Gå till innehåll

Tips om realistiska men ofarliga katanas!


Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag håller på att skriva manus till en kampkonst/slasher film, som jag antagligen kommer börja filma nästa sommar. Men jag behöver lite hjälp...

 

Saken är den att det kommer vara ett antal fighter, där bland annat vapnet katana (samuraj svärd) kommer att användas, och jag skulle behöva lite tips om vad man ska köpa för svärd.

 

Svärdet måste vara helt ofarligt, alltså inte kunna skada skådespelarna.

Det måste även vara hållbart så det håller att slå imot en annan katana.

Helst ska det vara relativt billigt, 2000:- max alltså...helst billigare.

 

Och som sagt har ni några idéer, hjälp gärna mig!

 

Kanske man kan göra realistiska katana svärd på något material som funkar i fight scenerna...?

 

Tack på förhand!

MM.

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan jue alltid testa att kolla med hobbex eller liknande

och dem som gör svärd till live tror jag att d heter men det beror jue helt pâ scenen du spelar in... t.e.x om du vill att svärden bara ska klinga lite fint eller om du vill att han ska hugga käken av nân

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer ihåg att på Norrtälje marknad så kunde man köpa ett svärds kit för kanske 300 spänn då man fick med 3 katanas. ( elr det vart 3 olika sorter men jag orkar inte rabbla up deras namn)

Fast det vart ju som sagt på Norrtälje marknad . Är nån gång på hösten tror jag . ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

En variant är ju att köra bokken,dvs träningssvärd i trä av modell katana. Du skulle kunna experimentera med att måla dem med nån slags metallfärg eller liknande. Jag har bra erfarenheter av nätbutiken Gwangung i England. De har nån svart variant av bokken som skulle kunna funka (se nedan).

 

Tänk på att om du köper (billiga) katanas av metall så kommer de inte hålla speciellt länge för koreograferade fighter. Jag skulle alltså varmt rekommendera bokken. Med kreativ ljuddesign kan du lura publiken att tro att dina skådisar slåss med dödligt vassa vapen...

black%20bokken%20with%20scabbard.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

haha. Vet du vad affären i gamla stan heter? Och är det bara att köpa svärd, blir det inte några komplikationer?

MM.

Nej, gå förbi, du kan inte missa massa militärgrejer, prylar, gamla medaljer, gasmasker, mycket gammalt ryskt skit.

 

Det är bara jag som bor i närheten som tycker det liknar en butik i en Tarantino-film. Men gubben har väl ingen källare, ha ha

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Samma typ som går att köpa på Norrtälje marknade går ju oftast att köpa på olika marknader övar hela Sverige. Dom kan också hittas i olika prydnadsbutiker runt om i Sverige. Max 500 kr för tre katanas i olika storlekar på en ställning. Dessa är oslippade och så så länge man inte dänger dom i någons huvud med all kraft så tror jag ingen blir skadad. För att använda dessa i strid mellan skådespelarna så bör du dra åt skruven som finns längst ner på handtaget för att få det så stabilt som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...