Gå till innehåll

Hologram-skärm


Morph

Recommended Posts

Tjenare! Håller på att skapa en liten film, där en tuff skinnrock-snubbe ska från en mobiltelefon pojecera en hologram-datorskärm i luften som han ska läsa på. Ni förstår kanske, den klassiska sci-fi datorskärmen, ungefär som personerna som i The Matrix sitter vid Zions huvuddatorsystem. Hur skapar jag en sådan här effekt?

Filmklippet är klart, men kameran är inte blixststill, bara still för ögat om ni förstår. Måste jag ta om scenen och sätta kameran på ett blixtstilla stativ eller funkar det ändå? Hur gör jag effekten?

Tack på förhand //Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ända sättet jag kan komma på är att skapa dataskärmen i ett 3D program om du vill den få snygg, det går säkert i ett ritprogram, men det tvekar jag på och sedan är det väl bara att animera så den kommer ur telefonen.

 

Om personen ska vara framför så får du maska...

Länk till kommentar
Share on other sites

vet inte riktigt vad du menar.. är det denna effekt du vill uppnå? (fast en dator)

 

http://www.hiddenphantom.com/Tutorials/MSPHolo/holodone.JPG

(bilden kommer från www.hiddenphantom.com)

 

om detta är det du letar efter så finns det säkert tutorials för i princip alla redigeringsprogram ute på internet..

Här finns en för Ulead Media Studio Pro kanske den kan hjälpa lite:

http://www.hiddenphantom.com/Tutorials/MSPHolo/MSPHolo.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte riktigt starwars-hologrammen jag menar.

detta ska i stort sett vara en vitaktig skärm med transparent bakgrund, utan störningar eller liknande. Skärmen går nog att göra, men hur lägger jag in den bäst i filmen och får den stanna på samma ställe i förhållande till gubben även om kameran rör sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså som om bilden bara svävar i luften? ungefär som i Minority Report? (om jag inte misstar mig)

 

Du måste förmodligen spela om allting och använda stativ.. annars blir det väldigt svårt att lägga in en stillastående bild. Då borde man väl bara kunna lägga in 'filmen som datorskärmen visar' i filmen och göra den halvtransperant och lite ljusare..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...