video_sync Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Har ett komplicerat problem framför mig. Håller just nu på att redigera en trailer för en kommande film. En del material är filmat i Interlaced och en del i Progressivt. När jag i Premiere sätter ihop alla klipp (blandade Interlaced och Progressiva) så får jag just den effekten jag vill ha. En del av materialet skall ha den där "Interlaced looken". Då uppstår ett problem. När jag renderar ut det färdiga materialet till Interlaced för DVD authoring som sedan skall visas på till ex TV så funkar allt fint. Delarna som är inspelat i Interlaced får sin Interlace look och delarna som är inspelat i Progressivt får sin Progressiva look (Då Progressiv video är oberoende på slutrenderings metod, upper field, lower field, etc etc). Hur gör jag då för att få samma sorts look i trailern när jag renderar ut den för visning på datorer ? När jag sätter Progressiv Scan som slutrendering, så får ju de delarna som är inspelat i Interlaced, en Progressiv look, just så som jag INTE vill ha det. Jag kan ju givetvis sätta Interlaced slutrenderings metod här också men då uppstår "Interlacing ränder" på alla datorskärmar som trailern kommer att visas på. Och gör jag en De-Interlacing process på trailern så försvinner ju hela mitt koncept med att bibehålla vissa delar i Interlaced look. Så HUR GÖR JAG?! Tackar för seriösa svar av personer som kan denna fråga! Är personligen helt förvirrad över en lösning! 0 Citera
megawatti Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Datorskärmar bygger inte upbilden på samma sätt som analoga tvapparater. Kolla extranoga på lcd/plasma tv's så de inte blir ränder där också. (bara en liten varning) 0 Citera
Max_H Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Du har helt klart ett koncept-problem eftersom dataskärmar är progressiva i sin uppbyggnad... Sedan kan vissa spelare, bland annat vlc, deinterlacea under uppspelning. Men då blir det "dubbel" deinterlacening på de progressiva bilderna. Och jag håller med föregående, LCD/plasma kan ge trubbel. /Max 0 Citera
megawatti Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Att köra allt progresift är oftas lösningen. Tyvärr. 0 Citera
video_sync Postad 11 juni 2007 Författare Postad 11 juni 2007 Okej , hur löser man detta då ? Måste ju finnas en utväg ? Hur hade de större filmproducenterna gått vill väga om de skulle vilja ha samma koncept som jag önskar på looken ? 0 Citera
Rogge Postad 12 juni 2007 Postad 12 juni 2007 Okej , hur löser man detta då ? Jag hade provat att lägga på filtret Posterize Time och ändrat Frame Rate och kollat om det ger den look du är ute efter. Kanske inte ultimat, men lite deinterlace-ryck kan du iaf få. 0 Citera
video_sync Postad 12 juni 2007 Författare Postad 12 juni 2007 Jag hade provat att lägga på filtret Posterize Time och ändrat Frame Rate och kollat om det ger den look du är ute efter. Kanske inte ultimat, men lite deinterlace-ryck kan du iaf få. På vilka klipp skall Posterize Time läggas på, samt Frame Raten ändras på ? Interlaced eller Progressiva klippen ? 0 Citera
Rogge Postad 12 juni 2007 Postad 12 juni 2007 På vilka klipp skall Posterize Time läggas på, samt Frame Raten ändras på ? Interlaced eller Progressiva klippen ? På dom klipp du vill skall se de-interlacade ut på en datormonitor. Frame Rate skall ändras i filtret Posterize Time. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.