fredrik e Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Jag har bestämt mig för att skaffa en ny kamera. Jag har kollat igenom marknaden under ett litet tag nu och kommit fram till att jag helst skulle vilja köpa från Scandinavian Photo. Min budget är inte precis den största, så i min prisklass hittade jag Panasonic NV-GS500. Sedan så började jag söka igenom hela nätet lite mer och hittade även Panasonic NV-GS400, en kamera som jag verkligen fick upp ögonen för. Sedan så är det ju svårt att idag undgå allt snack om HDV. Fast jag kan så lite om detta så jag skulle nog föredra att slippa HDV även om jag har en fråga om det. Min fråga är egentligen då, om man väger in att priset jag håller mig till är ungefär 9 000-16 000 (absolut max!), vilken kamera är då mest värd att köpa? Hur stor är egentligen skillnaden mellan HDV och dessa två kameror, båda med 3 CCD: er? Panasonic NV-GS400 finns inte i Scandinavian Photos lager, tror ni de kan beställa den (Har skickat mejl, men inte fått svar än)? Finns det någon annan liknande affär (ingen skit så som ElGiganten) som man kan köpa den från? Hur stor är skillnaden mellan Panasonic NV-GS500 och 400? Tack på förhand!! 0 Citera
Norbert Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 GS400 säljs inte längre. Den får du leta begagnad isåfall, och även det är svårt. Skillnaden tror jag är att GS500 är mindre och fler manuella kontroller har tagit plats i menyn istället för som knappar på utsidan av kameran. GS500 har också fått en widescreendisplay, men båda spelar in i widescreen. Om du behöver HDV eller ej är det nog bara du själv som kan svara på. 0 Citera
fredrik e Postad 11 juli 2007 Författare Postad 11 juli 2007 Om du behöver HDV eller ej är det nog bara du själv som kan svara på. Det förstår jag, och i slutändan är det ju bara jag som kan svara på vilken kamera jag skall ha. Men jag kan inte skillnaden på HDV och DV liksom, så jag vill gärna veta vad ni tycker och vad som egentligen behövs för en amatörfilmare? Har hört om bl.a. Canon HV-10 och -20 nu också. Undrar om ni skulle välja dem över Panasonic NV-GS500, om NV-GS400 inte längre finns tillgänglig menar jag. Kan låta lite löjligt, men en annan anledning att jag just tänkte på NV-GS500 var för fokusreglaget runt linsen, något som jag finner mycket bekvämt. Men sedan kom jag att tänka på att man kanske kan få tag på någon annan sorts lins som har ett sådant reglage? 0 Citera
Norbert Postad 11 juli 2007 Postad 11 juli 2007 Att föredra en fokusring är inte löjligt. Det ser jag som en av nackdelarna med HV20 och HV10 som du nämner. För övrigt har jag listat allt jag kan komma på nu. Någon får rätta mig om jag har fel. HV20 fördelar: *Mer upplösning i HDV, ger även något bättre bild när det skalas ner till SD *Äkta 25p *Större bildsensor med större pixlar vilket ger mindre brus, bättre bildkvalitet och kortare skärpedjup HV20 nackdelar: *"Bara" en CMOS-sensor *Rullande slutare som gör att man måste vara mer försiktig med rörelser för att inte bilden ska bli förvrängd *Inte fullt manuella kontroller *Bakgrundsbrus i mikrofoningången GS400/500 fördelar: *3CCD för bättre färgåtergivning *Global slutare som lämpar sig bättre för mycket rörelse *Bättre manuella kontroller *Bättre ljud i mikrofoningången GS400/500 nackdelar: *"Bara" SD *Ej äkta 25p, bara ett fejkprogressivt läge som reducerar upplösning *Mindre bildsensor, mindre pixlar, brusigare bild, längre skärpedjup. 0 Citera
fredrik e Postad 12 juli 2007 Författare Postad 12 juli 2007 Jag läste i senaste DigitalVideo numret (tema om HDV) att HD ger en bild- och färgkvalitet som förbluffar din publik, men är det så att 3CCD överträffar HDV ändå? Ljudet i kamerans mic är inget problem för mig, separat mic kommer att inhandlas i samband med kameraköpet. Hela cirkusen kring HDV med HD-TV, HD-spelare och Blu-Ray alt. HD-DVD är ju ganska stor i och för sig. Tycker ni att det kompenseras utav HDV:s bildkvalite eller att jag helt enkelt skall köpa en NV-GS500? Hur ser förresten HDV ut på en vanlig TV? Om någon har erfarenhet av Panasonic NV-GS500 eller Canon HV-(skulle nog av 10 eller 20 föredra 20) får ni gärna säga vad ni tycker om den! 0 Citera
Norbert Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Vad jag vet blir färgerna bättre med en separat sensor för varje färg än med en sensor för alla färger, så jag tror att GS500 har ett litet övertag där. HDV har bättre pixelupplösning naturligtvis. Med mikrofoningång menar jag då mikrofoningången på kameran där du stoppar in en separat mikrofon. Man får alltså ett litet bakgrundsbrus när man använder en separat mikrofon med HV20. Hur mycket det stör är upp till var och en. Jag har aldrig ägt en hdtv eller någon spelare men jag valde ändå HV20 för att 25p är viktigt för mig, plus att dess bild nerskalad till SD verkar skarpare än bilden från en kamera som spelar in i SD. Bilden från just HV20 verkar dessutom vara lite mer naturligt skarp istället för den äckliga kantskärpan som majoriteten av dv-kameror lägger till. Sedan har man ju något så när framtidssäkrat sitt material om det spelas in som HDV. Min egen åsikt om HV20 är att den ger en oslagbar bildkvalitet i sin prisklass, men den kan vara lite svår att jobba med på grund av sina bristande manuella kontroller och sin rullande slutare. Man kan komma i närheten av full manuell kontroll om man har viljan och man kan minimera effekterna av den rullande slutaren genom att använda stabilisering och tänka på vad man gör. Läs mer om HV20 här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13186 0 Citera
