Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Gokväll nyblivna intressekollegor. Första inlägget här för mig. Saken är: jag behöver er underbara hjälp med att hitta rätt kamera för mig.

Har redigerat mycket innan och vill komma lite seriösare. Hade en JVC GR-D50 som första kamera. Men nu vill jag ha bättre kvalite på filmerna. Vad jag kräver:

- Inspelningsformat: MiniDV (ingen HDV, hårdisk, DVD etc.)

- Mini/max budget: 5000-12000 kr.

- Mitt stora krav är att bildkvalitén är grym. Fixar egna promovideos på hobbynivå.

- Spelar in shower jag gör på scen, så en kamera som tar upp ljuset bra.

- LCD skärm

- Firewire in -och utgång (eller funkar det bättre med USB?)

- Mick, inget måste men kan vara kul.

- Sist men inte minst: hade varit kul om man kunde få med mycket, heter det vidvinkels objektiv? Ingen koll...

Vad jag har hört är 3CCD och progressiv slutare grymt att ha fast detta under

10 000 kr är inte värt att satsa på. Stämmer det?

Tänkta kameror (mycket från Pricerunner och Testvinnare.se):

- Panasonic NV-GS (500, 180, 280... Det verkar vara en bra serie)

- Canon MVX35i

Sorry, det blev mycket. Jag är oehört tacksam för all hjälp! Tusen tack på förhand. Väntar spänt på svar!

Inspelningsbara hälsningar :-)

/Pär

PS. Har snabbt solllat bort en del kamror på Pricerunner.se

http://se.pricerunner.com/pc/8/Videokameror-produktjaemfoerelse?saved_products=0%2C548648%2C555332%2C549950%2C167760%2C214314%2C166572%2C331612&c_548648=548648&c_555332=555332&c_549950=549950&c_167760=167760&c_214314=214314&c_166572=166572&c_331612=331612

Postad
Vill du ha grymt bra bildkvalité så rekommenderar jag Canon HV20

http://se.pricerunner.com/pl/8-879347/Videokameror/Canon-HV20-priser

Som har problem med WOBBLING.

Skulle rekomendera DV ett tag till, en Panasonic nv-230/320 är en rätt bra och billig 3CCD kameran, inte så dyr heller. Annars kanske en begangnad Semi-pro kamera skulle vara bra, de är lite större blir satbilare bilder och har mycket manuella funktioner.

Postad

Aha, nytt ord. Vad är wobbling?

/Pär

Har du en mobil, ja du vet vobblar, skakigt fast mjukt, ungefär som om bilden är gjord av gelé

Postad
finns bara en kamera för dig, panasonic nv-gs500 bästa kameran för 17k och neråt ifall hdv inte är ett måste

och ni som säger hv20, varför? han vill inte ha hdv

Man kan ju filma miniDV med HV20 med, men skall man inte filma i HDV så är väl 25P enda fördelen kvar på kameran.

Postad
Man kan ju filma miniDV med HV20 med, men skall man inte filma i HDV så är väl 25P enda fördelen kvar på kameran.

Så du menar att man kan ställa "av-och-på" hdv och spela in som minidv och sen i redigeringsprogrammet ska det inte vara nån skillnad?

Jag känner att HDV kanske är ett alternativ men är bara orolig för slutredigeringen att det inte ska gå att få in filmen...

/Pär

Postad

Tror tom om jag inte minns fel att du kan spela in som HDV och skicka ut en DV signal via firewire. Så att du har en HD som källa på bandet för framtida bruk .

Men vad skall du klippa på?

Postad

Skulle rekomendera DV ett tag till, en Panasonic nv-230/320 är en rätt bra och billig 3CCD kameran, inte så dyr heller. Annars kanske en begangnad Semi-pro kamera skulle vara bra, de är lite större blir satbilare bilder och har mycket manuella funktioner.

Panasonic nv-230/320 har väl inte dv-in???

Hur gör man då för att lägga tillbaka redigerade filmer på dv-bandet??? Via USB 2.0????

funkar det lika bra med usb2.0 som med dv-ut och in (usb behöver man bara en ingång klarar både upp och ner????

Postad
Panasonic nv-230/320 har väl inte dv-in???

Hur gör man då för att lägga tillbaka redigerade filmer på dv-bandet??? Via USB 2.0????

funkar det lika bra med usb2.0 som med dv-ut och in (usb behöver man bara en ingång klarar både upp och ner????

nej, det går helt enkelt inte. kan tillägga att jag aldrig lagt tillbaka redigerade filmer på dv-band, det blir dvd och sen behåller jag dv-filerna på hårddisken så länge jag kan, jag menar du vill ju kanske spara projektfiler mm också. Annars kan du ju göra en backup till data-dvd, tape eller t o m extern hårddisk.

