Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo, tänkte kolla med er (ler och dock)animerare vad ni ljussätter med?

Har man tidigare hållt på med vanlig film så är man ju inte så sugen att ta ett steg tillbaks och använda vanliga glödlampor och liknande som flera på detta forum tycks rekomendera för denna typ av film, visserligen funkar det säkert men man vill ju få ut det bästa möjliga av filmen. Så vad använder ni som är riktigt seriösa med era projekt av?

mvh Cladam

Postad

Det spelar ju egentligen ingen roll vad man använder så länge det ser snyggt ut... Så underskatta inte vanliga glödlampor.

Men för att svara på din fråga så ljusätter man ju på samma sätt som i live action fast i mindre skala. Vilket konkret innebär mindre lampor... Detta gör då också att en vanlig bordslampa med tillhörande skärm är alldeles perfekt för att lätta upp ett ansikte tex. :)

Bilderna på http://www.splinterarts.blogspot.com är ljussatta med en redhead, en 300w, en vanlig liten bordslampa och en annan flummig lampa (tror den egentligen används som foto blixt) för att belysa bakgrunden. Annars kan en redhead + chimera vara fint att ha för att skapa ett fint allmänljus över en mellanstor scen. I mindre scener, tex. interiörer, är det bästa att köra på små lampor. Tex. 150w spotar och dyl. Även här är det perfekt med skrivbordslampor från ikea :)

Lycka till!

Postad

Tack för svaren Hagwall :)

Det jag är rädd för är att "vanliga" glödlampor ska ge ett ojämt ljusflöde om man jämför mot mer proffisionella lampor. Men eftersom jag brukar kika in på din blogg (uppdatera den mera snälla) och sett att det är riktigt snyggt ljussatt kommer jag givetvis göra en del prov med vanliga lampor med, vore ju bra och framför allt billigare om de funkade tillfredsställande.

Tack för svaren igen och förbered dig på fler frågor framöver ;)

-Cladam

Postad

Jo, du har rätt i det där med ojämnt ljusflöde, men det har jag bara stött på med en sorts liten 400w spotlight från ikea. Den varrierade rätt rejält i ljusstyrka så bilderna flimmrade ganska ordentligt. (kunde dock utnyttja detta till att skapa ljus som animerade sig självt förreställande ljus från en tv) Men en vanlig glödlampa ska inte vara några problem med. Men det är som sagt alltid bra att testa dem först:)

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...