Gå till innehåll

Upphovsrättsfråga


grynet61

Recommended Posts

jag skulle fråga er hur är det med lag o så . när man vill fixa en informations film

om tex mobbning annat? kan man ta bilder från nät och text som står där redigera klippa ihop still bilder och även skriva själv efter en bild ? tex.det är en kränkning mmm. o annat efter varje bild? och lägga in en låt till filmen vilken som?

bilder står ej copy right på och alla bilder visas öppet på nät?

vet ni om det är tillåtet? jag läste i lagen o det verkar ej va nått fel men ni kan ju jag är nybörjare!?

ha de bra alla. bra sida ! lillan!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enkla och rent generalla svaret är att det är inte tillåtet att ta bilder varken från internet eller tidningar om du skall göra nått "riktigt" jobb med redigering. Om du skall redigera för eget bruk så spelar det ingen roll, då kan man göra som man vill, dels för att ingen kommer att se det, dels för att det är lagligt med att kopiera enstaka exemplar för enskillt bruk.

Det spelar ingen roll om det står copyrigth eller inte då i princip alla bilder skyddas av upphovsrättslagen. Sama sak med musik, den skyddas också av upphovrättslagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...