Gäst Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Hej, jag har tänkt att köpa en kamera. Jag är nybörjare men har visserligen filmat i 3år med en kompis. det viktigaste är faktiskt att den ska ha USB/Firewire Ut, så man enkelt kan lägga över det till dator snabbt och enkelt. Sen är det ju inspelnings format. Jag har kollat lite på Hårddisk kameror, de är snygga och se proffisionella ut (stora :D) iaf Sonys men det kommer ju upp i 5000kr Sen finns det ju Mini-DVD kamerorna, de gillar jag inte riktigt för de se så runda ut... Annars är det väl DV-band som gäller? Ska helst ligga mellan 3000-3500kr Men max gränsen går vi 4000kr /Seamonster 0 Citera
megawatti Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Jag gjorde tabben att köpa en billig kamera för runt 3000-4000. Kolla in panasonics. Se till att de har Mic in och Några manuella funktioner, Kommer va värt 1000lappen extra, jag menar det är knappt 3 dagars sommar jobb! Kolla efter panasonics, med 3ccd och några manuella funktoner samt dv. Dv är bäst "kvalite" eftersom de andra komprimerar. DVD kan du glöma helt ifall du vill redigera filmen. hdd är bra men försämrar kvaliten mer en band gör, samt hddkamera kostar mycket mer. har kollat på Panasonics kameror och de för strax över 4000 har linsen i mitten av kamera, så ifall du sätter på ett motsolskyd där så ser den i stort sätt "profisonell" ut ifall de är de du vill åt!- Edit denna ligger på ca 3300kr men är inte 3ccd och har inte mic. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS80 Denna har 3ccd samt mic-ingång kostar 4400kr dryga 1000kr mer, men du får så jävla mycket mer. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS230 VÄRT DE 1000kr EXTRA, Gör inte mitt mistag! 0 Citera
Gäst Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Okej, då är det DV-band som gäller. Jag kollade på Panasonics kameror och NV-GS230 verkar vara rätt bra. Den har ju även USB utgång vilket är mycket bra. Samt ser de proffisionela ut :D 0 Citera
jbergman Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Den har ju även USB utgång vilket är mycket bra. Så länge du inte planerar att köra video genom USB-utgången, vill säga. /Jakob 0 Citera
Gäst Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Jbergman: Okej, men USB till stillbilder. Men hu kopplar jag den till datorn? Ska man köpa ett medelbilligt Firewire kort till datorn? megawatti: Hmm.. Kollade ju som sagt på NV-GS230 som verkar vara rätt bra men andra förslag kan va bra. Va det GS80in som va bra? (du har samma adress på båda..) 0 Citera
jbergman Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Ska man köpa ett medelbilligt Firewire kort till datorn? Ja, det låter väl rimligt. Ett FW-kort måste du ha. /Jakob 0 Citera
megawatti Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Ja förlåt mig för länkarna de var GS80 som jag menade som billigare. Ett firewire kort kostar 150kr på tex Webhallen, Tänk på att Usb inte kan inmportera videon i fullkvalite, inte enns halvkvalite kan den importera i. FireWire drar in i full. 0 Citera
bengtb Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Jag gjorde tabben att köpa en billig kamera för runt 3000-4000. Kolla in panasonics. Se till att de har Mic in och Några manuella funktioner, Kommer va värt 1000lappen extra, jag menar det är knappt 3 dagars sommar jobb! Jag har precis köpt en GS320 och jag tycker att det har en bra bild, men har inte så mycket att jämföra med. Däremot vill jag påstå att de manuella funktionerna som finns med är en skämt. Det gäller i alla fall dem manuella fokusen. Det finns ingen chans i världen att du skall kunna göra något kreativt med den manuella fokusen när den manuvreras av två knappar. Manuell fokus kräver en fokusring på objektivet. Punkt. Jag har inte provat bländare eller tid så mycket, men det verkar som om du kan ställa in det ena och får det andra gratis. Du kan alltså bara välja att ställa inte antingen bländare eller tid. Att ställa in båda för att påverka exponeringen kan du glömma. Det sköts automatiskt. Jag konstaterar att likt stillbildskameror får du köpa halvproffskameror om du vill ha något som ger alla dessa finesser. Jag tippar på att du kommer upp i en 15-20 kkr för en videokamera då, eller så kan man chansa på att köpa en begagnad... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.