Gå till innehåll

Redigera HD


yooonis

Recommended Posts

Hej jag står inför ett kameraköp, jag funderar på att köpa Canon XH-A1 men jag vet väldigt lite om det här med HD. Jag har läst att man inte ska klippa HD direkt som det läggs in på datorn utan att man ska använda "intermediates". Vad menas med det? Någon som kan förklara vore väldigt shyst!

 

Och jag har en LCD HD ready tv, hur klipper/exporterar jag filmen så att jag kan se den med högsta kvalite?

 

Tacksam för svar!

 

Ha det gött!

 

//yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket en fråga om vad du ska redigera. Ska du bara klippa dokumentärt med ngn dissolve med raka klipp och en text här och där kan man ju lätt köra "native" HDV (finns i PPro, FCP 5/6, Avid 5 och uppåt).

 

Ska du över till en massa effektprogram är native HDV riktigt SEEEEEEEGT (programmen måste i "worst case scenario" läsa 12 frames för att visa en enda). Då är ngn form av intermediate codec att föredra (dvs du konverterar filerna till codectyp som har alla frames tillgängliga). Det tar större plats men blir mer lättjobbat.

 

Stort problem med alla HDV redigeringar är att det är svårt att se bilden på en lcd/plasma när man klipper. Du kan iofs ofta skicka ut bilden via grafikkortet men det är lite si och så med bildkvaliteten. Ett annat alternativ kan vara Decklinks Intensitykort med HDMI ut (finns till FCP/PPro) - den är dock lite buggig för tillfället (vilket jag tror Rogge kan intyga eftersom han har ett). Men Black Magic Design ska släppa en uppgradering snart som förhoppningsvis fixar lite av problemen.

 

Exporten sker antingen som HD DVD eller Blu ray. (Eller Div X HD, Quicktime h264, Flash Video HD eller Windows Media HD om du ska titta på dator). Eller givetvis HDV band.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket en fråga om vad du ska redigera. Ska du bara klippa dokumentärt med ngn dissolve med raka klipp och en text här och där kan man ju lätt köra "native" HDV (finns i PPro, FCP 5/6, Avid 5 och uppåt).

 

Ska du över till en massa effektprogram är native HDV riktigt SEEEEEEEGT (programmen måste i "worst case scenario" läsa 12 frames för att visa en enda). Då är ngn form av intermediate codec att föredra (dvs du konverterar filerna till codectyp som har alla frames tillgängliga). Det tar större plats men blir mer lättjobbat.

 

Stort problem med alla HDV redigeringar är att det är svårt att se bilden på en lcd/plasma när man klipper. Du kan iofs ofta skicka ut bilden via grafikkortet men det är lite si och så med bildkvaliteten. Ett annat alternativ kan vara Decklinks Intensitykort med HDMI ut (finns till FCP/PPro) - den är dock lite buggig för tillfället (vilket jag tror Rogge kan intyga eftersom han har ett). Men Black Magic Design ska släppa en uppgradering snart som förhoppningsvis fixar lite av problemen.

 

Exporten sker antingen som HD DVD eller Blu ray. (Eller Div X HD, Quicktime h264, Flash Video HD eller Windows Media HD om du ska titta på dator). Eller givetvis HDV band.

 

/Max

Tack för ett upplysande svar! Jag hade förmodligen tänkt redigera utan vidare effekter men det kanske blir en del filmer med effekter, tankar man in det som native då och sen exportar det via en codec eller? Jag fattar inte riktigt det här med codecs. Quicktime h264 finns det som alternativ att exporta i premiere pro?

 

Jag hade förmodligen tänkt tanka över filmen tillbaka på band o sen spela upp i tven men vilka kablar behöver man då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ett upplysande svar! Jag hade förmodligen tänkt redigera utan vidare effekter men det kanske blir en del filmer med effekter, tankar man in det som native då och sen exportar det via en codec eller? Jag fattar inte riktigt det här med codecs. Quicktime h264 finns det som alternativ att exporta i premiere pro?

 

Jag hade förmodligen tänkt tanka över filmen tillbaka på band o sen spela upp i tven men vilka kablar behöver man då?

 

H264 finns men går ju bara att spela upp i en dator. H264 används också som codec på både HD DVD och Blu ray.

 

Är det en film med ett fåtal effekter kan du klippa som native HDV och exportera ut "effektesekvenserna" som antingen okomprimerad HD eller stillbilssekvenser för bearbetning.

 

Jobbiga med HDV export till band är att det LÅNG tid. Kablarna beror på kameran, men antingen HDMI eller HD-komponent.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan även använda MPEG-2 på Bluray och HD-DVD så i princip ska man kunna konvertera från HDV till HD-DVD format utan någon kvalitetsförlust. Jag skulle nog föredra detta istället för h.264. Med andra ord behåll HDV-formatet så långt som möjligt. Å andra sidan finns ju möjligheten att skapa HD-DVD filformat på vanlig DVD-skiva (har för mig det kallas 3XDVD eller något sådant) och då blir speltiden rätt så kort i MPEG-2 så där kan det ju vara lönt med h.264 som kan komprimeras hårdare om man vill ha längre speltid.

 

HDV-export till band går väl i realtid? Alltså en timme video tar en timme att överföra från dator till band i kameran. Däremot kan det ta lång tid att rendera HDV-filen innan den går att exportera.

 

Jag funderar själv på att skaffa en Canon HV-20 och har alltså inte redigerat någon HDV ännu. Säg att jag bara lägger till en enda effekt i skarven mellan två scener och i övrigt vill jag behålla all originalvideo. Då bör väl redigeringsprogrammen kunna klara av att bara skyffla vidare originalvideon fram tills den punkt där ny rendering måste ske (alltså vid den inlagda effekten) och sedan när detta är avklarat kunna fortsätta skyffla vidare originalvideon utan att rendera den? Jag vet att det finns vissa redigeringsprogram för MPEG-2 som funkar på det viset (typ M2-Edit) så teoretiskt sett bör det vara möjligt. Det känns som att en sådan metod skulle kunna vara ganska snabb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte jämfört själv, men enligt alla jag pratat med (främst utvecklarna på Main Concept), så ger h.264 bättre kvalitet vid samma bitrate som MPEG2. Vi hade iofs en demo med 1-pass kodad MPEG2 HD på NAB som såg väldigt bra ut (med originalmaterial från Canon XL-H1). h.264 codecen är dock mer intensiv att koda/dekoda. (Ex PPro CS3 kan i en 8-core burk koda HDV > 1 pass MPEG2 HD snabbare än realtid medans HDV > 1 pass h.264 tar ca dubbelt så lång tid.)

 

HDV export är ju givet realtid när det renderats men kodningen till exportfilen är rätt tidskrävande.

 

Kan inte tala för andra men PPro gör inte smart-gop rendering av HDV. Däremot utnyttjar PPro inte redan renderade filer på timeline (vilket ju i så fall skulle innebära en 3: e generation). Tidsmässigt innebär det att det tar längre tid, men det är ger bättre kvalitet om effekter använts.

 

Smart-gop rendering finns som en sk "feature request" inför CS4.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren jag vet mer nu än vad jag gjorde innan. Även fast det här med codecs o intermediates är fortfarande lite suddigt för mig men skitsamma ja tror ja kommer fatta när jag väl prövat själv. Det bästa vore ju om man hade blue-ray brännare o spelare så kan man se det i full kvalle. I framtiden kommer det väl vara lika vanligt som dvd är nu så det är väl bara till o vänta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...