anders10 Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Hej! Läste en artickel i Film och TV om Triangelfilms konkurs. Där nämndes en hel del siffror hit och dit. Bland annat inköpspris på olika filmer. Någon som vet hur "hela kedjan" ser ut med utgifter och inkomster för importören? Tex: Vad tjänar filmimportören per såld biobiljett? Har han någon procent på biljettintekterna eller får en fast summa per såld biljett? Hur går det till rent praktiskt att importera en film och sälja den vidare? Av vem köper man filmen/filmerna och till vem/vilka säljer man dom? Vad kostar det att importera en film (förstår att frågan är svårbesvarad..) men vi pratar alltså inte om MI3 eller Pirates of the caribbean... utan independent lågbudjetrulle som man hittar på någon medelmåttlig filmfestival.. Ja ja jag vet nog knappt själv vad jag försöker komma fram till..!! Låg och såg siffrorna flyga förfi när jag halvsovande kämpade mig igenom slutet av artickeln..Sigenarnas tid.. inköpt i början på 90-talet för 6500 dollar den gick 74 veckor på Grand och sågs av över 200 000 personer. Då tänkte jag, undrar vad dom fick per såld biljett.. Hoppas att någon har svaren!! Vänligen Anders 0 Citera
Munthe Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Man köper filmer direkt av producenterna eller av producentens sales rep. Oftas på någon av de stora filmmarknaderna (Cannes, Berlin, AFM, Toronto osv). Vad folk betalar för rättigheterna är en av branschens mest bevrade hemligheter. Det är en förhandlingsfråga helt och hållet. Det rör sig om allt från 5 000 kr till många miljoner. Som distributör får du räkna vinsten per såld biljett efter att dina kostnader för distributionen är betalad + att minst hälften av priset går till biografägaren och 6% går till SFI. 0 Citera
Andreas C Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Går 6% till SFI oavsett om filmen egentligen har någon koppling till dem? 0 Citera
Munthe Postad 2 juli 2007 Postad 2 juli 2007 Ja självklart. Moms och avgift till SFI måste alla betala. 0 Citera
Java ex Machina Postad 2 juli 2007 Postad 2 juli 2007 Som distributör får du räkna vinsten per såld biljett efter att dina kostnader för distributionen är betalad + att minst hälften av priset går till biografägaren och 6% går till SFI. Är du säker på att det är så mycket som går till biografen? För en biograf tjänar ju i princip inget alls på själva filmen, det rör sig om någon krona per biljett. Det är till och med så att om inte visst många biljetter till en föreställning säljs så kan biografen gå back på en visning iom kostnad för lokal, el, personal, etc. Själva vinsten kommer ju av godisförsäljning. 0 Citera
Munthe Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Javisst finns risken att gå back. Många hundra kvadratmeter mitt i city är ingen liten omkostnad. Men jag är rätt säker på att man brukar räkna bort ca hälften till biografägaren. SF som är både biografägare och dsitributör tar därmed hälften av biljettpriset som ägare och resten i egenskap av distributör (om det är en av deras egna filmer). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.