vesslan Postad 25 juli 2007 Postad 25 juli 2007 Jag har spelat in en film och lagt ut den på dvd. Filmen är inspelad i widescreen format. Och när jag spelar upp på tv:n blir bilden pytteliten. Så jag vill ändra formatet till 4:3 går det? Men det bord vä gå ändå så det kanske blivit något fel vid dvd bränningen. För om spelar upp den på tv från bandet är skärmen stor. Jätte tacksam för all hjälp jag kan få. 0 Citera
vesslan Postad 25 juli 2007 Författare Postad 25 juli 2007 glömde skriva att jag använder adobe premiere pro. 0 Citera
Pehrbau Postad 26 juli 2007 Postad 26 juli 2007 Visst går det att ändra formatet i Premiere Pro till 4:3 men du tappar en bit på var sida. Jag förmodar att du har en bredbilds-TV. Där kan du säkert ställa in det visningsalternativ som passar filmen bäst. Om du har en Full HD-TV (1080*1920) så blir bilden liten om du väljer fel format för visning. På min 46" finns det 5 lägen för visning i normal läget (t ex med signal från SCART eller mark-TV) och i HD-läge från HDMI finns det två visningslägen. 0 Citera
vesslan Postad 26 juli 2007 Författare Postad 26 juli 2007 det är när jag exporterar den till media player eller när jag exportere den till dvd det händer 0 Citera
plf66 Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Varför inte lägga den som 16:9 på dvd:n och låta de tittare som bill ställa in Pan&Scan på dvd-spelaren? Den funktionen finns på alla spelare som följer dvd-videostandarden. Då behöver du inte göra nått speciellt utan slutproducera i 16:9. Det enda är att kanske inte ha förtexter etc långt ut på sidorna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.