmmet. Går allmänt slött helt enkelt, trots att det är en ganska bra dator.

Datorspec:

Pentium 4 3,0Ghz

ram 2048

hårddisk 250gb 7200rpm sata II

mm.

/ joh3

Postad

Hej igen, jo det är helt sant det där med eSATA, men att FW800 diskarna kommer att försvinna så snart tror jag absolut inte, det r för många system som bygger på dem. Därtill brukar instickskort ej ge samma prestanda som en integrerad port.

Skärmen på en Mac Book är 13”, och 15” o 17” på Mac Book Pro.

Avid har ofta stora problem att funka problemfritt på ej rekommenderade maskiner. Att installera det på vilken windows dator som helst brukar innebära att man kan behöva byta komponenter som grafikkort eller drivrutiner till Processorn etc. Dessa fel existerar dock nästan aldrig på Mac då Macar är just rekommenderade.

Problemet kan också ha att göra med att USB2.0 är ett mycket dåligt interface att ansluta en redigerings disk till. Firewire, firewire800 eller sata/esata är vad som gäller. Gärna med raid, alltså billigare hårddiskar finns också med raid, två raidade diskar, det skadar aldrig. T.ex: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112218 , http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111247 eller http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=9367C1C0&nplm=BC679

Postad
Ska du använda Final Cut så fungerar inte Color med macbookarna. Det är mac pro(även med G5processor tror jag), mac book pro eller iMac 24" som gäller. Grafikkortet som behövs.

Värt att påpeka kanske att även Motion vägrar starta på en macbook.

DV, DVCpro 50 och 100 (1080i och 1080p25) flyter på utan anmärkning. Är du nöjd med det som finns idag så kör på den linjen Munthe är inne på. Bra pang för pengarna, enligt min egen erfarenhet. (klipper själv DV och DVCpro i FCP 5.1.2)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...