filmnisse Postad 27 juni 2007 Postad 27 juni 2007 Hej hopp! Har ett par frågor idag. Det ena gäller parantes. Här är ett exempel på en karaktärs första replik i mitt manus: JOHN (full) Jävla slyna! måste jag skriva parantesen varje gång innan John leverar en replik i scenen, eller räcker det med första repliken? Nästa fråga är ett scenbyte. Då har jag skrivit såhär: "Annika tittar åt båda hållen innan hon lämnar sidorummet och med snabba steg går hon in i... INT. KÖK – KVÄLL ...köket. Annika..." är det korrekt att skriva på det sättet? "...köket"? Tack på förhand! 0 Citera
precision motion Postad 27 juni 2007 Postad 27 juni 2007 Jag skulle göra hela lägenheten till en scen efter som det är tydligt att du inte av slutar scenens handling i varje rum. Ja, du fattar säkert vad du menar. Ifall handlingen fortsätter aktivt så gör det inget om personerna har flyttat sig två meter in i nästa rum. Angående det med paranteser skulle inte skriva ut det under varje utan kanske beskriva situvationen i scen beskrivningen innan dialogen. 0 Citera
jbergman Postad 28 juni 2007 Postad 28 juni 2007 Det har hänt att jag gjort som precision motion föreslår, att göra en hel lägenhet till en enda plats, men ett alternativ är att skriva INT. SIDORUM/KÖK - KVÄLL Så som du har skrivit är definitivt inte att rekommendera i det här fallet. Däremot funkar det i vissa lägen, se t ex http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11252 Angående parenteserna håller jag med precision motion. Allmänt kan väl sägas att du bör undvika parenteser så mycket som möjligt. Använd dem endast när det är nödvändigt. /Jakob 0 Citera
vilcans Postad 28 juni 2007 Postad 28 juni 2007 Ska man vara petig så används parenteser för att beskriva hur en replik ska sägas. I ditt fall så skulle jag föredra att du beskriver John som full i scenbeskrivningen. Det är ju inget som är specifikt bara för repliken. Och att ha med samma beskrivning i parentes innan varje replik verkar helt onödigt. Den andra frågan: Ja, skriv så. Eller alternativt: Annika tittar åt båda hållen innan hon lämnar sidorummet och med snabba steg går hon in i... INT. KÖK – KVÄLL Annika sliter upp kylskåpsdörren... D.v.s. upprepa inte rubriken. 0 Citera
filmnisse Postad 28 juni 2007 Författare Postad 28 juni 2007 tackar för allas hjälp! ska bara göra något åt slutet, sen kastar jag upp manuset här. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.