always89 Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 På www.teknikmagasinet.se under rubriken ljud&bild och inne på mikrofoner finns det en mikrofon som heter Yoga mik EM-016, tror ni att man kan använda denna som en liten mikrofon fäst på en person? Tacksam För Svar! 0 Quote
almas Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Funkar nog men resultatet blir nog inte riktigt vad du önskar. Om du tycker att du har råd så köp något bättre. Det gör så mycket på intrycket av din film/inslag om ljudet är bra. Jag har jobbat på SVT som frilansljudtekniker i många år så jag har sett både det som är bra och det som är riktigt dåligt. Och som sagt, kolla så att ljudet blir bra redan vid inspelning. Pröva lite olika placeringar av miken, spela in en test och lyssna. Du kommer att tacka dej själv när du sitter och redigerar...Det är värt besväret. Jag lovar. almas 0 Quote
Ayame Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Tja almas, tråden är gammal men jag kör en då. Eftersom du har arbetat med ljud så skulle du kanske kunna rekommendera en bra mick för filminspelning? vore mycket tacksam! 0 Quote
Luzer Posted December 2, 2004 Posted December 2, 2004 Den mest använda miken vid filminspelning som jag känner till är sennheiser Mkh-50. Den låter ruggigt bra enligt dom flesta, kostar dock nypris c:a 15000 för ett helt kit misstänker jag. En annan äldre mik som många fortfarande avgudar och som också låter mkt bra är sennheiser Mkh-416, den är mer riktiad än Mkh-50 och låter mer lika en Mkh-60 som är en mer riktad version av Mkh-50 fast jag tycker dom låter väldigt olika. Sedan finns det budgetvarianterna med K6 modul + olika membran man skruvar på, det dom flesta kör med är Me-66 som är riktad. K6 + Me-66 går väl på en 5000 men då tycker jag att man hellre sparar lite till och köper en begangnad 416. Me klassen låter inge vidare när man jämför. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 3, 2004 Posted December 3, 2004 I dom fall jag inte fått en Sennheiser-shotgun att leka med på fältet (mina personliga favoriter) så har jag faktiskt använt en av mina gamla vanliga ADK-51:er! Dom låter snuskigt bra för sin prislapp (runt 2000), men nackdelen är att dom inte tål väta lika bra, dom är inte speciellt riktade (vanlig njure), & dom väger runt kilot...kan kännas i axlarna efter ett pass med en 2-meters boom ;-) Har även lekt runt med en Røde NT-3, åsså hygglig med tanke på prislapp & inbyggd batteri-strömmatning...men den låter lite stelt. Rekomenderas enbart om man har väldigt lite pengar & ingen DAT eller DV med inbyggd fantommatning. 0 Quote
Luzer Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Nt´3an har jag också funderat på om den inte borde funka. Fast den stora fördelen med "filmmikarna" är ju att man får redigt med kräm ur dom. Vilket borde löna sig om man inte har budget till att ha hyfsade preampar tycker man ju. 0 Quote
Fresno Posted August 31, 2005 Posted August 31, 2005 Är det nån som testat Yoga mikrofonen från Teknikmagasinet? Bra eller anus? 0 Quote
krockis Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 jag använde en Sennheiser MKH416 när ja filmade sist, grymt ljud får jag säga. jag skulle hellre hyra/spara än ha skitgrejer på plats. bra ljud är det viktigaste efter en tight historia. ingen pallar att titta på en film där man inte hör vad de säger men lite sämre bild kan man ju ta i värsta fall... 0 Quote
Christian van Caine Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 Att man inte har dom dyraste sakerna betyder inte automatiskt att det låter skit. En sämre mick i händerna på nån som vet vad han gör låter vida överlägsen en 416 i händerna på ett nöt. ....sett för många exempel.... Viktigaste när man köper mick är att man har god tydlighet, i vart fall som amatör. Resten är bonus & överkurs. När man börjar jobba på allvar däremot så är det en annan sak, men även där gäller att omdömmet bestämmer & billigare saker ibland funkar bättre än vissa ganska dyra prylar. Akustik kan bete sig väldigt lynning, & något man måste ta hänsyn till. 0 Quote
Santafantasma Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 [citat=Christian van Caine]Att man inte har dom dyraste sakerna betyder inte automatiskt att det låter skit. [/citat] Jag håller med dig totalt! Jag använder en mikrofon som kostade 249 kr på Clas Ohlson (-15% pers. rab) =) Den funkar iaf helt jäkla utmärkt! funkar lika bra som en annan som kostade 1500 kr, kom inte ihåg namnet på den... Jag använde 249 kr versionen när jag gjorde min senaste film och under de scener som spelades in i otrolig vind och blåst, tejpade jag bara fast två stycken vanliga sockar på den...ingen förlust i ljud alls och vinden störde inte i mikrofonen...=) 0 Quote