e93mw Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Man kan komma i närheten av full manuell kontroll om man har viljan och man kan minimera effekterna av den rullande slutaren genom att använda stabilisering och tänka på vad man gör. Läs mer om HV20 här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13186 Vad innebär "rullande slutare"? 0 Citera
Norbert Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 En rullande slutare är en skiva med ett hål i som snurrar framför bildsensorn. När hålet är framför bildsensorn så exponeras den för ljus. Det betyder att om slutaren till exempel har sitt rotationscentrum till vänster om bildsensorn och snurrar medsols så exponeras hela tiden den övre delen av sensorn före den undre delen. Förskjutningen i bilden däremellan kan man kalla för en effekt av den rullande slutaren och det brukar bli mest uppenbart om du hinner röra kameran mycket medan sensorn exponeras. Den är därför mer känslig för rörelser, skakningar och vibrationer. Det brukar även märkas om man försöker filma kamerablixtar eller åskblixtar då endast ena halvan av bildsensorn hinner blir exponerad av blixtljuset. CCD-kameror har global slutare vilket betyder att varje pixel exponeras samtidigt. Rullande slutare är tydligen billigare att tillverka och du hittar därför en sån i de flesta CMOS-kameror. Det är så jag har fattat det, någon får rätta mig om jag har fel. 0 Citera
fredrik e Postad 13 juli 2007 Författare Postad 13 juli 2007 Ett par sista grejer, jag fattade aldrig riktigt det där med 25p, är det samma sak som 25fps(frames per second)? Är det nödvändigt att bränna ut på HD DVD/BluRay för HDV-material? Vilka manuella kontroller saknas förresten på HV20? Hur dåligt är skärpedjupet på NV-GS500? Den sista frågan må verka dum men jag är helt lost på det här ämnet nu, så även om jag kanske inte följer er uppmaning direkt efter att ha snackat med Scandinavian Photo så, vilken kamera utav NV-GS500 och HV20 tycker ni att jag skall köra på? 0 Citera
Norbert Postad 13 juli 2007 Postad 13 juli 2007 Yes, 25p är 25 hela bilder per sekund. GS500 spelar antingen in 50 halvbilder per sekund (50i) eller 25 helbilder med nedsatt upplösning. Naturligtvis går det att spela in 50i även med HV20. Om du vill se ditt material i HD på en hdtv utan att behöva koppla kameran eller datorn till tv:n så är något annat media som Blu-Ray eller HD-DVD nödvändigt. HV20s kontroller ser ut på följande vis: *Auto (kameran väljer allt) *Shutter priority mode (du väljer slutartid, kameran väljer bländare) *Aperture priority mode (du väljer bländare, kameran väljer slutartid) *Cine mode (kameran väljer allt) Utöver detta finns en joystick på baksidan som låser exponeringen och låter dig stega upp och ner till viss grad beroende på vad du har låst exponeringen på. Det betyder att du kan använda shutter priority mode för att välja en slutartid och sedan ha lite kontroll över bländaren med joysticken. Mer information om detta hittar du även i tråden om HV20 här på forumet. På GS500 är jag nästan säker på att det finns ett manuellt läge där du kan välja både slutare och bländare själv, men jag är inte 100% säker. Inget skärpedjup är dåligt, det är antingen kortare eller längre. GS500s bildsensorer är 1/4.7" stora medan HV20s bildsensor är 1/2.7". Ju större bildsensor desto kortare kan skärpedjupet bli. Ingen kan säga vilken kamera just du ska köra på. Du kan få så mycket information du vill ha om varje kamera, men sedan är det upp till dig att tolka informationen och basera ett val på dina egna prioriteringar. Mitt val var till exempel ganska enkelt eftersom jag tidigare har haft en kamera som klarar 25p och fattat tycke för den egenskapen. Det fanns alltså inga fler alternativ för mig i samma prisklass. 0 Citera
fredrik e Postad 14 juli 2007 Författare Postad 14 juli 2007 Tack så mycket! Jag skall prata med Scandinavian Photo och se vad jag kommer fram till. Jag återkommer i den här tråden senare med vilken kamera det blev. Tack ännu en gång, förresten! 0 Citera
fredrik e Postad 1 augusti 2007 Författare Postad 1 augusti 2007 Tack så mycket! Jag återkommer i den här tråden senare med vilken kamera det blev. Det blev en NV-GS500, det kändes som att den i sutändan drog det längsta strået. Och jag måste säga att jag är mycket nöjd med det jag sett hittills. Tyvärr har jag inte fått en chans att importera materialet till en dator än, vilket egentligen är själva avslöjandet av materialets kvalité, men som sagt så är jag ändå mycket nöjd med det jag sett hittills. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.