Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Jag skall köpa ny kamera snart och behöver lite tips om vad jag skall köpa för slags kamera. Som de flesta säkert redan vet så är jag endast 14 år och har inte en särskilt hög budget och kan därför bara köpa kameror runt 5000 SEK.

Jag funderade på den här kameran:

Klicka för länk

Det är en 3CCD-kamera, vilket jag behöver för greenscreen. Det är också en MiniDV-kamera. 3CCD skall tydligen ge otroligt bra bildkvalitet då de tre grundfärgerna stoppas in i olika chip. Jag behöver inte tänka på kamerans ljud då jag skall köpa en RÖDE mic till det.

Jag är oerhört tacksam för förslag på andra kameror eller tipsa mig om någon annan slags kamera jag borde köpa eller något liknande.

MVH

Carbe

Postad
Hallå!

Jag skall köpa ny kamera snart och behöver lite tips om vad jag skall köpa för slags kamera. Som de flesta säkert redan vet så är jag endast 14 år och har inte en särskilt hög budget och kan därför bara köpa kameror runt 5000 SEK.

Jag funderade på den här kameran:

Klicka för länk

Det är en 3CCD-kamera, vilket jag behöver för greenscreen. Det är också en MiniDV-kamera. 3CCD skall tydligen ge otroligt bra bildkvalitet då de tre grundfärgerna stoppas in i olika chip. Jag behöver inte tänka på kamerans ljud då jag skall köpa en RÖDE mic till det.

Jag är oerhört tacksam för förslag på andra kameror eller tipsa mig om någon annan slags kamera jag borde köpa eller något liknande.

MVH

Carbe

Det är en bra kamera tror jag. Gs320 är väll bätter men den kostar ju lite mera.

Postad

Jag tror den är helt okej för det priset. Jag köpte en GS180 i slutet av april i år och hittils har jag inget att klaga över. Och jag tror inte du värderar funktioner som redigering i kameran och liknade så högt, så kameran är nog bland de bästa i sin prisklass. Glöm inte att gämföra priset på olika butiker innan du köper något.

Postad

Jag tycker att du ska kolla om det finns möjlighet att koppla in en mikrofon eftersom du tänker köpa en, jag kollade snabbt igenom länken men kunde inte hitta mik-in eller vad det nu är som behövs för detta ändamål. På tal om Röde, när du har köpt den och provat kan du väl antingen skriva i en tråd eller via PM hur den funkar?

Postad

Fråga Film smurfen eller Erfa.

Både har en Röde Mic. :)

För övrigt:

Microphone = Stereo Zoom Mic, Wind Noise Reduction

Vad betyder det?

Postad
För övrigt:

Microphone = Stereo Zoom Mic, Wind Noise Reduction

Vad betyder det?

Jag tror att SZM betyder att om du zoomar in på ett motiv som gör ett ljud ifrån hör du det ljudet bättre (ungefär som att man ser motivet ''bättre'' när man zoomar in). Jag menar, om man inte har denna funktion spelar ju kameran in samma ljud hela tiden, vare sig du zoomar eller inte.

WNR=Vindbrusreduktion, mindre vindbrus helt enkelt. Hur bra det funkar uttalar jag mig inte om.

Postad
Vill du verkligen ha en kamera utan DV-ingång...? Du kan inte göra dv-masters, inte titta på materialet du klipper via en tv mm.

/Max

Han kan ju se de via s-video eller a/v ut. De enda han inte kan är att skicka tillbaka det, och i dagensläge har _nästan_ varenda käft en dvd-spelare hemma!

Postad

Joo... men han kan inte titta på filmen från Premiere > Kamera (fw in) > TV/Monitor. Skulle själv inte överleva en sekund utan fullskärmstitt vid redigeringen.

/Max

Postad
Joo... men han kan inte titta på filmen från Premiere > Kamera (fw in) > TV/Monitor. Skulle själv inte överleva en sekund utan fullskärmstitt vid redigeringen.

/Max

Själv har jag 2 monitorer, en där jag har själva redigeringen i fullskärm, sen på andra skärmen de vanliga. Behöver inte gå via någon kamera för de?

Postad

Iofs... men den bilden kan du inte lita på om du ska göra film som ex ska visas på TV. Helt livsfarligt att färgkorrigera på en dataskärm.

/Max

Postad
Iofs... men den bilden kan du inte lita på om du ska göra film som ex ska visas på TV. Helt livsfarligt att färgkorrigera på en dataskärm.

/Max

Egentligen är det tvärtom. En vanligt Bildrörs TV kan dölja brister i bilden mycket tydligare.

Hörde att Sony fick problem när de mastrade de första BD skivorna. De använda sig av CRT skärmar som dolde vissa brister i bilden. När folk sedan tittade på filmerna på LCD och Plasma såg de saker som de som mastrade inte hade sett.

Däremot så måste du ha en kalibrerad monitor när du grejar med bilden.

Postad

Håller inte med. En overlaybild, från viken applikation som helst (PPro/Vegas/Avid/FCP), visar inte det resultat som hamnar på dv/digibeta-bandet eller dvd:en. I fallet DVD är det ännu jobbigare eftersom komprimeringen också förändrar bilden.

Det handlar om grafikkortets inställningar för färger/gamma/svart och vit nivåer etc. Plus att grafikkorten oftast inte visar bilden i samma color space som TV-bilden slutligen hamnar i. Sen är signalvägen helt annorlunda, VGA eller DVI (oftast RGB), istället för standard PAL via ex SDI.

Ska man dessutom hålla på med grafik/animation och special effects är det katastrof om man sitter i exempelvis After Effects och jobbar eftersom det endast kan göra ram-previews i 1-field mode (vilket är OTROLIGT korkat men det är så det är). Mao, sitter du med endast en dataskärm, kan du missa skador/flicker/problem som endast finns på de ena del-bilden. Och det gäller de flesta videoprogram (åtminstone FCP/Avid och FCP visar bara 1-field på dataskärmen). Idealet är givetvis att du ska kolla på ALLA typer av skärmar men att bara lita på sin dataskärm, hur kalibrerad den än är, är inte bra. Men det handlar givetvis på vad man gör. Det är skillnad på hobbyprojekt och reklam-/långfilm som ska visas på tv.

Sen håller jag med om att man (tycker jag själv i alla fall) oftare kan se kompressionsproblem och annat enklare på LCD-skärmar. Det kommer säkerligen att förändras och många mjukvaror börjar införa "färgkalibrerings modes" (bla After Effects CS3) som kommer att göra det enklare. Men vi är inte där än...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...