Jump to content

Fungerar denna mikrofonen?


always89
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Funkar nog men resultatet blir nog inte riktigt vad du önskar. Om du tycker att du har råd så köp något bättre. Det gör så mycket på intrycket av din film/inslag om ljudet är bra.

Jag har jobbat på SVT som frilansljudtekniker i många år så jag har sett både det som är bra och det som är riktigt dåligt. Och som sagt, kolla så att ljudet blir bra redan vid inspelning. Pröva lite olika placeringar av miken, spela in en test och lyssna. Du kommer att tacka dej själv när du sitter och redigerar...Det är värt besväret. Jag lovar.

 

almas

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Den mest använda miken vid filminspelning som jag känner till är sennheiser Mkh-50. Den låter ruggigt bra enligt dom flesta, kostar dock nypris c:a 15000 för ett helt kit misstänker jag. En annan äldre mik som många fortfarande avgudar och som också låter mkt bra är sennheiser Mkh-416, den är mer riktiad än Mkh-50 och låter mer lika en Mkh-60 som är en mer riktad version av Mkh-50 fast jag tycker dom låter väldigt olika. Sedan finns det budgetvarianterna med K6 modul + olika membran man skruvar på, det dom flesta kör med är Me-66 som är riktad. K6 + Me-66 går väl på en 5000 men då tycker jag att man hellre sparar lite till och köper en begangnad 416. Me klassen låter inge vidare när man jämför.

Link to comment
Share on other sites

I dom fall jag inte fått en Sennheiser-shotgun att leka med på fältet (mina personliga favoriter) så har jag faktiskt använt en av mina gamla vanliga ADK-51:er!

Dom låter snuskigt bra för sin prislapp (runt 2000), men nackdelen är att dom inte tål väta lika bra, dom är inte speciellt riktade (vanlig njure), & dom väger runt kilot...kan kännas i axlarna efter ett pass med en 2-meters boom ;-)

 

Har även lekt runt med en Røde NT-3, åsså hygglig med tanke på prislapp & inbyggd batteri-strömmatning...men den låter lite stelt. Rekomenderas enbart om man har väldigt lite pengar & ingen DAT eller DV med inbyggd fantommatning.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

jag använde en Sennheiser MKH416 när ja filmade sist, grymt ljud får jag säga. jag skulle hellre hyra/spara än ha skitgrejer på plats. bra ljud är det viktigaste efter en tight historia. ingen pallar att titta på en film där man inte hör vad de säger men lite sämre bild kan man ju ta i värsta fall...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Att man inte har dom dyraste sakerna betyder inte automatiskt att det låter skit.

En sämre mick i händerna på nån som vet vad han gör låter vida överlägsen en 416 i händerna på ett nöt.

....sett för många exempel....

 

Viktigaste när man köper mick är att man har god tydlighet, i vart fall som amatör. Resten är bonus & överkurs.

När man börjar jobba på allvar däremot så är det en annan sak, men även där gäller att omdömmet bestämmer & billigare saker ibland funkar bättre än vissa ganska dyra prylar.

Akustik kan bete sig väldigt lynning, & något man måste ta hänsyn till.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Att man inte har dom dyraste sakerna betyder inte automatiskt att det låter skit.

[/citat]

Jag håller med dig totalt!

Jag använder en mikrofon som kostade 249 kr på Clas Ohlson (-15% pers. rab) =) Den funkar iaf helt jäkla utmärkt! funkar lika bra som en annan som kostade 1500 kr, kom inte ihåg namnet på den...

Jag använde 249 kr versionen när jag gjorde min senaste film och under de scener som spelades in i otrolig vind och blåst, tejpade jag bara fast två stycken vanliga sockar på den...ingen förlust i ljud alls och vinden störde inte i mikrofonen...=)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

[citat=Depeche_corbijn]Sennheiser Mkh-50 låter mycket bra men är extremt känslig för bummel. Inte att rekommendera på bom.

 

416 är ett bättre val. Väldigt riktad.[/citat]

 

Det är därför det är en självklarhet att använda Hp-filtret på 50´an för 99% av alla som använder den ;) Annars blir den väldigt basig. Så bummlet är ingen fara, då är det värre att det kan småfasa ibland, men fördelarna väger upp de pyttesmå nackdelarna.

Link to comment
Share on other sites

Det hjölper inte. Mkh-50 är fruktansvärt lätt i vikt därav att den är extremt känslig för bummel ;) Den väger trots allt bara 100 gram...

 

Den är jätterbra för inspelning i ljudstudio tex vid speakerinläsning. Sen tycker jag iofs att den låter lite näsig men det är en rent personlig åsikt.

 

Känner inget eng-ljud som använder den vid inspelning.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Luzer][citat=Depeche_corbijn]Sennheiser Mkh-50 låter mycket bra men är extremt känslig för bummel. Inte att rekommendera på bom.

 

416 är ett bättre val. Väldigt riktad.[/citat]

 

Det är därför det är en självklarhet att använda Hp-filtret på 50´an för 99% av alla som använder den ;) Annars blir den väldigt basig. Så bummlet är ingen fara, då är det värre att det kan småfasa ibland, men fördelarna väger upp de pyttesmå nackdelarna.[/citat]

Hur fasar du ut ett monoljud?

Link to comment
Share on other sites

Alla mikrofoner som är riktade har risk för att fasa eftersom dom jobbar med principen att fasa ut de ljud som kommer från sidorna. Så du kan allt fasa ett monoljud, lite svårare att få bukt med det bara eftersom fasningen inte är uppdelad i 2 olika regioner som man kan flytta på :(

 

När det gäller användningen av Mkh-50 så är det nog 2 olika skolor bara. Alla jag jobbat med / jobbar med använder i princip alltid 50 an när det finns pengar. Sen är det klart att man använder andra mikar också, men 50an är nästan alltid den man använder mest, iaf interiört. Men jag är övertygat om att det finns andra minst lika bra mikrofoner.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Depeche_corbijn]Kanske jag är för darrhänt för o använda mig av en 50'a. Sen måste jag erkänna att jag inte gör så mycket engljud. En blek protoolare är det jag är :D

 

Den fungerar mycket bra vid speakerinläsning :)[/citat]

Kul med fler protoolare ;) Vad pysslar du mest med i protools?

Link to comment
Share on other sites

Om man inte vill ha en mick som är känslig för vind så måste man ha en rundtagande, men det är inte precis att rekomendera för ext-upptagning, åtminstonde inte i stan.

Använte både 50 & 416 flitigt ute med gott resultat, men iom att båda är väldigt riktade (= massor med proxi), så får man ju vara försiktig.

 

Givetvis går det att fasa ur en monosignal, det är ju sånt som bla Phaser & Flanger är baserade på. Samma aukustiska fenomen finns överallt i naturen & kallas akustik :-)

....eller ja, fasningen är en del av akustiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jobbar mkt som eng-ljud och använder olika mickar för olika behov. MKH 50 är given i min packning, däremot tycker jag att 416 är för snäv, finns det möjlighet är Neumann KMR-80 en grymt bra riktmick. Ett vettigt budgetalternativ som också funkar som allroundmick är Rödes NTG-1, mer riktad än MKH 50 men inte så snäv som 416, kostar under 2000!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...