Depeche_corbijn Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Sennheiser Mkh-50 låter mycket bra men är extremt känslig för bummel. Inte att rekommendera på bom. 416 är ett bättre val. Väldigt riktad. 0 Quote
Luzer Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 [citat=Depeche_corbijn]Sennheiser Mkh-50 låter mycket bra men är extremt känslig för bummel. Inte att rekommendera på bom. 416 är ett bättre val. Väldigt riktad.[/citat] Det är därför det är en självklarhet att använda Hp-filtret på 50´an för 99% av alla som använder den ;) Annars blir den väldigt basig. Så bummlet är ingen fara, då är det värre att det kan småfasa ibland, men fördelarna väger upp de pyttesmå nackdelarna. 0 Quote
Depeche_corbijn Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Det hjölper inte. Mkh-50 är fruktansvärt lätt i vikt därav att den är extremt känslig för bummel ;) Den väger trots allt bara 100 gram... Den är jätterbra för inspelning i ljudstudio tex vid speakerinläsning. Sen tycker jag iofs att den låter lite näsig men det är en rent personlig åsikt. Känner inget eng-ljud som använder den vid inspelning. 0 Quote
Depeche_corbijn Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 [citat=Luzer][citat=Depeche_corbijn]Sennheiser Mkh-50 låter mycket bra men är extremt känslig för bummel. Inte att rekommendera på bom. 416 är ett bättre val. Väldigt riktad.[/citat] Det är därför det är en självklarhet att använda Hp-filtret på 50´an för 99% av alla som använder den ;) Annars blir den väldigt basig. Så bummlet är ingen fara, då är det värre att det kan småfasa ibland, men fördelarna väger upp de pyttesmå nackdelarna.[/citat] Hur fasar du ut ett monoljud? 0 Quote
Luzer Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Alla mikrofoner som är riktade har risk för att fasa eftersom dom jobbar med principen att fasa ut de ljud som kommer från sidorna. Så du kan allt fasa ett monoljud, lite svårare att få bukt med det bara eftersom fasningen inte är uppdelad i 2 olika regioner som man kan flytta på :( När det gäller användningen av Mkh-50 så är det nog 2 olika skolor bara. Alla jag jobbat med / jobbar med använder i princip alltid 50 an när det finns pengar. Sen är det klart att man använder andra mikar också, men 50an är nästan alltid den man använder mest, iaf interiört. Men jag är övertygat om att det finns andra minst lika bra mikrofoner. 0 Quote
Depeche_corbijn Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Kanske jag är för darrhänt för o använda mig av en 50'a. Sen måste jag erkänna att jag inte gör så mycket engljud. En blek protoolare är det jag är :D Den fungerar mycket bra vid speakerinläsning :) 0 Quote
Luzer Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 [citat=Depeche_corbijn]Kanske jag är för darrhänt för o använda mig av en 50'a. Sen måste jag erkänna att jag inte gör så mycket engljud. En blek protoolare är det jag är :D Den fungerar mycket bra vid speakerinläsning :)[/citat] Kul med fler protoolare ;) Vad pysslar du mest med i protools? 0 Quote
Christian van Caine Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Om man inte vill ha en mick som är känslig för vind så måste man ha en rundtagande, men det är inte precis att rekomendera för ext-upptagning, åtminstonde inte i stan. Använte både 50 & 416 flitigt ute med gott resultat, men iom att båda är väldigt riktade (= massor med proxi), så får man ju vara försiktig. Givetvis går det att fasa ur en monosignal, det är ju sånt som bla Phaser & Flanger är baserade på. Samma aukustiska fenomen finns överallt i naturen & kallas akustik :-) ....eller ja, fasningen är en del av akustiken. 0 Quote
Megafon Posted October 7, 2011 Posted October 7, 2011 Jobbar mkt som eng-ljud och använder olika mickar för olika behov. MKH 50 är given i min packning, däremot tycker jag att 416 är för snäv, finns det möjlighet är Neumann KMR-80 en grymt bra riktmick. Ett vettigt budgetalternativ som också funkar som allroundmick är Rödes NTG-1, mer riktad än MKH 50 men inte så snäv som 416, kostar under 2000! 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.