Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Det är så att jag har använt några olika program för att överföra filmen från kameran till datorn. Men jag är inte riktigt nöjd med något av programmen. För bild kvalliten blir så dålig jämfört med om jag kopplar in kameran direkt till min TV.

Så jag undrar vilket program ni rekomenderar till just överföringen.

Och jag använder firewire vid överförningen så det har väll inget med det att göra?

:)

Postad

Hej, för du över film från din kamera till datorn via firewire så gör du det antagligen helt utan förlust d.v.s. samma film som ligger på kameran hamnar på datorn helt utan kvalitéförlust. Att det ser bättre ut på TV:n har att göra med andra saker, men det kommer med största sannolikhet inte att bli bättre om du byter program.

Alltså lär er någon gång alla människor, digital överföring är i ”princip” helt förlustfri, det är därför man jobbar med digitala medier och material. Detta gäller när du för över information från en CD till din CD-spelare eller dator, när du för över ljud via en optisk kabel eller bild via firewire (inte alltid, men oftast), HDMI, SDI eller DVI.

Om du vill kan du testa att koppla datorn till TV:n och spela upp video materialet på TV:n, en viss kvalitéförlust kommer att uppstå men du kommer nog även att se at video bilden helt plötsligt blir bättre. Det har att göra med att TV:n har lägre upplösning och kanske är färgerna klarare etc på den också. Med lägre upplösning syns inte saker som brus och så lika tydligt, alltså en upplevd bättre bild.

Postad
Hej, för du över film från din kamera till datorn via firewire så gör du det antagligen helt utan förlust d.v.s. samma film som ligger på kameran hamnar på datorn helt utan kvalitéförlust. Att det ser bättre ut på TV:n har att göra med andra saker, men det kommer med största sannolikhet inte att bli bättre om du byter program.

Alltså lär er någon gång alla människor, digital överföring är i ”princip” helt förlustfri, det är därför man jobbar med digitala medier och material. Detta gäller när du för över information från en CD till din CD-spelare eller dator, när du för över ljud via en optisk kabel eller bild via firewire (inte alltid, men oftast), HDMI, SDI eller DVI.

Om du vill kan du testa att koppla datorn till TV:n och spela upp video materialet på TV:n, en viss kvalitéförlust kommer att uppstå men du kommer nog även att se at video bilden helt plötsligt blir bättre. Det har att göra med att TV:n har lägre upplösning och kanske är färgerna klarare etc på den också. Med lägre upplösning syns inte saker som brus och så lika tydligt, alltså en upplevd bättre bild.

Jaha, så du menar att om än filmen inte ser så bra ut på datorn så ser den lite bättre ut på TV:n i alla fall? I så fall får jag väll bränna ned en skiva och kolla. :)

Postad

Yes, eller nja det beror på vad man tycker, själv föredrar jag en skar skärm likt en dators där man ser alla små bildfel etc, framför en suddig som en TV. Dock skrev ju du att du upplevde bilden som bättre på en TV, vilket jag är säker på att den inte var, bara ja, mindre skarp. Dock kan det vara så att det är tjafs med interlace etc på datorn, och vad det är, ja det får du läsa på om.

Men vist, testa och bränn en DVD från datorn (dock är DVD:er komprimerade, d.v.s. kvalité förlust).

Postad

mhm... Testade med en raderbar DVD. Kvaliten var klart sämre än före jag körde in den på datorn men ändå bättre än då jag kollade på den i datorn.

Postad

Då gör du något galet, beskriv exakt vad du gör, vad du har för program, hur du ställer in dem etc? Läs på om progressivt och interlaced, se till att materialet förblir t.ex. interlaced hela vägen samt att DVD-komprimeringen (när man gör om filmen till DVD) har så hög kvalité som möjligt etc.

Därtill är kvalitén inte sämre på datorn, du kanske upplever den som det men den är inte det, för du över via firewire är jag 95% säker på at det ÄR exakt samma kvalité på datorn som på kameran.

• 2 veckor senare...
Postad

alltså, jag använder mig av programmet ulead videostudio 11. Och vad jag vet kan man inte göra några speciella inställningar där. Prövade även med Windows moviemaker förut. Men det blev ännu sämre. Någon som har något tips hur inställningarna ska vara med movie maker? För jag fick inte ens med något ljud då jag använde movie maker.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...