Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har kollat på en shotgoun mikrofon AKG c747 som verkar användas till konferenser, orkestrar, körer mm. Mikrofonen är relativt liten. Kostar ca 4000-5000 kr ny men kan få den billigt beg.

Jag ska använda den i intervjusammanhang i en utomhus miljö och sätta den på en bom.

Någon som har hört talas om denna mikrofon och vad tror expertpanelen om den?

http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,243,pid,243,nodeid,2,_language,EN.html

http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile/datei/65/C7474055c24ce4b7f.pdf

Postad

Utan tvekan en trevlig liten mick, men den är ganska riktad, vilket betyder att den inte fungerar ute när det blåser aldrig så lite som den är.

Skumt, förväntade mig faktiskt mer riktning i en shotgun...jäjä :-)

Ska du använda den ute så behöver du zeppelinare till den, vilket, misstänker jga starkt, kan bli svårt.

Alternativet kan vara att använda en rundtagande mick istället, men då får man en hoper nya problem istället.

Är det väldigt lite nojs runtomkring så funkar dom väldigt bra. Dom är helt okänsliga för vind eftersom dom inte har någon som helst proximitetseffekt, & dom kan utan vidare ta upp intervjuaren & utfrågningsoffret tillsammans utan problem....tyvärr tar dom även upp omgivningen lika generöst.

Riktade mickar, som den här, är uppbyggda enligt en princip med två membran, & det ger dom proxieffekt, vilket är vad man uppfattar som bummel när det blåser...eller man råkar blåsa själv i micken.

Jag har bara sett den i all hast, så minns den inte väldigt väl, men trots lite begränsad frequensgång (30-18.000 med dippar lite här & där) så kan jag inte påminna mig att det var något som direkt störde mig :-)

Vad kan du få den för? Har du möjlighet att få testa den lite först?

Den är dock till för konferrans i första hand, så jag skulle nog rekomendera att kolla upp exempelvis Rödes NTG-1 eller 2, NT-3 eller Sennheiser K6 med shotgunkapsel, som verkligen är gjorda för inspelning, i första hand innan du gör nåt.

Även Audio-Technica har gjort mickar jag gillat starkt, men minnas tyvärr verkligen inte modellbeteckningen.

Postad

Jag provlyssnade mikrofonen sedan lyssnade jag på en Sennheiser 416 å jävlar vilken skillnad det var. När jag har hört hur bra Sennheiser mikrofonen lät så känns det väldigt tråkigt att filma med AKG mikrofonen. Jag hyr hellre bra utrustning helt enkelt än å kör med den.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...