Postad
nej, det går helt enkelt inte. kan tillägga att jag aldrig lagt tillbaka redigerade filmer på dv-band, det blir dvd och sen behåller jag dv-filerna på hårddisken så länge jag kan, jag menar du vill ju kanske spara projektfiler mm också. Annars kan du ju göra en backup till data-dvd, tape eller t o m extern hårddisk.

jag har läst att det blir mycket sämre kvalitet på filmer som man bränner ut på dvd.

jag citerar

"Dv-ingång. Om du vill ha full kvalitet på färdigredigerade filmer skapade i mini-dv-format måste din kamera ha en dv-ingång så att materialet kan kopieras tillbaka från datorn, annars får du nöja dig med dvd-kopians lägre kvalitet."

taget från detta Sydsvenskans tips att tänka på när du köper videokamera:

http://sydsvenskan.se/incoming/article155110.ece

hur mycket sämre kvalitet blir det???

Ingen är gladare äjn jag om man inte behöver en dv-ingång, för då finns det genast fler kameror som är intressanta!

Postad
jag har läst att det blir mycket sämre kvalitet på filmer som man bränner ut på dvd.

jag citerar

"Dv-ingång. Om du vill ha full kvalitet på färdigredigerade filmer skapade i mini-dv-format måste din kamera ha en dv-ingång så att materialet kan kopieras tillbaka från datorn, annars får du nöja dig med dvd-kopians lägre kvalitet."

taget från detta Sydsvenskans tips att tänka på när du köper videokamera:

http://sydsvenskan.se/incoming/article155110.ece

hur mycket sämre kvalitet blir det???

Ingen är gladare äjn jag om man inte behöver en dv-ingång, för då finns det genast fler kameror som är intressanta!

Det är inte bara bildkvalitet man bör fundera på här. Hur du kommer använda materialet spelar minst lika stor roll. Tänk på att det kan vara bökigt att hålla på och spola fram och tillbaka när svärmor väntar otåligt på att få se er Thailand-film. Dessutom så får du ett mekaniskt slitage på mini-DV-banden med tiden om du tittar mycket på dem. Att bara slänga in en DVD-skiva och direkt välja kaptitel är oerhört mycket smidigare.

Om du å andra sidan gör egna spelfilmer o grejer så blir det ju annorlunda, eftersom du då vill prioritera bildkvalitet.

Postad
Det är inte bara bildkvalitet man bör fundera på här. Hur du kommer använda materialet spelar minst lika stor roll. Tänk på att det kan vara bökigt att hålla på och spola fram och tillbaka när svärmor väntar otåligt på att få se er Thailand-film. Dessutom så får du ett mekaniskt slitage på mini-DV-banden med tiden om du tittar mycket på dem. Att bara slänga in en DVD-skiva och direkt välja kaptitel är oerhört mycket smidigare.

Om du å andra sidan gör egna spelfilmer o grejer så blir det ju annorlunda, eftersom du då vill prioritera bildkvalitet.

okej, ja jag ska bara filma semester och festeer å såna grejer å om bildkvaliten bara är av marginell skillnad så är ju dvd att föredra.

Men det är fortfarande dv-band som gäller då istället för hårddisk som för mig känns lättare (bara att plugga in med usb och ta över sen klart lixom). Men den försämrar bilden genom komprimering vad jag har förstått, och då blir det bättre bild med att filma på dv lägga in på datorn och göra om till dvd format?

hur står sig jvc, och panasonic mot Sony?

Postad

Man behöver ju inte komprimera till DVD-Video format när man sparar miniDV på DVD-skivor via datorns brännare. Man kan ju använda DVD som ren fillagring, d.v.s. spara DV-filerna som råfiler. Då behövs det 3 stycken DVD-skivor för att rymma alla rådata som finns på ett 60 minuters miniDV-band. Eftersom det är en digital kopia hela vägen från bandet till DVD-skivan utan omkomprimering så blir det ju ingen kvalitetsförlust alls.

Däremot så kan man inte titta på sådana skivor i DVD-spelaren, detta gör man ju som säkerhetskopiering av det man filmat så man kan redigera i framtiden. Det är förstås praktiskt att även göra en DVD-Videoskiva som man kan titta på, men ska inte glömma att säkerhetskopiera originalfilerna.

Postad
Tror tom om jag inte minns fel att du kan spela in som HDV och skicka ut en DV signal via firewire. Så att du har en HD som källa på bandet för framtida bruk .

Men vad skall du klippa på?

Premier pro 2.0 är det som ligger närmast. Kanske Vegas... Har faktiskt lagt en tråd om detta:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15686

Sen har jag en dator med:

AMD Athlon™ 64 X2 Dual core processor 3800

1 gig RAM

NVIDIA GeForce 6800 series GPU

Det borde jag klara mig på va? Tänkte att det vore helt lugnt om jag köper till 1 gig minne...

Postad

Ok. Efter era underbara svar så har jag som sagt fått tankar kring att kanske köpa HDV kamera.

Har kikat på CanonHV20 som föreslagits, bra pris och den verkar fylla mina krav (dock inte DV-ingång). Har ni några fler förslag på HDV kamror som uppfyller kraven överst?

Puh, det är lurigt men klart jag vill vara säker på att jag gör det bästa köpet!

Tack ännu en gång för er hjälpsamhet.

/Pär

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...