Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Försöker få in material från en liten JVC GR-D246E till olika mindre redigeringsprogram (Windows moviem, Premiere Elements, Avid Free), men inget program tar bild från denna kamera. Programmen säger bara att det blir fel på den importerade filen. Går dock att spola etc från datorn. Programmen funkar med både Canon och Sony-kameror. Nån som vet om JVC brukar kräva nån speciell plugg? Kanhända är det mitt firewirekort som inte gillar JVC.

Postad

Inga firewirekort gillar JVC, definitivt inte VIA-baserade kort... Ibland, om man trixar runt lite med i vilken ordning man startar saker och ting, så kan det hjälpa. Du kan också testa att byta mellan lite olika varianter i device kontrollen plus att kolla Windows Update.

Men JVC är och förblir bökiga med sitt firewire protokoll (har påtalat det MÅNGA gånger till dom).

/Max

Postad

Det är en kompis kamera, han hade visst suttit en hel kväll med WinMM och trixat och till slut lyckats. Ska kolla hans inställningar. Tack iaf.

Ang "i vilken ordning". Tja det här med firewire verkar vara en egen liten värld. Har upplevt precis det du säger. Generellt har jag hört att man bör ha saker och ting inkopplade och gärna påslagna när man startar både dator och program. Dock har jag hört att man inte "skall" koppla in wiren med påslagen kamera får då kan datorn få sig en ström"kyss" den inte vill ha...

• 4 veckor senare...
Postad
Det är en kompis kamera, han hade visst suttit en hel kväll med WinMM och trixat och till slut lyckats. Ska kolla hans inställningar. Tack iaf.

Ang "i vilken ordning". Tja det här med firewire verkar vara en egen liten värld. Har upplevt precis det du säger. Generellt har jag hört att man bör ha saker och ting inkopplade och gärna påslagna när man startar både dator och program. Dock har jag hört att man inte "skall" koppla in wiren med påslagen kamera får då kan datorn få sig en ström"kyss" den inte vill ha...

Ubbe, du tror inte du kan skriva inställningar sen tro? jag har samma problem, lånar för tillfället en JVC miniDV videokamera, och får inte igång firewiren på något sätt, har tilloch med installerat om datorn och provat med win moviemaker, pinnacle 9 och premiere pro 2.0. så det skulle varit kanon och jag hade varit tacksam!

Postad

Hej jackpac,

tyvärr fick jag inte JVC-kameran att erkännas av datorn. Till slut tog jag en Canonkamera och satte kassetten i, då funkade det. Kompisen är inte så hemma på redigering, så han kan nog inte förklara heller. Föreslår att du gör en sökning på nätet med orden jvc, camera, premiere, recognize, firewire etc.

Postad

Okej Ubbe, tack annars, jag tänkte också att det e JVC som är helt off alltså. dom borde fixa det :) men det är ju tur att det inte är min kamera iallafall :) får testa mer med sökning och så småningom köpa ny kamera, tack så jättemycket annars ubbe :) ha det bra! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...