Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Capture video

Filmar hdv med Sony Z1 kamera och när jag tankar in hdv och ställer in seq på hdv så får jag upplösn på 1440 x 1080, kan jag inte få 1920 x 1080. Ställer jag seq på hdtv 1920x1080 så ställer den om seq automatiskt till 1440x1080, varför. Undrar även om det blir skillnad om jag har nåt capturekort typ aja el likn när jag tankar in video istället för med firewire. Blir videon bättre hur jag tankar in den eller?

Postad

Inte för att jag är något proffs på det här men...

Din kamera filmar i 1440x1080 så det är väl det är väl inte så konstigt att det blir det när du kör capture.

Postad

BlackMagic Intensity tar in 1440x1080 HDV som full 1920x1080 om man vill. (men du kan aldrig ändra det faktum att din kamera jobbar i 1440)

Du glömmer helt bort att skriva vilket program eller vilken plattform du jobbar med. Det är lättare att svara om man vet sånt.

Postad
BlackMagic Intensity tar in 1440x1080 HDV som full 1920x1080 om man vill. (men du kan aldrig ändra det faktum att din kamera jobbar i 1440)

Du glömmer helt bort att skriva vilket program eller vilken plattform du jobbar med. Det är lättare att svara om man vet sånt.

Jag jobbar i Final Cut studio macmiljö G5 quad Core 2,5 och vill ha så bra kvalitet som möjligt på reklamfilmer jag producerar, har förut kört dvcam och exporterat codec motion jpg och det blir kanon men vill försöka höja kvaliten ännu mer med min kamera Sony Z1. Får jag bättre kvalitet ut om jag anv capt kort typ black magic?

Postad

Nej, det får du inte, snarare tvärt om sämre kvalité. Din kamera spelar in 1440x1080 och trycker ut det som widescreen d.v.s. 1920x1080, fast det är ändå 1440x1080 så Final Cut gör helt rätt som ställer om för dig, skulle du konvertera bilden till 1920x1080 så förlorar du kvalité när den räknar om från 1440 till 1920. Din redigering tar bara in materialet exakt som det är utan kvalitéförlust vilket måste anses som smartast.

HDV är ett 4:3 format likt vårt 720x576 Pal format (vårt DV format, ungefär, vilket ju kan vara både wide eller vanligt) och inte ett äkta 16:9 format som riktig 1920x1080 HD är. Den exakta matten på 1080 HDV är bara att ta 720 (pal) gånger 2 och så har du 1440, rätt listigt va.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...