Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Du skriver inte vilken mjukvara du ska använda. Men det går säkerligen att redigera med de bägge. Men jag skulle uppgradera ett par punkter:

- Mer minne till 2Gb (eller åtminstone kolla så det går att uppgradera minnet).

- Ett separat grafikkort (bägge datorerna har inbyggda grafikkort).

Ingen av dom verkar ha en firewireport för att ansluta DV-kamera. Se till att det finns plats för en extra hårddisk. Sen skulle jag satsa på XP istället för Vista eftersom datorn inte är den värsta (Vista tar större resurser).

Max

Postad

Sen välj absolut inte Pentuim D!, du ska välja "C2D, eller Core 2 Duo", det är det som gäller. ex på namn: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz. Varför? det är bara till att googla namnet så ser du vad jag menar, C2D vinner alla prestanda tester, jämfört med AMD.

Postad

Instämmer... fast den kanske faller utanför den budgeten. Åtminstone i jämförelse med exempeldatorerna. Men om jag minns rätt ska väl Intel sänka priserna runt 20 eller så...?

/Max

Postad
Sen välj absolut inte Pentuim D!, du ska välja "C2D, eller Core 2 Duo", det är det som gäller. ex på namn: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz. Varför? det är bara till att googla namnet så ser du vad jag menar, C2D vinner alla prestanda tester, jämfört med AMD.

Så länge man inte vill ha det värsta som finns att få tag i(Idag är det Intel) så är det inte så säkert att man ska välja Intel före AMD. Gör istället en Pris/Prestanda jämförelse.

Datorbutikens priser:

C2D E6400 1.720:-

X2 5200+ 1.510:-

Dessa ligger väldigt nära varandra prestandamässigt, http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=593&page=1

Detta efter att AMD toksänkt sina priser för att kunna konkurera. Lägg därtill på att AM2 moderkorten ligger några hundralappar under de för C2D.

Ska man inte ha det värsta så ser jag iaf inte varför man måste välja intel, förutsatt att man inte tänker överklocka vilket C2D lär vara riktigt bra på.

Postad
Det lutar lite åt Compless Allround AN1666 med Intel Core 2 Duo E6600...

http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=34775

Men vilket operativsystem tycker ni att jag ska ta till den? Vista eller XP?

Gött! du gick på Intel, bra för dig.

XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP XP.... ja du fattar.

Oj, det var faktiskt ett riktigt bra pris, okey minnena kunde varit snabbare men ändå. och budget grafikkort är inte hela värden, kan du byta i framtiden.

Postad

Håller med - riktigt bra pris. Och bara så det är riktigt tydligt: XP. Så uppgraderar du Vista 64 Ultimate när MS släppt första servicepacken.

/Max

Postad
Håller med - riktigt bra pris. Och bara så det är riktigt tydligt: XP. Så uppgraderar du Vista 64 Ultimate när MS släppt första servicepacken.

/Max

Haha precis vad jag har tänkt faktiskt, OEM version då går på ~1800:- i dagsläget jämfört med Full som går på ~5000:-.

Men jag är som sagt sugen på 64, överhuvud taget, dock så hoppas jag på mer drivrutiner.

Postad

/Max

Jag ska komma ihåg det! Då blir det XP Pro... Men tror ni att alla delar grafikkort m.m. är kompitabla med Vista?

Postad

Riktigt bra val av dator måste jag säga. Jag byggde förresten en dator åt min moster som hade just det där Antec-chassit och blev imponerad hur tyst datorn blev då jag satte chassifläktarna på lägsta hastighet. Det är ett lagom litet chassi och datorn innehåller det mesta man behöver. Så småningom kommer du nog vilja sätta in mera hårddisk i den för hårddiskutrymme har man alltid brist på tycker jag när man håller på med video. Om jag minns rätt så finns det plats för ytterligare en hårddisk i chassit och det är ju enkelt att sätta dit själv när behovet uppstår.

Postad
Jag ska komma ihåg det! Då blir det XP Pro... Men tror ni att alla delar grafikkort m.m. är kompitabla med Vista?

Rimligen kompatibelt. Vet inte om grafikkortet är Direct X 10 kompatibelt men för videoredigering spelar inte det ngn roll (i princip alla videoprogram använder Open GL som accelerationsmetod och i det läget är kortet i "enklaste" laget). Däremot spelar Direct X 10 roll för vissa spel och för Aero gränssnittet i Vista med service pack 1 (som inte finns ännu). Men då kan du ju byta när du uppgraderar.

/Max

Postad

Core 2 Duo E6600 har ju också dubbla kärnor och 2,4 GHz, men prestandan hos E6600 är ändå överlägsen AMD-datorn. Tycker ditt förra alternativ med Intel E6600 var mycket bättre.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...