jackass Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 Tjoho! Hyrde filmen "Skenbart" igår, en underbar film. Såg på extramaterialet där se visade hur de gjorde specialeffekterna och blev helt såld. "Det vill jag göra!" kände jag. Nu är frågan var man lär sig om sånt, datorredigering, animering, blåskärm och allt sånt där. Vilka högskolor/universitet som har kurser i såna ämnen. Tänkte kika vidare och se om det rä något att satsa på för mig. Länktips tas gärna emot! För övrigt kan jag rekommendera filmen. Är svartvit, svensk och har en mkt skön känsla. MVH Jonas 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJ_BMC Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Tjenare Joo det finns många skolor som lär ut det här kan du gå in och kolla runt lite http://www.voodoofilm.org/adresser/cat.aspx/2/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ufosxm Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Jag såg den igår och älskar den =) Det är inte ofta det kommer såna här oldschool-filmer. Mycket bra arbetat Peter Dalle! Filmskolan i Molkolm går igenom alla grunder och mycket mer inom filmyrket. Så ring dom och kolla om det också gäller digitala effekter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Moviemaker Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Ett första steg kan vara att titta på tidningen Cinefex hemsida. Adress http://www.cinefex.com Denna tidning är branschledande inom Special Effekter. Det finns dessutom ett antal bra böcker om detta ämne t.ex. Digital Compositing In Depth. Handlar om Digital Effekter. En bibel för den intresserade. Mycket tips, råd och kunskap på detta område. _______________________________ Riktiga pojkar gör det med Lightworks 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotzzo Posted June 11, 2004 Share Posted June 11, 2004 En bra gymnasieutbildning är Audio Visuell It/Design på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg.. Jag går där och den är mkt bra.. ämnen är bl.a. digitalvideo/ljudredigering, digitalt berättande, virtuell Scenografi och 3d-animering.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotzzo Posted June 11, 2004 Share Posted June 11, 2004 En bra gymnasieutbildning är Audio Visuell It/Design på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg.. Jag går där och den är mkt bra.. ämnen är bl.a. digitalvideo/ljudredigering, digitalt berättande, virtuell Scenografi och 3d-animering.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted June 12, 2004 Share Posted June 12, 2004 Här är en hemsida där man kan visa och prata om visuella effekter (mycket 3D, compositing, motion tracking och så) där de också brukar ha tävlingar i bland. Finns dom där som är otroligt duktiga inom det som de håller på med! http://www.vfxtalk.com 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts