Gå till innehåll

Manus: Vissnade stjälkar (6 sidor)


Recommended Posts

Jag läste hela manuset och gillade det. Jag kunde verkligen se filmen framför mig när jag läste detta, och det är så man skall känna när man läser ett bra manus tycker jag. Berättelsen var mycket sorglig och gick rakt in i hjärtat på mig. Skulle gärna se den här som film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Skitkul att du tyckte om det carbe! Jo det är jäkligt sorgligt. Såsom det kan vara.

 

Manuset ska filmatiseras, jag vet bara inte när det kommer ske, planen är att skicka in det till Molkoms manustävling i augusti, om jag inte vinner eller kommer på 2:a plats så filmar jag det själv någongång i höst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att det är ett kul uppslag, men jag har två större invändningar. Den första är voice-overn. Mitt förslag är att du stryker den helt. Jepp, helt bort. Den andra invändningen är hallscenen, där det bara bollas repliker fram och tillbaka utan att det händer något i bild. Låt det hända något. Låt dem göra något. Och skär ner lite på replikerna; tystnad kan tala högre än ord.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar Jakob!

 

Angående voice-overn, jag har faktiskt funderat på att stryka monologerna. Jag ska tänka på det, har inte bestämt mig än, tycker om dem.

 

Du har rätt om hallscenen när du säger att det inte sker särskilt mycket i bild, jag tror jag har löst det, halvvägs in i den scenen ska Lenny knyta klart skorna och gå in i sovrummet för att hämta en jacka, Martje följer efter och diskussionen fortsätter därinne.

 

Jag vill ha en fladdrig klaustrofobisk känsla genom hela filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hallå på forumet!

 

En liten uppdatering: Jag har bestämt mig för att filmatisera ”Vissnade Stjälkar” i slutet av aug eller början på sep, rollerna som Lenny och Martje är tillsatta av en kille och tjej som jag spelar mot i en pjäs nu i sommar, har dessutom ordnat med en snubbe som ska göra filmmusiken.

 

MEN jag letar också efter en sminkös och en tekniskt skicklig regissör som kan hjälpa mig axla ansvaret, det är över 5 år sen jag var med och gjorde en film och jag känner mig ringrostig, jag har tänkt mig att jag ska sköta det mesta av personregin och låta den andra personen sköta den tekniska sidan. Så finns det någon regissör, sminkös som känner sig intresserade av detta? Bor du/ni i Gävletrakten? Om svaret är JA på dessa frågor, hör av er ögonaböj!

 

Just det, jag kan lika gärna passa på och göra reklam för pjäsen som jag ska medverka i.

 

"I sot och aska lagd" av Christian Löf, ett skådespel om händelser i Hamrångsbygden vid tiden för rysshärjningarna 1721.

Spelplats: Axmar Bruk, ca 50 km norr om Gävle efter Jungfrukustvägen på gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland.

Spelperiod: Premiär 21 juli 2007 lördagar och söndagar till 18 aug.

Klockslag: 16.

Regi: Christer Dahlberg.

Info: Norrsundets Arbetarteater, tfn 0297-230 00.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...