Jump to content

Lära sig digital efterproduktion

jackass
 Share

Recommended Posts

Tjoho!

Hyrde filmen "Skenbart" igår, en underbar film. Såg på extramaterialet där se visade hur de gjorde specialeffekterna och blev helt såld. "Det vill jag göra!" kände jag. Nu är frågan var man lär sig om sånt, datorredigering, animering, blåskärm och allt sånt där. Vilka högskolor/universitet som har kurser i såna ämnen. Tänkte kika vidare och se om det rä något att satsa på för mig. Länktips tas gärna emot!

För övrigt kan jag rekommendera filmen. Är svartvit, svensk och har en mkt skön känsla.

MVH Jonas

Jag såg den igår och älskar den =)

Det är inte ofta det kommer såna här oldschool-filmer.

Mycket bra arbetat Peter Dalle!

Filmskolan i Molkolm går igenom alla grunder och mycket mer inom filmyrket. Så ring dom och kolla om det också gäller digitala effekter.

Ett första steg kan vara att titta på tidningen Cinefex hemsida. Adress http://www.cinefex.com Denna tidning är branschledande inom Special Effekter.

Det finns dessutom ett antal bra böcker om detta ämne t.ex. Digital Compositing In Depth. Handlar om Digital Effekter. En bibel för den intresserade. Mycket tips, råd och kunskap på detta område.

Riktiga pojkar gör det med Lightworks

• 2 weeks later...

En bra gymnasieutbildning är Audio Visuell It/Design på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg.. Jag går där och den är mkt bra.. ämnen är bl.a. digitalvideo/ljudredigering, digitalt berättande, virtuell Scenografi och 3d-animering..

En bra gymnasieutbildning är Audio Visuell It/Design på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg.. Jag går där och den är mkt bra.. ämnen är bl.a. digitalvideo/ljudredigering, digitalt berättande, virtuell Scenografi och 3d-animering..